Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki degradacji środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze skutki degradacji środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii środowiskowej i gleboznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych |
C-2 | Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego |
C-3 | Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska |
C-4 | Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej | 2 |
T-A-2 | Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska. | 2 |
T-A-3 | Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko. | 3 |
T-A-4 | Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy. | 2 |
T-A-5 | Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka. | 2 |
T-A-6 | Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych | 2 |
T-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną. | 2 |
T-W-2 | Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne. | 2 |
T-W-3 | Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I). | 2 |
T-W-4 | Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II). | 2 |
T-W-5 | Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu. | 2 |
T-W-6 | Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. I). | 2 |
T-W-7 | Pośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. II). | 2 |
T-W-8 | Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej. | 2 |
T-W-9 | Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej | 10 |
A-A-3 | Czytanie przez Studenta wskazanej literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej | 20 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne |
M-2 | Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Film |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-2_W11 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | OS_1A_W11 | R1A_W05 | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-2_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O14-2_K06 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska | OS_1A_K06 | R1A_K06 | InzA_K01 | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-8, T-W-9, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-2_W11 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | 2,0 | |
3,0 | Student zna antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-2_U01 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O14-2_K06 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Wydaw. Zakłady Chemiczne POLICE S.A., Police, 1996, I
- Falencka-Jabłońska, Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa., 1991, I
- Pruszyński S., Mrówczyński M. (red.), Łączne stosowanie agrochemikaliów w uprawach rolniczych, Wydaw. IOR., Poznań, 2002, I
- Mercik S. (red.), Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004, I
- Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I
Literatura dodatkowa
- Kamionka J., Technika ochrony roślin i łącznego stosowania agrochemikaliów w uprawach rolniczych., Wydaw. IBMER., Warszawa, 2004, I
- Kubsik K., Produkcyjne i ekologiczne skutki różnych technik stosowania nawozów azotowych, Wyd. IUNG, Puławy., 1998, I
- Fotyma E., Fotyma M., Pietruch Cz., Produkcyjne i środowiskowe skutki nawożenia., Pam. Puł., Fotyma E., Fotyma M., Pietruch CzPuławy, 2002, I
- Papiz H., Nowe regulacje prawne dotyczące obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin., Studia i Raporty IUNG–PIB, Puławy, 2006, I
- Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska., Wyd. AR Poznań, Poznań, 2004, I