Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Hydrologia i gospodarowanie wodą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrologia i gospodarowanie wodą | ||
Specjalność | Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Gospodarki Wodnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Meteorologia i klimatologia. Gleboznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność oceny czynników wpływających na gospodarkę wodną, ocena znaczenia wody w środowisku przyrodniczym, możliwość zwiększenia małej retencji wodnej |
C-2 | Umiejętność gospodarowania wodą w warunkach nadmiaru i niedoboru wód, ochroną przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Źródła obowiązujacych aktów prawnych dot. gospodarki wodnej Prawo Wodne, Ramowa Dyrektywa Wodna, Dyrektywa Powodziowa, Dyrektywa Azotanowa. | 2 |
T-A-2 | Ocena potrzeb odwodnienia terenów nadmiernie uwligotnionych | 4 |
T-A-3 | Ocena potrzeb wodnych roślin w aspekcie potrzeb gromadzenia wody w zbiornikach | 2 |
T-A-4 | Obszary narażone na powodzie i susze | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary prędkości przepływu | 3 |
T-L-2 | Pomiary stanów wód, przyrządy | 3 |
T-L-3 | Pomiary prędkości przepływu | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na zasoby wodne środowiska przyrodniczego, podstawowe pojęcia z hydrologi. | 1 |
T-W-2 | Mała retencja wodna-zbiornikowa, jeziorna, glebowa. | 1 |
T-W-3 | Gospodarowanie wodą w zlewniach hydrologicznych | 1 |
T-W-4 | Dyspozycyjność zasobów wód powierzchniowych. | 1 |
T-W-5 | Zadania i cele gospodarki wodnej, podstawowe pojęcia. | 1 |
T-W-6 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych | 1 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na potrzeby regulowania stosunków wodych w Polsce. | 1 |
T-W-8 | Wpływ zagospodarowania zlewni na zasoby wodne. | 1 |
T-W-9 | Ochrona przed powodzią. | 1 |
T-W-10 | Ochrona jakości i zasobów wód | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Praca z mapami, zlewnie, działy wodne, parametry zlewni | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie do dwóch zaliczeń cząstkowych | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych, literatura techniczna | 2 |
A-L-3 | Opracowanie wyników spostrzeżeń wodowskazowych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe, prace terenowe z instrumentami pomiarowymi |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia ćwiczeń na podstawie sprawdzianów cząstkowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-rek_W01 Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych | OS_2A_W07 | R2A_W05, R2A_W06 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-rek_U01 Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego | OS_2A_U07 | R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D01-rek_K01 ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej | OS_2A_K03, OS_2A_K04 | R2A_K04, R2A_K05 | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-rek_W01 Posiada wiedzę w zakresie obiegu wody w przyrodzie, metod pomiaru elementów hydrologii rzecznej, dobiera odpowiednie metody technicznej regulacji stosunków wodnych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat obiegu i znaczenia wody w środowisku przyrodniczym |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze i podstawowych metodach pomiaru elementów i zjawisk hydrologi | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, posiada podstawową wiedze na temat metod regulacji stosunków wodnych wybranych gleb | |
4,0 | Student posiada wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, zna metody pomiarowe z zakresu hydrometrii, posiada wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietrzo-wodnych podstawowych gleb regionu | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną wiedzę o obiegu wody w hydrosferze, opisuje wody podziemne i powierzchniowe, pochodzenie i obieg, umie zastosować metody z hydrometrii w praktyce, posiada rozszerzoną wiedzę o skutecznych metodach technicznych regulacji stosunków powietzno-wodnych gleb, o zasadach gospodarki wodnej Polski, | |
