Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego. |
C-2 | Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych. |
C-3 | Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej. |
C-4 | Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy. | 4 |
T-A-2 | Rozwiązywanie układów równań liniowych. | 2 |
T-A-3 | Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny. | 4 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych. | 4 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń z matematyki | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych. | 3 |
T-W-2 | Działania na wektorach. | 3 |
T-W-3 | Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy. | 2 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów z matematyki. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział studenta w zajęciach | 15 |
A-A-2 | samodzielne rozwiązywanie zadań. | 8 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | konsultacje z nauczycielem. | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | praca własna studenta - studiowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-2 | Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B01_W01 Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku. | OS_1A_W02, OS_1A_W03 | R1A_W01 | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B01_U01 Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych | OS_1A_U04 | R1A_U03 | InzA_U01 | C-1, C-4 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B01_K01 Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B01_W01 Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku. | 2,0 | Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych. |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B01_U01 Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych | 2,0 | Student nie nabył umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. |
3,0 | Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. | |
3,5 | Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. | |
4,0 | Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych. | |
4,5 | Student nabył w stopniu dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. | |
5,0 | Student nabył w stopniu bardzo dobrym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych oraz był aktywny na zajęciach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B01_K01 Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | 2,0 | Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju. |
3,0 | Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. | |
3,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. | |
4,0 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. | |
4,5 | Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. | |
5,0 | Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji. |
Literatura podstawowa
- Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002
- Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004
- Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR, Szczecin, 2001
- Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Wyd. AR, Szczecin, 2002