Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja środowiska a zdrowie ludności
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia1
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska1
T-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie1
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych1
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski1
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności2
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka1
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-oz_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
OS_2A_U02R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-oz_U02
Student potrafi wybrać materiał do prezentacji, prowadzić prezentacje.
OS_2A_U03R2A_U02C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-oz_U03
Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
OS_2A_U08R2A_U08C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-oz_U04
Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym
OS_2A_U09R2A_U09C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
OS_2A_K04R2A_K05C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-oz_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K06C-1T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-oz_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
2,0student nie uczestniczy w wykładach i nie zna ich treści
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5student poprawnie wskazuje źródła zagrożeń i rozpoznaje objawy
4,0student zna źródła zagrożeń, rozpoznaje objawy, zna sposoby zaradcze
4,5student współpracuje w przygotowaniu prezentacji dot środowiskowych zagrożeń
5,0student prowadzi prezentacje

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-oz_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
2,0student nie tematyki wykładów
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka
4,0student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia
4,5student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze
5,0student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów
OS_2A_D05-oz_U02
Student potrafi wybrać materiał do prezentacji, prowadzić prezentacje.
2,0student nie angażuje sie w tematykę wykładów
3,0student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z tematyka wykładów
3,5student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji
4,0student samodzielnie przygotowuje prezentację
4,5student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał
5,0student prowadzi samodzielną prezentacje
OS_2A_D05-oz_U03
Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
2,0student nie korzysta z żadnych materiałów
3,0student zna źródła pomocne w porzygotowaniu materiałów
3,5student korzysta z innych niż wykład materiałów do przygotowania prezentacji
4,0student umie wyszukać i uporządkować materiał z różnych źródeł
4,5student umie zaprezentować źródla informacji
5,0student analizuje i weryfikuje źródła informacji
OS_2A_D05-oz_U04
Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym
2,0student nie wspólpracuje z grupą
3,0student współpracuje z grupą ale poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka źródeł inf.
3,5student wspólpracuje z grupą lecz wyłącznie w j. polskim
4,0student współpracuje w prezentacji w j. obcym
4,5student współprezentuje przygotowany materiał w j. obcym
5,0student prezentuje i bierze udział w dyskusji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-oz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
2,0student nie postrzega relacji człowiek - środowisko
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka
4,0student ocenia te zależności
4,5student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności
5,0student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka
OS_2A_D05-oz_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
2,0student nie zna skutków zaplanowanych działań
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia
4,0student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania
4,5student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki
5,0student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia1
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska1
T-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie1
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych1
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski1
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności2
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka1
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia1
T-W-10Zaliczenie wykładów1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_W01W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczy w wykładach i nie zna ich treści
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5student poprawnie wskazuje źródła zagrożeń i rozpoznaje objawy
4,0student zna źródła zagrożeń, rozpoznaje objawy, zna sposoby zaradcze
4,5student współpracuje w przygotowaniu prezentacji dot środowiskowych zagrożeń
5,0student prowadzi prezentacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_U01W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie tematyki wykładów
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5student analizuje i szacuje wpływ różnych elementów środowiska na zdrowie człowieka
4,0student umie wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia
4,5student umie zinterpretować dane i wyszukać środki zaradcze
5,0student potrafi rozwinąc temat poza wiadomości z wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_U02Student potrafi wybrać materiał do prezentacji, prowadzić prezentacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta z literatury w języku obcym (angielskim).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie angażuje sie w tematykę wykładów
3,0student zgłasza gotowość do przygotowania materiału dotatkowego związanego z tematyka wykładów
3,5student współpracuje z innymi studentami w opracowaniu prezentacji
4,0student samodzielnie przygotowuje prezentację
4,5student prezentuje wraz z zespołem przygotowany materiał
5,0student prowadzi samodzielną prezentacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_U03Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie korzysta z żadnych materiałów
3,0student zna źródła pomocne w porzygotowaniu materiałów
3,5student korzysta z innych niż wykład materiałów do przygotowania prezentacji
4,0student umie wyszukać i uporządkować materiał z różnych źródeł
4,5student umie zaprezentować źródla informacji
5,0student analizuje i weryfikuje źródła informacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_U04Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wspólpracuje z grupą
3,0student współpracuje z grupą ale poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka źródeł inf.
3,5student wspólpracuje z grupą lecz wyłącznie w j. polskim
4,0student współpracuje w prezentacji w j. obcym
4,5student współprezentuje przygotowany materiał w j. obcym
5,0student prezentuje i bierze udział w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie postrzega relacji człowiek - środowisko
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5student wykazuje otwartość na zagadnienia zależności degradacji środowiska a zdrowia człowieka
4,0student ocenia te zależności
4,5student ma aktywna postawę do uświadamiania tych zależności
5,0student jest kreatywny w uświadamianiu zależności pomiędzy degradacją środowiska a zdrowiem człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-oz_K02Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-3Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-6Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-5Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-2Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna skutków zaplanowanych działań
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5student potrafi postępować zdodnie z zasadami ochrony środowiska i zdrowia
4,0student ma wrażliwośc na zagrożenia i metody przeciwdziałania
4,5student potrafi postępować zgodnie z zasadami etyki
5,0student jest zdeterminowany i ma aktywna postawę w ochronie środowiska