Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ochrona przyrody
Sylabus przedmiotu Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kartowanie krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz biotopów | ||
Specjalność | Ocena stanu i zagrożeń środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem zajęć student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu wykorzystania systemów GIS, podstawy klimatologii i meteorologii oraz ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami kartowania i modelowania krytycznych ładunków obciążeń środowiska oraz kartowania biotopów |
C-2 | Omówienie technik modelowania i rozprzestrzeniania zanieczyszczeń |
C-3 | Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu wykorzystywania systemów komputerowych do modelowania i rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz kartowania biotopów |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu podejmowania samodzielnych decyzji w ramach wykonywania opracowań wymaganych prawem z zakresu kartowania krytycznych ładunków i biotopów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oprogramowanie wykorzystywane w kartowaniu krytycznych ładunków. Kartowanie emisji hałasu. | 2 |
T-L-2 | Samodzielne skartowanie krytycznych ładunków we wskazanym przykładie inwestycyjnym | 2 |
T-L-3 | Obliczanie wskaźników emisji substancji zanieczyszczających do powietrza z procesów energetycznego spalania paliw | 2 |
T-L-4 | Oprogramowanie oraz materiały kartograficzne wykorzystywane w kartowaniu biotopów | 2 |
T-L-5 | Samodzielna ocena potencjalnej wrażliwości środowiska oraz kartowanie biotopów w pobliżu przykładowej inwestycji | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu. Określenie rodzajów krytycznych ładunków wymagających kartowania. | 2 |
T-W-2 | Unijne i krajowe podstawy prawne kartowania krytycznych ładunków. Mapa jako element dokumentacji. | 2 |
T-W-3 | Środowiskowe uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń | 2 |
T-W-4 | Prawne uwarunkowania modelowania zanieczyszczeń | 2 |
T-W-5 | Kartowanie biotopów jako element dokumentacji z zakresu ochrony środowiska | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział stsudenta w ćwiczeniach labolatoryjnych | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia praktycznego części labolatoryjnej | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez studenta | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujące wybrane zagadnienia dotyczące przedmiotu |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i praktyczne przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D07-oz_W01 Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne | OS_2A_W01, OS_2A_W02, OS_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W05, R2A_W06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D07-oz_U01 Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów | OS_2A_U01, OS_2A_U06 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_D07-oz_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. | OS_2A_K04, OS_2A_K05 | R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06 | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D07-oz_W01 Student po zrealizowaniu części ćwiczeniowej i wykładowej bedzie znał podstawowe procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko oraz odnoszące się do nich przepisy prawne | 2,0 | student nie zna podstawowych procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko |
3,0 | student słabo zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko | |
3,5 | student zna ale nie interpretuje procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko | |
4,0 | student dobrze zna procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko | |
4,5 | student zna prawie wszystkie procesy powodujące rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko | |
5,0 | student zna interpretuje oraz wyciąga samodzielnie wnioski z analizy procesów powodujących rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D07-oz_U01 Po zrealizowaniu treści przedmiotu student nabędzie umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Nabędzie umiejętność wykorzystywania systemów informatycznych w kartowaniu krytycznych ładunków zanieczyszczeń oraz biotopów | 2,0 | student nie posiada umiejętności wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie wykonać zadań |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie zadawalająco wykonać zadania | |
3,5 | student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz nie jest w stanie w stopniu podstawowym wykonać zadania | |
4,0 | student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań | |
4,5 | student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać większość zadań | |
5,0 | student posiada ponadprzeciętną zdolność wyszukiwania, analizy i zrozumienia informacji z zakresu przedmiotu oraz jest w stanie wykonać wszystkie zadania bez zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_D07-oz_K01 W sposób odpowiedzialny i kompetentny będzię potrafił podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Nauczy się pracwać samodzielnie i w zespole. Będzie dostrzegał ryzyko oraz prawidłowo oceni skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. | 2,0 | student nie jest w stanie ocenić skutków środowiskowych emisji oraz nie jest w stanie sformułować prawidłowych decyzji |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć zadowalającą decyzję co do postępowania ograniczającego | |
3,5 | student potrafi w stopniu podstawowym ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć decyzję co do postępowania ograniczającego | |
4,0 | student potrafi w stopniu odpowiednim ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego | |
4,5 | student potrafi w sposób dojrzały ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć prawidłową decyzję co do postępowania ograniczającego | |
5,0 | student potrafi w sposób ponadprzeciętny ocenić skutki środowiskowe emisji oraz potrafi podjąć właściwą decyzję co do postępowania ograniczającego |
Literatura podstawowa
- Markiewicz M., Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Sejm RP, USTAWA z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. (Dz. U. z dnia 20 czerwca 2001 r. z późn. zm.), 2001
Literatura dodatkowa
- Ministerstwo Środowiska, Wskazówki metodyczne dotyczące modelowania matematycznego w systemie zarządzania jakością powietrza, 2003
- Komisja Europejska, DYREKTYWA 2001/81/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 października 2001 r. w sprawie krajowych poziomów emisji dla niektórych rodzajów zanieczyszczenia powietrza (Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 22), 2001