Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Legislacyjne uwarunkowania wykorzystania OZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Legislacyjne uwarunkowania wykorzystania OZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Dawidowski <Jan.Dawidowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy prawa
W-2Umiejętność czytania i rozumienia aktów prawnych
W-3Umiejętność korzystania z baz aktów prawnych Unii Europejskiej i polskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekaznie studentowi informacji o porozumieniach międzynarodowych wpływających na prawne uwarunkowania rozwoju rynku energii odnawialnej.
C-2Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce
C-3Nabycie umiejętności określania uwarunkowań prawnych podejmowania działalności gospodarczej w określonym sektorze rynku energii odnawialnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)15
15
wykłady
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej10
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu15
A-W-3Studiowanie zadanej literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: wykład informacyjny, prelekcja
M-2Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: test pisemny wielokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C24_W01
Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej.
OZE_1A_W17R1A_W02, R1A_W06InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-A-1, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C24_U01
Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika).
OZE_1A_U18R1A_U01, R1A_U07InzA_U03, InzA_U05C-3T-W-1, T-A-1M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C24_K01
Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE
OZE_1A_K01, OZE_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-1, T-A-1M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C24_W01
Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej.
2,0
3,0Student wymienia podstawowe dokumenty strategiczne, ustawy i akty wykonawcze określające systemowe wymagania prawne rozwoju rynku energii odnawialnej w Polsce i zna zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C24_U01
Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika).
2,0
3,0Student posiada umiejętność wskazania dokumentów prawnych dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku energii odnawialnej w powiązaniu z rodzajem podejmowanej działalności gospodarczej (rodzajem nośnika energii i sposobu jego wykorzystania)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C24_K01
Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE
2,0
3,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w analizowaniu uwarunkowań prawnych rozwoju rynku energii odnawialnej oraz umiejętność współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Maćkowiak M. (red)., Odnawialne źródła energii. Rolnicze surowce energetyczne., Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Sp. z o.o., Poznań, 2012, ISBN 978-83-09-01139-2

Literatura dodatkowa

  1. Agroenergetyka, Czasopismo
  2. Czysta Energia, Czasopismo

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Analiza tekstów ustaw i aktów wykonawczych dotyczących rozwoju określonej działalności gospodarczej w sektorze (rynku) energii odnawialnej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie i przedstawienie referatu15
A-W-3Studiowanie zadanej literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C24_W01Posiada wiedzę o międzynarodowych porozumieniach dotyczących zwiąkszania udziału energii pozyskiwanej z OZE, determinujących strategię i uwarunkowania prawne rozwijania działalności gospodarczej na rynku OZE w UE i w Polsce przez wszystkich jego uczestników. Zna polskie dokumenty strategiczne i akty prawne wspierające inwestycje w sektorze energii odnawialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W17ma wiedzę w zakresie legislacyjnych uwarunkowań w gospodarce energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawnych dotyczących i związanych z wytwarzaniem i wykorzystywaniem energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, obejmującą między innymi znaczenie energii dla społeczeństwa, krajowy system energetyczny i jego podsystemy, politykę energetyczną Polski i Unii Europejskiej, dystrybucję nośników i mediów energetycznych, racjonalizację użytkowania energii, lokalne źródła energii, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, krajowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska, wsparcie ze strony władz i źródła finansowania dla inwestycji związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych, umożliwiającą orientowanie się w sytuacji energetycznej świata i Polski oraz interpretowanie i stosowanie prawodawstwa z zakresu odnawialnych źródeł energii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przekaznie studentowi informacji o porozumieniach międzynarodowych wpływających na prawne uwarunkowania rozwoju rynku energii odnawialnej.
C-2Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce
Treści programoweT-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)
T-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.
Metody nauczaniaM-1Wykład: wykład informacyjny, prelekcja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: test pisemny wielokrotnego wyboru
S-1Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia podstawowe dokumenty strategiczne, ustawy i akty wykonawcze określające systemowe wymagania prawne rozwoju rynku energii odnawialnej w Polsce i zna zakres ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C24_U01Student potrafi zidentyfikować i ocenić uwarunkowania prawne dotyczące podejmowania decyzji inwestycyjnych w sektorze energii odnawialnej przez róznych uczestników rynku energii OZE i różnych nośników OZE oraz sposobu ich wykorzystania do celów energetyc znych (biomasa, energia wiatrowa, geotermalma i wodna, fotovoltaika).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U18interpretuje i stosuje prawodawstwo dotyczące odnawialnych źródeł energii (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy oraz krajowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska) oraz orientuje się w zakresie znaczenia energii dla społeczeństwa, polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej, krajowego systemu energetycznego i jego podsystemów, dystrybucji nośników i mediów energetycznych, źródeł finansowania inwestycji związanych z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności określania uwarunkowań prawnych podejmowania działalności gospodarczej w określonym sektorze rynku energii odnawialnej
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wskazania dokumentów prawnych dotyczących podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku energii odnawialnej w powiązaniu z rodzajem podejmowanej działalności gospodarczej (rodzajem nośnika energii i sposobu jego wykorzystania)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C24_K01Ma świadomość znaczenia energii odnawialnej dla środowiska i społeczeństwa. Aktywna, kreatywna postawa w identyfikowaniu uwarunkowań prawnych podejmowania działalności inwestycyjnej na rynku energii odnawialnej przez wszystkich jego uczestników: producentów biomasy, urządzeń służących pozyskiwaniu energii z jej odnawialnych nośników, producentów energii oraz uwzględniania interesów konsumentów energii wytwarzanej w oparciu o wykorzystanie OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie dokumentów strategicznych i aktów prawnych dotyczących rozwoju działalności gospodarczej przez różnych uczestników rynku energii odnawialnej w Polsce
Treści programoweT-W-1Uwarunkowania międzynarodowe i krajowe pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych (OZE): dokumenty strategiczne (porozumienia międzynarodowe, kierunki i plany, komunikaty) i ich implementacja w prawie Unii Europejskiej i Polski (dyrektywy i ustawy). Charakterystyka podstawowych dokumentów określających strategię i związane z nią uwarunkowania prawne zwiększania udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce: ustaw i aktów wykonawczych o charakterze systemowym i uwzględnaijacych specyfikę nośnika OZE.
T-A-1Szczegółowa analiza ustaw i aktów wykonawczych regulujących działalność gospodarczą związaną z rozwojem sektora energii odnawialnej z uwzględnieniem specyfiki (rodzaju) nośnika OZE i sposobem ich wykorzystania (biomasa, energia wiatru, fotovoltaika, energia geotermalna, energia wodna)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: ocena jakości referatu i sposobu prezentacji, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ćwiczenie: ocena zaangażowania w rozwiązywanie zadanego problemu, ocena aktywności w dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywność i kreatywność w analizowaniu uwarunkowań prawnych rozwoju rynku energii odnawialnej oraz umiejętność współpracy w tym zakresie z innymi uczestnikami procesu dydaktycznego (studentami i nauczycielem)
3,5
4,0
4,5
5,0