Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z chemii nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi reakcjami i zjawiskami chemicznymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z właściwosciami wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. |
C-3 | Nabycie przez studentów umiejetności pracy w laboratorium chemicznym w zakresie analizy jakościowej i ilościowej zwiazków chemicznych. |
C-4 | Nabycie przez studentów umiejetności wykonywania obliczeń chemicznych. |
C-5 | Nabycie przez studentów umiejetności interpretacji i opracowywania wyników analiz chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji. | 3 |
T-L-2 | Elementy analizy jakościowej. Reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Identyfikacja soli prostych. | 10 |
T-L-3 | Elementy analizy ilościowej. Obliczenia stechiometryczne. Acydymetria. Redoksometria. Kompleksometria. | 12 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa atomu, układ okresowy pierwiastków | 2 |
T-W-2 | Wiazania chemiczne. Wpływ wiazania na własciwosci zwiazku. Typy reakcji chemicznych. Kataliza chemiczna. Reakcje utlenienia i redukcji. | 4 |
T-W-3 | Roztwory i zjawiska zachodzace w roztworach. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. | 4 |
T-W-4 | Budowa i własciwosci wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, weglowodory aromatyczne, zwiazki heterocykliczne, alkohole, aminy, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, hydroksykwasy, aminokwasy, białka, weglowodany, tłuszcze. | 10 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczen. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do sprawdzianów i kolokwiów. | 20 |
A-L-3 | Dokończenie w domu sprawozdań z ćwiczen. | 15 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Metody problemowe (rozwiazywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje). |
M-3 | Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie reakcji i analiz). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanej analizy - sprawozdanie |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium z wybranej części materiału. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B02_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko. | OZE_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-1, C-5, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B02_U01 Student zna technike pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakosciowej i ilosciowej (np. oznacza chemiczny skład roslin). Potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki analiz chemicznych. | OZE_1A_U06 | R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U07 | C-3, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_B02_K01 Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy. | OZE_1A_K02 | R1A_K01, R1A_K07 | InzA_K02 | C-3, C-4, C-5 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B02_W01 Posiada wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzacych w otoczeniu i potrafi je jakościowo i ilościowo opisac przy pomocy reakcji chemicznych i obliczeń stechiometrycznych. Zna podstawowe właściwosci wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. Potrafi przewidzieć kierunki przemian zwiazków chemicznych oraz ocenić wpływ tych przemian na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką wiedzę na temat zjawisk chemicznych zachodzących w otoczeniu, potrafi pisać proste reakcje chemiczne i wykonuje proste obliczenia stechiometryczne, zna w wąskim zakresie właściwości wybranych grup zwiazków nieorganicznych i organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B02_U01 Student zna technike pracy w laboratorium chemicznym. Samodzielnie wykonuje oznaczenia z analizy jakosciowej i ilosciowej (np. oznacza chemiczny skład roslin). Potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki analiz chemicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna ogólnie technikę pracy w laboratorium chemicznym. Umie samodzielnie wykonać analizę, ale jest ona czasami obarczona błedami. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki analizy, ale czasami popełnia przy tym błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_B02_K01 Potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób przedsiebiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Student pracuje w zespole, ale nie jest przedsiębiorczy, niektóre polecenia wykonuje bezmyślnie i naogół nasladuje innych studentów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- LL. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
- Szperlinski Z., Chemia w ochronie i inzynierii srodowiska. Cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2011
- Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1, 2, PWN, Warszawa, 2010
- P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Warszawa, 2000
- Morrison R.T., Boyd R.N.,, Chemia organiczna Tom 1 i 2., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ufnalski W., Podstawy obliczen chemicznych z programami komputerowymi, WNT, Warszawa, 1999
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997