5,0 | Student posiada pełną wiedzę o wodzie w hydrosferze, opisuje i analizuje procesy obiegu i wystepujące zjawiska związane z wodami powierzchniowymi i podziemnymi, sprawnie stosuje metody pomiarowe z hydrometrii, dobiera skuteczne metody regulacji stosunków wodnych w zlewniach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-rek_U01 Analizuje obieg wody w przyrodzie, oblicza zasoby wodne, ocenia czynniki wpływające na stosunki wodne środowiska przyrodniczego | 2,0 | Student nie umie analizować obiegu wody w przyrodzie, nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do obliczania bilansów i oceny czynników decydujących o stosunkach wodnych w środowisku |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu analizuje obieg wody w hydrosferze, stosuje proste zasady oblicznia bilansu wód i umie ocenić podstawowe czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku | |
3,5 | Student analizuje obieg wody w przyrodzie w zakresie wód powierzchniowych i podziemnych, umie obliczyć zasoby wodne w zlewni, ocenia czynniki antropogeniczne wpływające na stosunki wodne w małych zlewniach rolniczych | |
4,0 | Student analizuje obieg wody w hydrosferze, umie obliczać zasoby wodne w wybranych zlewniach, oblicza zasoby wodne zlewni, umie omówić i ocenić stosunki wodne dla wybranych zlewni rzecznych | |
4,5 | Student w stopniu rozszerzonym umie omówic i analizować obieg wody w hydrosferze, oblicza i analizuje zasoby wodne wybranych zlewni, sprawnie ocenia i umie omówić czynniki wpływające na stosunki wodne w zróżnicowanych warunkach przyrodniczych | |
5,0 | Student w stopniu rozszerzonym analizuje i omawia obieg wody w hydrosferze, umiejętnie stosuje poznane metody bilansowania zasobów wodnych zlewni, analizuje i ocenia wszystkie czynniki wpływające na stosunki wodne w środowisku przyrodniczym i umie wybrać odpowiednie metody ich regulacji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D01-rek_K01 ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii, relacji pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni ( zjawisk obiegu wody w przyrodzie), aktywnie uczestniczy w konsultacjach w zakresie priorytetów gospodarki wodnej | 2,0 | Student nie ma świadomości relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem naturalnym a sposobem zagospodarowania zlewni, nie rozumie obiegu wody w środowisku przyrodniczym |
3,0 | Student ma ograniczoną swiadomość relacji: środowisko a sposób zagospodarowania zlewni na obieg wody, uczestniczy w konsultacjach społecznych w zakresie gospodarki wodnej regionu | |
3,5 | Student ma świadomość ważności zagadnień gospodarki wodą na środowisko i relacji zachodzących pomiędzy środowiskiem wodnym i sposobami zagospodarowania zlewni, uczestniczy aktywnie w konsultacjach społecznych związanych z gospodarką wodą regionu | |
4,0 | Student ma świadomość ciągłego rozwoju hydrologii i relacji zachodzących w środowisku przyrodniczym, ważności właściwych relacji między hydrosferą a zagospodarowaniem zlewni, aktywnie uczestniczy w pracach nad tworzeniem zasad gospodarowania wodą w regionie | |
4,5 | Student w sposób przedsiębiorczy myśli i jest otwarty na działanie innych w zakresie gospodarką wodą w środowisku anturalnym, ma świadomość wpływu stosowanych rozwiązań w zagospodarowaniu zlewni na obieg wody, jest aktywny w wszystkich działaniach w zakresie określania priorytetów gospodarki wodnej e regionie | |
5,0 | Student ma świadomość zachodzących ciągłych zmian w hudrosferze, ważności zagadnień wodnych w środowisku przyrodniczym i zachodzących relacji pomiędzy zagospodarowaniem zlewni a środwiskiem przyrodniczym -zasobami wodnymi, świadomie i aktywnie uczestniczy w wszystkich działaniach dotyczących spraw gospodarowania wodą w skali regionu i kraju |
Literatura podstawowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 1999, III poprawione
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
- Chełmicki W., Woda - zasoby, degradacja, ochrona, Uniwersytet Jagieloński, Kraków, 1997
- Praca zb. red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, MRiRW, IMUZ Falenty, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
- Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
- Czasopisma Techniczne: Gospodarka Wodna, NOT, Warszawa, 2012