Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 1,00,56zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać postawowe zagadnienia ekonomiczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
C-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć2
T-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego2
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych2
T-A-4Opis efektów ekologicznych, rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu2
T-A-5Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji5
T-A-6Montaż finansowy inwestycji2
15
wykłady
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.4
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.4
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.2
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne2
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.4
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Samodzielne opracowanie treści dla wybranych elementów dokumentów aplikacyjnych20
A-A-2przygotowanie się do zajęć10
A-A-3uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć10
A-A-4czytanie wskazanej literatury10
A-A-5tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-3_W01
Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy
OS_1A_W09, OS_1A_W11, OS_1A_W14R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-3_U01
student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie
OS_1A_U01, OS_1A_U06, OS_1A_U08, OS_1A_U09, OS_1A_U10, OS_1A_U11R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-3_K01
student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
OS_1A_K01, OS_1A_K06, OS_1A_K07R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-3_W01
Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy
2,0student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany
3,0student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania
3,5student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania
4,0student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie
4,5student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych
5,0student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-3_U01
student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji
3,0student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie
3,5student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy
4,0student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji
4,5student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje
5,0student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-3_K01
student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
2,0student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska
3,0student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii
3,5student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela
4,0student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje
4,5student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji
5,0student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując.

Literatura podstawowa

  1. Michalak Aneta, Finansowanie inwestycji w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Burzyńska Dorota, Fila Joanna, Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsięiorstwie, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. www.sej.gov.pl, obowiązujące akty prawne z zakresu ochrony środowiska, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć2
T-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego2
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych2
T-A-4Opis efektów ekologicznych, rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu2
T-A-5Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji5
T-A-6Montaż finansowy inwestycji2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System finansowania ochrony środowiska w Polsce (instytucje, rozwiązania ekonomiczno-prawne i organizacyjne). Gromadzenie i wydatkowanie środków finansowych. Podmioty i elementy systemu finansowego (sektor publiczny i sektor prywatny). Narzędzia systemu finansów publicznych. System finansowy przedsiębiorstw. Strategie i plany jako ramy do zadań inwestycyjnych.4
T-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.4
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.2
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne2
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.4
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Samodzielne opracowanie treści dla wybranych elementów dokumentów aplikacyjnych20
A-A-2przygotowanie się do zajęć10
A-A-3uczestnictwo w dyskusji podczas zajęć10
A-A-4czytanie wskazanej literatury10
A-A-5tekstowe i graficzne opracowanie projektu wykonanego w ramach zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-3_W01Student potrafi zidentyfikować i opisać stan środowiska i jego zmiany wymagające podjęcia działań inwestycyjnych zmierzających do jego poprawy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów ze sposobami finansowania inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-2Zadania samorządów terytorialnych w zakresie ochrony środowiska. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, gospodarka odpadami jako przedmiot wsparcia finansowego samorządów w realizacji ich zadań inwestycyjnych.
T-W-3Zasady wsparcia przedsiębiorców w finansowaniu ekoinnowacji i inwestycji proekologicznych.
T-W-4Inwestycje energooszczędne realizowane przez jednostki samorządy terytorialnego,instytucje, przedsiębiorców i osoby fizyczne
T-W-5Zasady finansowania inwestycji ekologicznych z funduszy unijnych. Aplikacja, formy pomocy, rozliczenia przyznanych środków, sankcje za złamanie warunków umowy.
T-W-6Charakterystyka dokumentów aplikacyjnych: wzory wniosków, biznesplany, studia wykonalności, załączniki środowiskowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować i opisać zmian w środowisku i potrzeb inwestycyjnych o charakterze zmiany
3,0student ma podstawową wiedzę na temet identyfikacji prolemów środowiskowych i sposobów ich rozwiazywania
3,5student ma podstawową wiedzę na temat identyfikacji problemów środowiskowych i potrafi dobrać odpowiednie działanie inwestycyjne zmierzające do jego rozwiązania
4,0student dobrze radzi sobie z identyfikacja i opisem stanu środowiska oraz określeniem potrzeb inwestycyjnych w tym zakresie
4,5student umiejętnie identyfikuje i opisuje stan środowiska i sposoby jego naprawy na drodze działań inwestycyjnych
5,0student w sposób profesjonalny radzi sobie zarówno z identyfikacją prolemów środowiskowych jak i opisem potrzeb inwestycyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-3_U01student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do przygotowania dokumentów aplikacyjnych na podstawie własnej oceny i analizy zachodzących zjawisk w przyrodzie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-1Przegląd inwestycji środowiskowych w celu wybrania przedmiotowej inwestycji opracowywanej w ramach projektu podczas zajęć
T-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-A-4Opis efektów ekologicznych, rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu
T-A-5Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
T-A-6Montaż finansowy inwestycji
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie radzi sobie z wyszukiwaniem potrzebnych informacji
3,0student wyszukuje potrzebne informacje w podstawowym zakresie
3,5student potrafi samodzielnie znaleźć podstawowe informacje i dokonać podstawowej ich analizy
4,0student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem i wykorzytsaniem potrzebnych informacji
4,5student umiejętnie wyszukuje i analizuje potrzebne informacje
5,0student biegle potrafi wyszukiwać i analizować znalezione informacje samodzielnie formułując wnioski na podstawie przeprowadzonej analizy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-3_K01student potrafi rozwiązywać problemy badawcze powiązane z realizacją inwestycji, potrafi dokonać samooceny własnych kompetencji i przedstawić swoje poglądy odpowiednio je argumentując
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności przygotowania dokumentów aplikacyjnych dla inwestycji w ochronie środowiska
Treści programoweT-A-2Określenie etapów dla wybranego procesu inwestycyjnego
T-A-3Szacunek kosztów wybranych zadań inwestycyjnych
T-A-4Opis efektów ekologicznych, rzeczowych inwestycji i ocena trwałości projektu
T-A-5Opracowanie wybranych elementów biznes planu lub studium wykonalności dla wybranej inwestycji
T-A-6Montaż finansowy inwestycji
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3anegdota
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna
M-6metoda projwktów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca poprzez sprawdzanie kolejnych efektów projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi rozwiazywać provlemów badawczych i arumentować swojego stanowiska
3,0student potrafi w podstawowym zakresie identyfikować problemy badawcze ale posługje się niedoskonałą arumentacją swoich opinii
3,5student trafnie identyfikuje problemy badawcze i kierunki ich rozwiązywania ale w formułowaniu opinii i ich argumentacji wymaga pomocy nauczyciela
4,0student dorze radzi sobie z identyfikacja sytuacji problemowych i zasadniczo dobrze formułuje opinie i je argumentuje
4,5student ma duże umiejętności w identyfikacji problemów i ich argumentacji
5,0student biegle posługuje się umiejętnością identyfikacji sytuacji problemowych i trafnie formułuje swoje opinie odpowiednio je argumentując.