Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 2,00,47egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 5 1,00,24zaliczenie
laboratoriaL2 20 2,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.1
5
laboratoria
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.2
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.4
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.2
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.4
20
wykłady
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.1
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.1
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.1
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.1
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.1
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.1
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.1
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.1
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.1
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.2
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.1
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.2
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Praca własna.25
30
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach.20
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Praca własna.20
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-3Praca własna.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07B_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W11R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07B_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
OS_1A_U01, OS_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-1, S-2
OS_1A_C07B_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-3, C-4T-A-1, T-L-1, T-A-2, T-L-2, T-L-3, T-A-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-14, T-W-15M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C07B_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3, M-4S-1
OS_1A_C07B_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-3, C-4T-L-1, T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-A-3, T-W-4, T-L-4, T-W-5, T-L-5, T-L-6, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-L-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07B_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07B_U01
Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07B_U02
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C07B_K01
Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C07B_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1999, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
  2. Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, brak

Literatura dodatkowa

  1. Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., gleboznawstwo z elementami geologii., AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.2
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.2
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.1
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.2
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.2
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.2
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.2
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.4
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.2
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.2
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.2
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.2
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.1
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.1
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.1
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.1
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.1
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.1
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.1
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.1
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.1
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.2
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.1
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.2
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-A-2Praca własna.25
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach.20
A-L-2Konsultacje.20
A-L-3Praca własna.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Studiowanie literatury specjalistycznej.10
A-W-3Praca własna.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów skał i gleb z uwzglednieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejetności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szata roślinną.
C-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
Treści programoweT-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, przedstawiający - zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_U01Posiada umiejętność interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleby i użytkowania gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
Treści programoweT-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetności w stopniu podstawowym interpretacji wyników podstawowych analiz gleb. Student potrafi w stopniu zadawalajacym korzystać z systemów oceny wartości gleb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_U02Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_K01Pośiada świadomość znaczenia i rolę gleby w środowisku przyrodniczym oraz w żywieniu organizmów żywych i skutków wynikających z nie przestrzegania zasad ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050% wymaganej trści zestawu pytań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C07B_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb.
C-3Umiejętność określania żyzności gleb.
C-4Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe.
T-A-1Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb.
T-W-1Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego.
T-A-2Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb.
T-W-2Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych.
T-L-2Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb.
T-L-3Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie.
T-W-3Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb.
T-A-3Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-W-4Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby.
T-L-4Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb.
T-W-5Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze.
T-L-5Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie.
T-L-6Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności.
T-W-6Budowa i cechy morfologiczne gleb.
T-W-7Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego.
T-L-7Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady.
T-W-8Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych.
T-L-8Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego.
T-W-9Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych.
T-W-10Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych.
T-W-11Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach.
T-W-12Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej.
T-W-13Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb.
T-W-14Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb.
T-W-15Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach.
S-2Ocena formująca: Metoda formująco-podsumująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0