Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ekstremalne zjawiska pogodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekstremalne zjawiska pogodowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
C-2Metodyka opracowania, czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne10
10
wykłady
T-W-1Nadzwyczajne zjawiska pogodowe wg źródeł historycznych1
T-W-2Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi1
T-W-3Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku2
T-W-4Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku2
T-W-5Powodzie i ich skutki1
T-W-6Susze i ich skutki1
T-W-7Burze, opady gradu, silne wiatry1
T-W-8Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Zbieranie materiału i przygotowanie prezentacji25
A-A-3Realizacja indywidualnych zadań praktycznych20
A-A-4Konsultacje5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo na wykładach10
A-W-2Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet25
A-W-3Korzystanie z konsultacji6
A-W-4Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach17
A-W-5Zaliczenie części teoretycznej podanej na wykładach2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
M-4Prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach
S-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_W01
Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ichwystępowania i skutkach przez nie powodowanych
OS_1A_W03, OS_1A_W07R1A_W01, R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_U01
Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
OS_1A_U02, OS_1A_U01, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-1M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_K01
Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-A-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_W01
Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ichwystępowania i skutkach przez nie powodowanych
2,0Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
3,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
4,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej
4,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu, zmienności czasowej i przestrzennej
5,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawani, zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_U01
Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
2,0Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych
3,5Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,5Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki
5,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_K01
Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie

Literatura podstawowa

  1. red. Ewa Bogdanowicz, U. Kossowska-Cezak, J. Szkutnicki, Ekstremalne zjawiska hydrologiczne i meteorologiczne, PTG, IMGW, Warszawa, 2005
  2. J. Boryczka, M. Stopa-Boryczka, D. Baranowski, M. Kirszensztajn, E. Błażek, J. Skrzypczuk, Atlas współzależności parametrów meteorologicznych i geograficznych w Polsce T. XVII. Mroźne zimy i upalne lata w Polsce, Wydawnictwa UW, Warszawa, 2003
  3. red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR w Szczecinie, US w Szczecinie, Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. red. C.Koźmiński, T.Górski, B. Michalska, Atlas elementów i zjawisk szkodliwych dla rolnictwa w Polsce, AR Szczecin, IUNG Puławy, IUNG Puławy, 1995
  2. red. C. Koźmiński, B. Michalska, Atlas klimatycznego ryzyka uprawy roślin w Polsce, AR w Szczecinie, Szczecin, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nadzwyczajne zjawiska pogodowe wg źródeł historycznych1
T-W-2Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi1
T-W-3Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku2
T-W-4Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku2
T-W-5Powodzie i ich skutki1
T-W-6Susze i ich skutki1
T-W-7Burze, opady gradu, silne wiatry1
T-W-8Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych10
A-A-2Zbieranie materiału i przygotowanie prezentacji25
A-A-3Realizacja indywidualnych zadań praktycznych20
A-A-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo na wykładach10
A-W-2Studiowanie najnowszej literatury - biblioteka, Internet25
A-W-3Korzystanie z konsultacji6
A-W-4Opanowanie wiedzy zdobytej na wykładach17
A-W-5Zaliczenie części teoretycznej podanej na wykładach2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-2_W01Ma wiedzę o powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych, częstości ichwystępowania i skutkach przez nie powodowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
Treści programoweT-W-3Ekstremalne warunki termiczne w ciepłej i chłodnej połowie roku
T-W-7Burze, opady gradu, silne wiatry
T-W-8Ekstremalne zjawiska na Bałtyku i ich skutki
T-W-2Przeszłość i teraźniejszość klimatu Ziemi
T-W-1Nadzwyczajne zjawiska pogodowe wg źródeł historycznych
T-W-4Ekstremalne warunki opadowe w ciepłej i chłodnej połowie roku
T-W-5Powodzie i ich skutki
T-W-6Susze i ich skutki
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przekazanych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o żadnym z ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Ma wiedzę o niektórch ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
3,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach
4,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach oraz o ich powstawaniu i zmienności czasowej
4,5Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawaniu, zmienności czasowej i przestrzennej
5,0Ma wiedzę o wszystkich ekstremalnych zjawiskach pogodowych prezentowanych na wykładach, o ich powstawani, zmienności czasowej i przestrzennej oraz o skutkach w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-2_U01Potrafi zdefiniować szkodliwe zjawiska pogodowe i określić częstość ich występowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Metodyka opracowania, czasowa i przestrzenna zmienność zjawisk ekstremalnych
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne
Metody nauczaniaM-4Prezentacje studentów
M-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych źródeł i sposobu opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
3,0Zna w ograniczonym zakresie źródła informacji o ekstremalnych zjawiskach pogodowych
3,5Zna w dostatecznym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych
4,5Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia ich skutki
5,0Zna w pełnym zakresie źródła i sposoby opracowania ekstremalnych zjawisk pogodowych oraz ocenia stopień zagrożenia środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O09-2_K01Jest świadomy zagrożeń środowiska i różnych form jego zagospodarowania przez ekstremalne zjawiska pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Geneza i charakter ekstremalnych zjawisk pogodowych
Treści programoweT-A-1Ocena stopnia zagrożenia środowiska i gospodarki przez ekstremalne zjawiska pogodowe w różnych skalach przestrzennych - prezentacje studentów i indywidualne zadania praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia audytoryjne, wykonanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych zadań praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości doskonalenia wiedzy
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy
3,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy
4,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią
4,5Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie
5,0Ma świadomość i potrzebę doskonalenia wiedzy, jest chętny do podzielenia się nią, prowadzi działania inspirujące w grupie, potrafi robić to aktywnie