Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe i pojazdy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Silniki spalinowe i pojazdy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL4 20 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
C-2poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego
C-3nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa silnika spalinowego2
T-A-2Zasada działania silnika2
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI2
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS2
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania1
T-A-8Układy chłodzenia1
T-A-9Ogólna budowa podwozia pojazdu1
T-A-10Układ kierowniczy1
T-A-11Układ hamulcowy1
T-A-12Sprzęgła1
T-A-13Skrzynie przekładniowe1
T-A-14Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-15Podnośnik hydrauliczny1
T-A-16Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi1
20
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika5
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika5
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu5
T-L-5Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego pojazdu4
20
wykłady
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego1
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS3
T-W-6Toksyczność spalin1
T-W-7Doładowanie silników1
T-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego2
T-W-9Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym2
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego2
T-W-11Charakterystyka uciągu1
T-W-12Ustalenie mocy silnika1
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu1
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń40
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów40
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C15_W01
ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
OZE_1A_W21R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C15_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
OZE_1A_U12R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-A-8, T-A-16, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-9, T-A-14, T-A-12, T-A-3, T-A-15, T-A-6, T-A-10, T-A-4, T-A-13, T-A-11M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C15_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
OZE_1A_K02, OZE_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-16, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C15_W01
ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C15_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0
3,0potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C15_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
2,0
3,0rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985
  2. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa silnika spalinowego2
T-A-2Zasada działania silnika2
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI2
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS2
T-A-5Układy rozrządu silników1
T-A-6Komory spalania1
T-A-7Układy smarowania1
T-A-8Układy chłodzenia1
T-A-9Ogólna budowa podwozia pojazdu1
T-A-10Układ kierowniczy1
T-A-11Układ hamulcowy1
T-A-12Sprzęgła1
T-A-13Skrzynie przekładniowe1
T-A-14Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-15Podnośnik hydrauliczny1
T-A-16Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi1
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika5
T-L-3Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika5
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu5
T-L-5Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego pojazdu4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego1
T-W-2Wskaźniki pracy silnika1
T-W-3Dynamika układu korbowo-tłokowego1
T-W-4Charakterystyki silników2
T-W-5Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS3
T-W-6Toksyczność spalin1
T-W-7Doładowanie silników1
T-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego2
T-W-9Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym2
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego2
T-W-11Charakterystyka uciągu1
T-W-12Ustalenie mocy silnika1
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu1
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C15_W01ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów, między innymi niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania silników spalinowych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, 3) racjonalnego stosowania pojazdów;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego
T-W-11Charakterystyka uciągu
T-W-12Ustalenie mocy silnika
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C15_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U12zna i rozumie budowę oraz zasadę działania silników spalinowych, orientuje się w zakresie problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych, w tym zasilanych biopaliwami, potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-5Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego pojazdu
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
T-A-8Układy chłodzenia
T-A-16Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi
T-A-7Układy smarowania
T-A-2Zasada działania silnika
T-A-5Układy rozrządu silników
T-A-9Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-14Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-12Sprzęgła
T-A-3Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZI
T-A-15Podnośnik hydrauliczny
T-A-6Komory spalania
T-A-10Układ kierowniczy
T-A-4Budowa i zasada działania układu zasilania silnika ZS
T-A-13Skrzynie przekładniowe
T-A-11Układ hamulcowy
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C15_K01rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-A-9Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-10Układ kierowniczy
T-A-11Układ hamulcowy
T-A-12Sprzęgła
T-A-13Skrzynie przekładniowe
T-A-14Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-15Podnośnik hydrauliczny
T-A-16Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-5Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego pojazdu
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
T-W-8Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-9Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym
T-W-10Bilans mocy pojazdu kołowego
T-W-11Charakterystyka uciągu
T-W-12Ustalenie mocy silnika
T-W-13Mechaniczny układ przeniesienia napędu
T-W-14Dobór przełożeń w układzie napędowym
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0