Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z biologii, matematyki i chemii z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.1
T-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.2
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.2
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.2
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.2
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.2
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.2
T-A-8Równowaga genetyczna populacji.2
15
wykłady
T-W-1Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie. Podstawowe pojęcia w genetyce (chromosom, genom, kariotyp).1
T-W-2Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego.1
T-W-3Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów1
T-W-4Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.1
T-W-5Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów.1
T-W-6Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią1
T-W-7Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-W-8Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.1
T-W-9Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe.2
T-W-10Dziedziczenie genów w populacjach. Czynniki oddziałujące na pulę genową populacji.2
T-W-11Funkcje kwasów nukleinowych w przekazywaniu informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.2
T-W-12Regulacja ekspresji genów u Procaryota i Eucaryota.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielna praca z podręcznikami i notatkami.12
A-A-3sprawdziany pisemne3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca studenta z podręcznikami i notatkami12
A-W-3pisemny sprawdzian3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_W01
student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_U01
student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego)
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-A-2, T-A-7, T-A-1, T-A-8, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_W01
student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
2,0student nie definiuje żadnych pojęć i terminów genetycznych, nie umie scharakteryzować mechanizmów dziedziczenia
3,0student definiuje podstawowe terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
3,5student definiuje terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
4,0student definiuje terminy genetyczne i opisuje mechanizmy dziedziczenia
4,5student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
5,0student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i obszernie tłumaczy mechanizmy dziedziczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_U01
student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego)
2,0student nie interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, nie wykonuje analizy dziedziczenia prostego
3,0student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia jednogenowego
3,5student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego)
4,0student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego i częściowo także złożonego
4,5student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje większość analiz dziedziczenia prostego i złożonego
5,0student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje w pełni analizę dziedziczenia prostego i złożonego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu

Literatura podstawowa

  1. Malinowski E., Genetyka., Wyd. Nauk. PWN, 1978
  2. Gajewski W., Genetyka ogólna i molekularna., Wyd. Nauk. PWN, 1987
  3. Winter P.C., Hickey G., Fletcher H.C., Genetyka – krótkie wykłady., Wyd. Nauk. PWN, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy., Wyd. Nauk. PWN, 2009
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna., Wyd. Nauk. PWN, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.1
T-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.2
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.2
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.2
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.2
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.2
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.2
T-A-8Równowaga genetyczna populacji.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie. Podstawowe pojęcia w genetyce (chromosom, genom, kariotyp).1
T-W-2Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego.1
T-W-3Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów1
T-W-4Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.1
T-W-5Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów.1
T-W-6Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią1
T-W-7Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-W-8Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.1
T-W-9Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe.2
T-W-10Dziedziczenie genów w populacjach. Czynniki oddziałujące na pulę genową populacji.2
T-W-11Funkcje kwasów nukleinowych w przekazywaniu informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.2
T-W-12Regulacja ekspresji genów u Procaryota i Eucaryota.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielna praca z podręcznikami i notatkami.12
A-A-3sprawdziany pisemne3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2samodzielna praca studenta z podręcznikami i notatkami12
A-W-3pisemny sprawdzian3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B07_W01student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów
Treści programoweT-W-3Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów
T-W-4Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.
T-W-5Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów.
T-W-6Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią
T-W-7Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-W-8Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.
T-W-9Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe.
T-W-11Funkcje kwasów nukleinowych w przekazywaniu informacji genetycznej. Kod genetyczny i biosynteza białek.
T-W-1Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie. Podstawowe pojęcia w genetyce (chromosom, genom, kariotyp).
T-W-2Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie definiuje żadnych pojęć i terminów genetycznych, nie umie scharakteryzować mechanizmów dziedziczenia
3,0student definiuje podstawowe terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
3,5student definiuje terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
4,0student definiuje terminy genetyczne i opisuje mechanizmy dziedziczenia
4,5student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
5,0student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i obszernie tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B07_U01student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów
Treści programoweT-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.
T-A-8Równowaga genetyczna populacji.
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, nie wykonuje analizy dziedziczenia prostego
3,0student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia jednogenowego
3,5student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego (jedno- i dwugenowego)
4,0student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia prostego i częściowo także złożonego
4,5student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje większość analiz dziedziczenia prostego i złożonego
5,0student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje w pełni analizę dziedziczenia prostego i złożonego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B07_K01student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów
Treści programoweT-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.
T-A-8Równowaga genetyczna populacji.
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0ocena 2,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca brak aktywnej postawy w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5ocena 3,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dostatecznym
4,0ocena 4,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
4,5ocena 4,5 z wiedzy i umiejętności sugerująca aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu w stopniu dobrym
5,0ocena 5,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca bardzo aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu