Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_O13-1_U01 | Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_U01 | Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych. |
---|
OS_1A_U06 | Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł |
---|
C-2 | Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania |
Treści programowe | T-W-2 | Metody badń gleb hydrogenicznych. |
---|
T-W-4 | Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe |
T-W-3 | Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne. |
T-W-8 | Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysowe osadów hydrogenicznych |
T-W-9 | Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł |
T-W-5 | Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne, |
T-W-6 | Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe |
T-W-7 | Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych |
T-W-1 | Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce |
T-A-2 | Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych |
T-A-1 | Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych |
T-A-3 | Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych |
T-A-4 | Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech mirofologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
---|
M-3 | Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi. |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student:
- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |