Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_D13_U01 | Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_U02 | Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska |
---|
OS_1A_U09 | Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie. |
---|
C-3 | Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska. |
C-1 | Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji. |
Treści programowe | T-W-1 | Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne |
---|
T-W-2 | Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski . |
T-W-3 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce. |
T-W-4 | Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju. |
T-W-5 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. |
T-W-7 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny. |
T-W-6 | Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego. |
T-A-6 | Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń |
T-A-3 | Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne
Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb |
T-A-1 | Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi) |
T-A-5 | Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego). |
T-A-4 | Ocena zmian demograficznych w Polsce |
Metody nauczania | M-6 | Gry dydaktyczne |
---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-3 | Film |
M-5 | Metoda projektów |
M-7 | Anegdota |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
---|
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |