Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone zajęcia z matematyki i statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi analizy danych |
C-2 | Wyksztalcenie umiejętności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań |
C-3 | Przygotowanie do wykonywania opracowań i wyciągania wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozkłady zmiennych losowych | 1 |
T-A-2 | Analiza struktury zbiorowości statystycznej | 1 |
T-A-3 | Estymacja punktowa i przedziałowa | 1 |
T-A-4 | Testy istotności - właściwości i zastosowanie | 1 |
T-A-5 | Pojęcie interakcji, doświadczenia dwuczynikowe | 1 |
T-A-6 | Tworzenie grup jednorodnych, wnioskowanie | 1 |
T-A-7 | Weryfikacja istotności regresji | 1 |
T-A-8 | Metody wygładzania szeregów czasowych | 1 |
T-A-9 | Zastosowanie testów nieparametrycznychdo analizy danych ankietowych | 1 |
T-A-10 | Zasady opracowania wyników | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyliczanie prawdopodobieństw zdarzeń prostych i złożonych na przykładach | 2 |
T-L-2 | Wyliczenie miar tendencji centralnej, zmienności i kształtu oraz ich interpretacja. Budowa szeregu rozdzielczego zmiennej ciagłej | 2 |
T-L-3 | Wyliczenie estymatorów punktowych na przykładach. Konstrukcja przedziałów ufności dla średniej i różnicy pomiędzy srednimi | 2 |
T-L-4 | Porównanie dwóch średnich przy zastosowaniu testu t-Studenta. porównanie ze średnią wzorcową | 2 |
T-L-5 | Analiza doświadczenia 1-czynnikowego w ukladzie kompletnej randomizacji. Interpretacja wyników na podstawie testu F | 2 |
T-L-6 | Wyliczanie wartości NIR przy użyciu różnych procedur. Tworzenie grup jednorodnych i interpretacja wyników | 2 |
T-L-7 | Ocena zależności pomiedzy 2 zmiennymi, wyliczenie równania regresji, ocena istotności regresji | 2 |
T-L-8 | Określenie zależności pomiedzy wieloma zmiennymi, wyliczenie współczynnika regresji wielokrotnej, zastosowanie różnych metod otrzymywania równań regresji | 2 |
T-L-9 | Wykorzystanie regresji do analizy szeregów czasowych -analiza na przykładzie liczbowym | 2 |
T-L-10 | Wyliczenie analizy składowych głównych na przykładzie liczbowym, interpretacja graficzna | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy rachunku prawdopodobieństwa, elementy kombinatoryki | 2 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia statystyki, statystyka opisowa | 2 |
T-W-3 | Estymatory -właściwości, zasady wnioskowania statystycznego | 2 |
T-W-4 | Weryfikacja hipotez statystycznych | 2 |
T-W-5 | Analiza wariancji jako jakościowa metoda statystyczna, układy doświadczeń 1-czynnikowych | 2 |
T-W-6 | Porównania wielokrotne średnich | 2 |
T-W-7 | Korelacja i regresja prosta oraz wielokrotna | 2 |
T-W-8 | Analiza szeregów czasowych | 2 |
T-W-9 | Metody nieparametryczne - testy zgodności, jednorodności i niezależności | 2 |
T-W-10 | Wprowadzenie do metod wielowymiarowej analizy danych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajeć | 20 |
A-L-3 | Wkonanie prac kontrolnych | 10 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B01_W02 Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku | OS_2A_W02, OS_2A_W06 | R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B01_U01 Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | OS_2A_U01, OS_2A_U02 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04 | C-3, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-L-3, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B01_K01 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | OS_2A_K01, OS_2A_K06 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K04, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08 | C-3, C-2 | T-L-3, T-L-9, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B01_W02 Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku |
3,0 | Ma wiedzę na temat wybranych metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku | |
3,5 | Ma wiedzę na temat metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku | |
4,0 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować | |
4,5 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie | |
5,0 | Zna wiekszość metod statystycznych stosowanych w naukach o środowisku, potrafi je scharakteryzować, wskazać ich zastosowanie i porównać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B01_U01 Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | 2,0 | Nie posiada umiejętności stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski |
3,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych | |
3,5 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty | |
4,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki | |
4,5 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski | |
5,0 | Posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ma umiejetność krytycznej analizy przeprowadzonych badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B01_K01 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | 2,0 | Nie wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań |
3,0 | Wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
3,5 | Potrafi organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
4,0 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań | |
4,5 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy | |
5,0 | Potrafi inspirować i organizować proces uczenia sie innych osób, wykazuje sie przedsiębiorczością w realizowaniu postawionych zadań, jest aktywny w podnoszeniu swojej wiedzy i aktywizacji innych osób |
Literatura podstawowa
- Wagner W., Błażczak P, Statystyka matematyczna z elementami doświadczalnictwa, Wyydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1986
- Dobek A., Szwaczkowski T., Statystyka matematyczna dla biologów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2007
Literatura dodatkowa
- Kala R., Wprowadzenie do statystyki i ekonometrii, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w poznaniu, Poznań, 2003