Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie systemów eksploatacji oczysczalni |
C-2 | Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów |
C-3 | Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń |
C-4 | Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcznia ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji. | 2 |
T-A-2 | Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie. | 2 |
T-A-3 | Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych | 1 |
T-A-4 | Charakterystyuka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe | 3 |
T-A-5 | Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek osadów ściekowych do analiz chemicznych.Charakterystyka azotu i fosforu występujących w osadach ściekowych. | 2 |
T-A-6 | Oznaczanie ChZT i tlenu rozpuszczonego metodą Winklera w ściekach oraz ortofosforanów | 1 |
T-A-7 | Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko | 1 |
T-A-8 | Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach | 1 |
T-A-9 | Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych. | 1 |
T-A-10 | Metody utylizacji osadów ściekowych. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym. | 1 |
T-L-2 | Mikroskopowe badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających | 1 |
T-L-3 | Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne. | 1 |
T-L-4 | Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników. | 2 |
T-L-6 | Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników. | 2 |
T-L-7 | Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikrobiologiczne podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: budowa komórki, podstawy metabolizmu komórkowego | 3 |
T-W-2 | Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox) | 3 |
T-W-3 | Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów | 3 |
T-W-4 | Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania. | 2 |
T-W-5 | Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych. | 2 |
T-W-6 | Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu. | 2 |
T-W-7 | Akty prawne regulujące prawidłowe zagospodarowanie ścieków i osadów ściekowych. | 2 |
T-W-8 | Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczysczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody) | 3 |
T-W-9 | Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami. | 2 |
T-W-10 | Metody usuwania związków biogennych ze ścieków zgodnie z wymogami UE | 2 |
T-W-11 | Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych. | 2 |
T-W-12 | Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych. | 2 |
T-W-13 | Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielene studiowanie zagadnień ćwiczeniowych oraz przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Studiowanie literatury przedmiotowej | 10 |
A-A-3 | wykonanie projektu zagospodarowania przyrodniczego osadów ściekowych | 5 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodziele przygortowanie do zaliczenia pisemnego | 20 |
A-L-3 | Dokończenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-4 | Samodziele studiowanie literatury | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury przedmiotowej | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | konsultacje przedmiotowe | 5 |
A-W-5 | dokończenie sprawozdań z wykładów | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów itp) |
M-4 | Praca w zespołach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzenia w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykałdów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D11_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych | OS_1A_W07, OS_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W05 | C-2, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-A-10, T-A-7, T-W-10 | M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D11_U01 W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko | OS_1A_U06, OS_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U07 | InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-A-3, T-A-5, T-A-8, T-A-9, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D11_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych | OS_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-4 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D11_W01 W zakresie wiedzy student zna teoretyczne metody gospodarowania ściekami i osadami ściekowymi. Zna technologie oczyszczania ścieków oraz właściwości osadów ściekowych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi i umie definiować podstawowe pojęcia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D11_U01 W zakresie umiejetności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną w celu zagospodarowania ścieków i osadów ściekowych. Zna ich właściwości chemiczne i mikobiologiczne. Potfafi zadecydować na jakie gleby można stosować ścieki oraz w jaki sposób przyrodniczy lub rolniczy zagospodarować osady ściekowe bez ujemnego wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności z zakresu gospodarki ściekami i osadami ściekowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D11_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzilną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość negatywnego wpływu na stan zanieczyszcznia środowiska wodnego i glebowego ptrzez nieumiejętne stosowanie ścieków i osadów ściekowych | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o wpływie stosowania ścieków i osadów ściekowych na stan gleb, na jakość roślin oraz środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S.Barana, J. Łabętowicz , E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów., PWRiL, Warszawa, 2011, I
- J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008, I
- J. Bień, Osady ściekowe. Praktyka i teoria, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007, I
- E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2009
- J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków, ARKADY, Warszawa, 2002, I
Literatura dodatkowa
- E.Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004, I