Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
C-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
C-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja2
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej2
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów2
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B07_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
OZE_1A_W01R1A_W01InzA_W02C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B07_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
OZE_1A_U05R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_B07_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-3T-A-4, T-A-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B07_W01
Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B07_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_B07_K01
Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo AR w Poznaniu, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Roeske-Słomka I., Podstawy statystyki, Politechnika koszalińska, Koszalin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja2
T-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej2
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów2
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie2
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie2
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników2
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby2
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej2
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności2
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych2
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne2
T-W-6Korelacja i regresja prosta2
T-W-7Testy nieparametryczne2
T-W-8Zasady opracowania wyników badań1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć15
A-A-3Wykonanie prac kontrolnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B07_W01Zna metody statystyczne przydatne do analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki i statystyki matematycznej, obejmującą między innymi analizę funkcji jednej i wielu zmiennych, rachunek macierzowy, rachunek wektorowy, elementy rachunku różniczkowego i całkowego oraz elementy opisu struktury zbiorowości statystycznej, estymatory oraz podstawowe metody wnioskowania statystycznego, przydatną do: 1) opisu zjawisk fizycznych, 2) rozwiązywania zadań inżynierskich, 3) analizy danych doświadczalnych i wyciągania z nich wniosków, 4) prezentacji danych i wyników analizy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych
Treści programoweT-W-7Testy nieparametryczne
T-W-6Korelacja i regresja prosta
T-W-5Metody porównań średnich - testy wielokrotne
T-W-2Rozkłady zmiennych, analiza struktury zbiorowości statystycznej
T-W-3Zasady wnioskowania statystycznego, testy istotności i przedziały ufności
T-W-4Analiza wariancji, układy doświadczeń 1-czynnikowych
T-W-8Zasady opracowania wyników badań
T-W-1Wiadomości wstępne, charakterystyki próby
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B07_U01Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U05potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w obszarze odnawialnych źródeł energii, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykorzystania metod statystycznych do analizy danych, wyciągania wniosków i prezentacji uzyskanych wyników
Treści programoweT-A-2Kostrukcja szeregów rozdzielczych zmiennej ciągłej i skokowej
T-A-7Zastosowanie testów nieparametrycznych- chi-kwadrat, korelacji kolejności i testu znaku, wyliczenie na przykładach, interpretacja
T-A-5Porównania wielokrotne średnich, tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników
T-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
T-A-3Zastosowanie testu t studenta, wyliczenie przykładów
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczenie i interpretacja
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności w zakresie wykonywania analiz i wnioskowania statystycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_B07_K01Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę jej pogłebiania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie świadomości o ciągłego kształcenia
Treści programoweT-A-4Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego w układzie kompletnej randomizacji, wnioskowanie
T-A-6Ocena zależności pomiezy dwoma zmiennymi , wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, graficzne przedstawienie wyników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0