Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OZE_1A_C05_W01 | Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OZE_1A_W02 | ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie:
1) fizyki, obejmującą elementy mechaniki klasycznej i relatywistycznej, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizykę cząsteczkową, elektryczność, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego,
2) mechaniki, obejmującą płaskie i przestrzenne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, podstawowe pojęcia i prawa dynamiki, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obrotowego,
3) mechaniki płynów,
4) techniki cieplnej, obejmującą zasady termodynamiki, przemiany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła,
5) wytrzymałości materiałów, obejmującą naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe,
w tym niezbędną do:
1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych,
2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych,
3) eksploatacji urządzeń występujących przy pozyskiwaniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
4) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych; |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami mechaniki płynów. |
---|
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii rolniczej. |
Treści programowe | T-W-2 | Elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga w naczyniach połączonych, zasada ciągu kominowego. |
---|
T-W-3 | Parcie płynu na ciała zanurzone, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał. |
T-W-4 | Równanie ciąglości strugi. Równanie Beornuliego dla cieczy doskonałej i rzeczywistej. |
T-W-5 | Elementy dynamiki płynów rzeczywistych: podobieństwo zjawisk przeplywowych, przepływ laminarny i turbulentny, liczba Reynoldsa. |
T-W-6 | Straty energii przy przepływie cieczy w rurociągach. Przepływy w przewodach wentylacyjnych: nawiew i wywiew powietrza. |
Metody nauczania | M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie. |
---|
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego rozwiązywania przykładów na ćwiczeniach przedmiotowych. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań(ćwiczenia). |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe prawa i równania mechaniki płynów. Zna sposób obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |