Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z chemizmem wód.
C-2Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
C-4Zapoznanie studentów z danymi dotyczacymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody3
T-A-2metody spektrofotometryczne w analizie wody2
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.4
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.3
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.3
15
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych.3
T-W-2Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).4
T-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.3
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu. Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.4
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.3
T-W-6Dezynfekcja wody. Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
OS_1A_W07, OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-3T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_U01
Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
OS_1A_U05, OS_1A_U09R1A_U04, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2, C-3, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne.
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01C-3, C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_W01
Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
2,0
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_U01
Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
2,0
3,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C21_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne.
2,0
3,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Chełmicki W, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
  4. Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachdniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
  2. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków sladowych, PWN, Warszawa, 1999, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody3
T-A-2metody spektrofotometryczne w analizie wody2
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.4
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.3
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych.3
T-W-2Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich (akty prawne).4
T-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.3
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu. Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.4
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.3
T-W-6Dezynfekcja wody. Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych20
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C21_W01Znajomość wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu. Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-A-1Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.
T-W-6Dezynfekcja wody. Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C21_U01Opanowanie umiejętności zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z danymi dotyczącymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
C-4Zapoznanie studentów z danymi dotyczacymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
Treści programoweT-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu. Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowaną umiejętność zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C21_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody i ścieków w oparciu o aktualne akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
C-1Zapoznanie studentów z chemizmem wód.
Treści programoweT-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie cząsteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na węglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych.
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu. Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.
T-A-1Gospodarka ściekami i osadami pochodzącymi z procesów oczyszczania wody
T-A-2metody spektrofotometryczne w analizie wody
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić stan środowiska dotyczący jakości wody i ścieków w stopniu dostatecznym z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0