Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i rekultywacja gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o glebach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów |
C-2 | Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce |
C-3 | Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów |
C-4 | Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS | 2 |
T-A-2 | Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych | 2 |
T-A-3 | Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych | 2 |
T-A-4 | Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną | 2 |
T-A-5 | Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego | 4 |
T-A-6 | Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego) | 2 |
T-L-2 | Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej w aspekcie oddziaływania procesów erozji wodnej: wykreślenie profilu wysokościowego zbocza na podstawie mapy hipsometrycznej, obliczenie spadków i naniesienie informacji o miąższości i uziarnieniu poziomu próchnicznego | 4 |
T-L-4 | Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce | 3 |
T-W-2 | Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne | 3 |
T-W-3 | Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu | 3 |
T-W-4 | Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji | 4 |
T-W-5 | Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi | 3 |
T-W-6 | Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych | 4 |
T-W-7 | Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych | 4 |
T-W-8 | Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu | 3 |
T-W-9 | Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka | 3 |
T-W-10 | Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia | 3 |
T-W-11 | Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych) | 3 |
T-W-12 | Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych | 3 |
T-W-13 | Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego | 3 |
T-W-14 | Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 45 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu) | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Wykład problemowy |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne) |
M-5 | Praca w grupach |
M-6 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C25_W01 W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów | OS_1A_W09 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-4, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C25_U01 W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji | OS_1A_U09 | R1A_U07 | InzA_U04 | C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C25_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi | OS_1A_K03 | R1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C25_W01 W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C25_U01 W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C25_K01 W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
- Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
- Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999