Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Nawozy niekonwencjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawozy niekonwencjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, chemia ogólna, przyrodnicze skutki nawożenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznać studentów z wartością nawozową i możliwościami wykorzystania do użyźniania gleb i nawożenia roślin materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów,
C-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-4Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym2
T-A-5Demonstracja środków wspomagających uprawę w warunkach polowych1
T-A-6Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb2
T-A-7Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
T-A-8Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
10
wykłady
T-W-1Przegląd krajowego i światowego asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym1
T-W-2Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych1
T-W-3Charakterystyka wybranych środków wspomagających uprawę w polu2
T-W-4Popioły ze spalania węgla kamiennego, brunatnego i biomasy (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)2
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu1
T-W-6Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb1
T-W-7Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach15
A-A-4Konsultacje przedmiotowe10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
M-5Interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_W01
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
OS_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-A-5, T-A-4, T-A-2M-1, M-3, M-4S-1
OS_1A_O11-2_W02
Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-1M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2, C-3T-A-6, T-A-8, T-A-7, T-A-3M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
OS_1A_K05R1A_K05C-2, C-3T-A-5, T-A-2, T-A-3M-1, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_W01
Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych nawozami niekonwencjalnymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związane nawozami niekonwencjalnymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze stosowaniem i właściwościami nawozów niekonwencjalnych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz ich właściwości
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
OS_1A_O11-2_W02
Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych nawozami niekonwencjalnymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związane nawozami niekonwencjalnymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw wiązanych ze stosowaniem i właściwościami nawozów niekonwencjalnych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz ich właściwości
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_U01
Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją S. Barana, J. Łabętowicza, E. Krzywewgo, Przyrodnnicze wykorzystanie odpadów. Posdtawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  2. Kalembasa S., Tengler Sz., Rola węgla brunatnego w nawozeniu i ochrona środowiska, Akademia Rolnicza w Siedlcach, Siedlce, 2004
  3. Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodasrki odpadami, PWN, Warszawa, 2006
  4. Zięba S., Surowce wtórne do nawożenia gleb, PWRiL, Warszawa, 1982
  5. Ustawa o ddpadacvh z 2001 roku (Dz.U. Nr 62, poz.628), 2001
  6. Ustawa o nawozach i nawozeniu (Dz.U. z 2007 r., Nr 147, poz. 1033)., 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym1
T-A-4Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym2
T-A-5Demonstracja środków wspomagających uprawę w warunkach polowych1
T-A-6Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb2
T-A-7Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
T-A-8Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd krajowego i światowego asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym1
T-W-2Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych1
T-W-3Charakterystyka wybranych środków wspomagających uprawę w polu2
T-W-4Popioły ze spalania węgla kamiennego, brunatnego i biomasy (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)2
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu1
T-W-6Agrochemiczne podstawy stosowania odpadów wapniowych do odkwaszania gleb1
T-W-7Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna)2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na ćwiczeniach15
A-A-4Konsultacje przedmiotowe10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień teoretycznych przekazywanych na wykładach25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4Udział w konsultacjach przedmiotowych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_W01Ma wiedzę z korzystnych i niekorzystnych oddziaływań nawozów niekonwencjonalnych i środków wspomagających uprawę na środowisko i na jakość plonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka wybranych środków wspomagających uprawę w polu
T-W-7Kierunki i kryteria przyrodniczego wykorzystania podłoży popieczarkowych oraz masy pofermentacyjnej z produkcji biogazu (gnojowica, biomasa roślinna)
T-W-5Węgiel brunatny w kształtowaniu i ochronie środowiska. Przydatność węgla jako nawozu
T-A-5Demonstracja środków wspomagających uprawę w warunkach polowych
T-A-4Zasady certyfikacji materiałów o znaczeniu nawozowym
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych nawozami niekonwencjalnymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związane nawozami niekonwencjalnymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu podstaw związanych ze stosowaniem i właściwościami nawozów niekonwencjalnych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz ich właściwości
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu światowego i krajowego asortymentu przemysłowych środków wspomagających uprawę wykorzystywanych do prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1zapoznać studentów z wartością nawozową i możliwościami wykorzystania do użyźniania gleb i nawożenia roślin materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów,
Treści programoweT-W-3Charakterystyka wybranych środków wspomagających uprawę w polu
T-W-1Przegląd krajowego i światowego asortymentu przemysłowych nawozów mineralnych i produktów chemicznych o znaczeniu nawozowym
T-W-4Popioły ze spalania węgla kamiennego, brunatnego i biomasy (powstawanie, charakterystyka, wykorzystanie do nawożenia i poprawy właściwości fizyczno-chemicznych gleb i gruntów)
T-W-2Stan obecny i perspektywy stosowania polepszaczy glebowych
T-A-1Przegląd aktów prawnych związanych z przyrodniczym , w tym rolniczym wykorzystaniem do nawożenia tzw. nawozów niekonwencjonalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych nawozami niekonwencjalnymi
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związane nawozami niekonwencjalnymi
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw wiązanych ze stosowaniem i właściwościami nawozów niekonwencjalnych
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz ich właściwości
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu stosowania nawozów niekonwencjalnych oraz zna ich właściwości. Zdobyta wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleb nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale także z jakością środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_U01Umie ocenić wartość nawozową wybranych nawozów niekonwencjonalnych oraz środków wspomagających uprawę, potrzeby nawozowe roślin oraz sporządzić projekt nawozowy gleb z wykorzystaniem nawozów niekonwencjonalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-A-6Określanie wielkości dawek odpadowych substancji do odkwaszania gleb
T-A-8Sporządzenie projektu nawożenia gleb z wykorzystaniem tzw. nawozów niekonwencjonalnych
T-A-7Obliczanie dopuszczalnych dawek tzw. nawozów niekonwencjonalnych
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
M-5Interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stosowania oraz właściwości nawozów niekonwencjonalnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleb i nawożenia na jakość plonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2zapoznać z metodami oceny wartości nawozowej materiałów i surowców naturalnych, produktów odpadowych i ubocznych z różnych przemysłów
C-3pogłębienie świadomości proekologicznej poprzez propagowanie możliwości zagospodarowania wszelkich materiałów biodegradowalnych posiadających wartość nawozową.
Treści programoweT-A-5Demonstracja środków wspomagających uprawę w warunkach polowych
T-A-2Metody pobierania, konserwacji i przygotowania próbek do analiz fizyczno –chemicznych różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
T-A-3Określanie wartości nawozowej na podstawie składu chemicznego różnych materiałów o znaczeniu nawozowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Praca w grupach
M-5Interpretacja wyników
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomości o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat wpływu wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o wpływie wprowadzanych nawozów niekonwencjonalnych na jakość gleb i roślin oraz na środowisko przyrodnicze