Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Biomonitoring i bioindykacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomonitoring i bioindykacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie szkoły średniej o ochronie środowiska .

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.2
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych2
T-A-3Biomonitoring ozonu2
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.2
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego2
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów2
T-A-7Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń.3
15
wykłady
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.2
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy2
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.2
T-W-4Biomonitoring gleb.2
T-W-5Wykorzystanie ssaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami cięzkimi, WWA, pestycydami2
T-W-6Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.2
T-W-7Wykorzystanie ptaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami ciężkimi, WWA, pestycydami2
T-W-8Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych (Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.2
T-W-9Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych.2
T-W-10Makrofitowa ocena czystości wód. Zaliczenie wykładów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2wykonanie samodzielnych badań zanieczyszczenia atmosfery przy zastosowaniu skali porostowej5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-1_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
OS_1A_W08, OS_1A_W09, OS_1A_W10, OS_1A_W12R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-1_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
OS_1A_U01, OS_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03InzA_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O13-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6, M-7S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-1_W01
Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-1_U01
Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
2,0
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O13-1_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traczewska Teodora Małgorzata, Biologiczne metody oceny skażenia środowiska, Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011
  2. Zimny Henryk, Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring., Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadium Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Publikacje WIOŚ

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.2
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych2
T-A-3Biomonitoring ozonu2
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.2
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego2
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów2
T-A-7Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.2
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy2
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.2
T-W-4Biomonitoring gleb.2
T-W-5Wykorzystanie ssaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami cięzkimi, WWA, pestycydami2
T-W-6Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.2
T-W-7Wykorzystanie ptaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami ciężkimi, WWA, pestycydami2
T-W-8Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych (Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.2
T-W-9Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych.2
T-W-10Makrofitowa ocena czystości wód. Zaliczenie wykładów.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2wykonanie samodzielnych badań zanieczyszczenia atmosfery przy zastosowaniu skali porostowej5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3Samodzielna praca studenta - przygotowanie do zaliczenia wykładów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-1_W01Student ma wiedze dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz o sposobach oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-A-3Biomonitoring ozonu
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów
T-A-7Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-W-6Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.
T-W-8Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych (Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.
T-W-4Biomonitoring gleb.
T-W-9Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę dotyczącą zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnościa człowieka oraz wie o ocenie stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-1_U01Potrafi wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-A-3Biomonitoring ozonu
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów
T-A-7Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-W-6Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.
T-W-8Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych (Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.
T-W-4Biomonitoring gleb.
T-W-9Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pod kierunkiem nauczyciela wyszukac i wykorzystać informacje pochodzące z róznych źródeł oraz zastosować właściwe metody do oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O13-1_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwością oceny stanu środowiska na podstawie jakości życia i zdrowotności jego żywych komponentów.
Treści programoweT-A-1Biomonitoring dwutlenku siarki przy użyciu roślin niższych i wyższych. Zastosowanie skali porostowej do oceny środowiska w miejscu zamieszkania - projekt.
T-A-2Biomonitoring fluoru przy użyciu roślin niższych i wyższych
T-A-3Biomonitoring ozonu
T-A-4Ocena skażenia gleb metalami ciężkimi. Dżdżownice jako wskaźniki skażenia środowiska pestycydami i metalami ciężkimi.
T-A-5Testy wzrostu i rozwoju korzeni w ocenie skażenia środowiska glebowego
T-A-6Biomonioring skażeń środowiska wodnego - testy saprobów
T-A-7Testy z wykorzystaniem organizmów zwierzęcych (Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego. Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-1Ekologiczne podstawy bioindykacji. Metody bioindykacyjne i chemiczne w badaniach monitoringowych. Rośliny jako biowskaźniki i biomonitory.
T-W-2Cechy dobrych bioindykatorów. Ocena stanu środowiska na podstawie występowania specyficznych gatunków oraz zmian ilościowych składników biocenozy
T-W-3Biomonitoring atmosfery. Zastosowanie roślin niższych i wyższych (porostów, mchów, drzew iglastych ) w ocenie skażeń atmosfery dwutlenkiem siarki i fluorem. Odczyn kory drzew jako wskaźnik zakwaszenia środowiska.
T-W-6Biomonitoring skażeń środowiska wodnego. Testy biologiczne do wykrywania skażeń wody.
T-W-8Testy z wykorzystaniem organizmów roślinnych i zwierzęcych (Lemna, Daphnia magna) do oceny skażeń środowiska wodnego.
T-W-4Biomonitoring gleb.
T-W-9Zastosowanie glonów do monitoringu i oceny zanieczyszczenia wód powierzchniowych.
T-W-5Wykorzystanie ssaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami cięzkimi, WWA, pestycydami
T-W-7Wykorzystanie ptaków do biomonitorigu skażenia środowiska metalami ciężkimi, WWA, pestycydami
T-W-10Makrofitowa ocena czystości wód. Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-7Anegdota
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć również za aktywność i zaangażowanie
S-2Ocena formująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-3Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji - pod względem merytorycznym oraz wizualnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy zespołowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między zanieczyszczeniem środowiska a jakością życia i zdrowotnością jego żywych komponentów a także dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0