Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zasobów genowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 2,00,33zaliczenie
wykładyW6 10 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw genetyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów2
T-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.4
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.4
10
wykłady
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.2
T-W-2Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ2
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.2
T-W-4Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie.2
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.1
T-W-6Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2poszukiwanie materiałów i przygotowanie prezentacji multimedialnej20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów, przygotowanie do sprawdzianu18
A-W-3sprawdzian2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-3_W01
Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
C-1T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-3_U01
Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych
C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O10-3_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-3_W01
Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
2,0
3,0Student definiuje pojęcie bioróżnorodności i krótko omawia jej rolę w przyrodzie. Wymienia i krótko omawia sposoby ochrony zasobów genowych. Zna po kilka gatunków roślin i zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-3_U01
Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych
2,0
3,0Student umie wskazać czynniki i skutki zmniejszania bioróżnorodności. Umie dokonać analizy programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O10-3_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
2,0
3,0Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Litwińczuk Z. (red), Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
  3. Andrzejewski R., Weigle A. (red.), Różnorodność biologiczna Polski, NFOŚ, Warszawa, 2003
  4. Symonides E., Różnorodność biologiczna na poziomie gatunkowym., NFOŚ, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Gliwicz J., Konwencja o różnorodności biologicznej: koncepcja, badania, strategia., NFOŚ, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów2
T-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.4
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.2
T-W-2Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ2
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.2
T-W-4Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie.2
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.1
T-W-6Omówienie dokumentacji wymaganej do wymiany materiałów genetycznych między ośrodkami naukowymi, przedsiębiorstwami a bankami genów. Aspekty prawne i ekonomiczne wykorzystania materiałów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach10
A-A-2poszukiwanie materiałów i przygotowanie prezentacji multimedialnej20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów, przygotowanie do sprawdzianu18
A-W-3sprawdzian2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-3_W01Objaśnianie zjawiska bioróżnorodności i jej roli w przyrodzie. Omawianie sposobów ochrony zasobów genowych. Znajomość gatunków objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.
Treści programoweT-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-2Ochrona zasobów genowych in situ i ex situ
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie banków genów. Zasady kolekcjonowania materiałów genetycznych.
T-W-4Strategia i programy ochrony roślinnych i zwierzęcych zasobów genowych w Polsce i na świecie.
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcie bioróżnorodności i krótko omawia jej rolę w przyrodzie. Wymienia i krótko omawia sposoby ochrony zasobów genowych. Zna po kilka gatunków roślin i zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-3_U01Umiejętność wskazywania czynników i skutków zmniejszania bioróżnorodności. Umiejętność analizy programów ochrony zasobów genowych
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.
Treści programoweT-A-1Metody przechowywania materiałów biologicznych w bankach genów
T-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wskazać czynniki i skutki zmniejszania bioróżnorodności. Umie dokonać analizy programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O10-3_K01Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i nabycie przekonania o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o ochronie zasobów genowych roślin i zwierząt, jako sposobie przeciwdziałania erozji genetycznej, ubożeniu zmienności biologicznej organizmów żywych.
Treści programoweT-A-2Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków roślinnych w Polsce i na świecie.
T-A-3Realizacja programów ochrony zasobów genowych wybranych gatunków zwierzęcych w Polsce i na świecie.
T-W-1Stan zasobów genetycznych i potrzeba ochrony zróżnicowania biologicznego roślin i zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-5Przedstawienie głównych założeń Konwencji o ochronie bioróżnorodności z Rio de Janeiro, Protokołu z Kartageny i innych aktów prawnych uzasadniających potrzebę współpracy w gromadzeniu, charakteryzowaniu i wymianie zasobów genowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i przekonanie o potrzebie dbałości o zasoby genetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0