Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny i technologie do upraw roślin energetycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i technologie do upraw roślin energetycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,40egzamin
projektyP3 20 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z uprawy roślin energetycznych i grafiki inżynierskiej 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.10
10
projekty
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.20
20
wykłady
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie do zajęc20
A-A-2Uczestniczenie w zajęciach10
30
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-P-2Praca nad projektem10
30
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych.
OZE_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03C-1T-W-1, T-A-1, T-P-1M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_U01
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej.
OZE_1A_U15R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-A-1, T-P-1M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C12_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-1, T-P-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_U01
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w doborze i użytkowaniu maszyn i urządzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C12_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
2,0
3,0Student jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejetności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, 1992
  2. Bogdan Kościk, Rośliny energetyczne, Wydawnictwo AR w Lublinie, Lublin, 2003
  3. Stefan Szczukowski i in., Technologie energii odnawialnej „Wieloletnie rośliny energetyczne” (Monografia), MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.10
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie do zajęc20
A-A-2Uczestniczenie w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-P-2Praca nad projektem10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu budowy i zasady działania maszyn do uprawy roli, siewu i sadzenia oraz pielęgnowania i nawożenia roślin energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W09ma podstawową wiedzę z zakresu botaniki roślin uprawianych na cele energetyczne, obejmującą głównie ich budowę i rozmnażanie, oraz wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w obszarze odnawialnych źródeł energii, obejmującą charakterystykę tradycyjnych roślin uprawnych wykorzystywanych na cele energetyczne oraz roślin uprawianych wyłącznie w tym celu, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin w produkcji biomasy, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk, nowe trendy w uprawie roślin energetycznych, przydatną do rozumienia specyfiki i uwarunkowań produkcji rolniczej na cele energetyczne, a także prowadzenia działalności w tym zakresie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_U01Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - metoda projektów
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w doborze i użytkowaniu maszyn i urządzeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C12_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie i trwałe opanowanie przez studenta podstawowych wiadomości związanych z maszynami i technologiami upraw roślin energetycznych
Treści programoweT-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki uniwersalne i precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do rozsad i wierzby. Pielniki rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze - rodzaje elementów roboczych do opryskiwania.
T-P-1Wykonanie przez studenta projektów technologii uprawy wybranej rośliny energetycznej pod kątem doboru, opłacalności i wykorzystania maszyn.
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki i sadzarki.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - pokaz
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zawartości merytorycznej i jakości wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy posiadanej wiedzy i umiejetności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania.
3,5
4,0
4,5
5,0