Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia cywilizacyjne i zrównoważony rozwój
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 16 1,00,33zaliczenie
wykładyW7 12 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
C-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)2
T-A-2Golbalne ocieplenie wywołane antropogeniczną emisja CO2- mit czy rzeczywistość2
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb2
T-A-4Ocena zmian demograficznych w Polsce2
T-A-5Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).4
T-A-6Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń4
16
wykłady
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne2
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .4
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.2
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.1
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.1
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.1
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach5
A-A-3realizacja projektów grupowych oraz przygotowanie sprawozdania5
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Film
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda projektów
M-6Gry dydaktyczne
M-7Anegdota
M-8Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_W01
Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
OS_1A_W08, OS_1A_W11R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-6, M-1, M-3, M-5, M-7, M-4, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
OS_1A_U02, OS_1A_U09R1A_U02, R1A_U03, R1A_U07InzA_U04C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-6, M-1, M-3, M-5, M-7, M-4, M-2S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D13_K01
Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
OS_1A_K02, OS_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-4M-6, M-1, M-3, M-5, M-7, M-4, M-2, M-8S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_W01
Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
2,0
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_U01
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
2,0
3,0Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D13_K01
Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
2,0
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Graniczny M., Mizerski W., Katastrofy przyrodnicze., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
  2. Czerny M., Łuczak R., Makowski J., Globalistyka. Procesy lokalne i ich konsekwencje., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)2
T-A-2Golbalne ocieplenie wywołane antropogeniczną emisja CO2- mit czy rzeczywistość2
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb2
T-A-4Ocena zmian demograficznych w Polsce2
T-A-5Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).4
T-A-6Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne2
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .4
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.2
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.1
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.1
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.1
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do zadań realizowanych na ćwiczeniach5
A-A-3realizacja projektów grupowych oraz przygotowanie sprawozdania5
A-A-4przygotowanie prezentacji5
A-A-5przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2studiowanie literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_W01Posiada wiedzę zjawiskach przyrodniczych i zagrożeniach środowiskowych, zna źródła i cykle pierwiastków biogenicznych, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.
T-A-6Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)
T-A-5Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).
T-A-4Ocena zmian demograficznych w Polsce
Metody nauczaniaM-6Gry dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Operuje aparatem pojęciowym z zakresu zrównoważonego rozwoju i zagrożeń cywilizacyjnych na poziomie elementarnym. Wie o wpływie antropopresji na jakość życia człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_U01Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk przyrodniczych oraz społecznych posługując sie współczesnymi metodami informatycznymi. Dokonuje krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
C-1Zdobycie elementarnej wiedzy potrzebnej do identyfikacji zagrożeń środowiskowych. Zdobycie umiejętności pozyskiwania danych i ich interpretacji.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.
T-A-6Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)
T-A-5Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).
T-A-4Ocena zmian demograficznych w Polsce
Metody nauczaniaM-6Gry dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu w postaci tradycyjnej ( odpowiedzi na pytania problemowe); zaliczenie w trybie poprawkowym - test sprawdzający z zadaniami zamkniętymi i otwartymi.
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postrafi wymienić chociaż kilka zjawisk przyrodniczych i społecznych otaczającego świata, dostrzega stałość i powtarzalność zjawisk przyrodniczych i procesów społecznych. Zna rozwiązania techniczne możlwe do rozwiązania danego problemu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D13_K01Po zrealizowaniu przedmiotu bedzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. Potrafi przedstawić swoje poglądy i w razie potrzeby zrewidować je.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie oraz analiza procesów i zjawisk przyrodniczych i społecznych we współczesnym świecie.
C-3Uświadomienie konsekwencji działań ludzkości i ich wpływu na jakość środowiska.
Treści programoweT-W-1Globalne problemy środowiskowe- zmiany klimatu, zaburzenia klimatyczne (zanik osłony ozonowej, wzrost zawartość CO2 w atmosferze, poziom morza , pustynnienie środkowej Afryki, niewłaściwe użytkowanie gruntów migracje ludności, konwencje: klimatyczne
T-W-2Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie atmosfery. konwencje, scenariusze katastrof ekologicznych– Wskaźniki zanieczyszczenia. Karta Ziemi. Globalne problemy środowiskowe: zasoby wody w Polsce rabunkowa gospodarka wodą – jakość wód powierzchniowych i gruntowych, źródła zanieczyszczenia wód, zanieczyszczenie mórz i oceanów, rzek i ich ujść). Globalne problemy środowiskowe: zanieczyszczenie pedosfey, rolnictwo – degradacja gleb, deficyt żywności, Klub Rzymski .
T-W-3Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: przyrost demograficzny, struktura i tendencja przyrostu demograficznego na świecie i w Polsce.
T-W-4Idea zrównoważonego rozwoju - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi– „Deklaracja z Rio” - ekofilozofia – ekozofia – era ekologiczna - ekologiczne warunki korzystania z zasobów Ziemi – Agenda 21- wskaźniki ekorozwoju. Konferencje „Środowisko i Rozwój”, Szczyt Ziemi, „O czyste środowisko dla Europy”, „Przyrodnicza różnorodność Europy”’ konferencje regionalne i tematyczne, organizacje rządowe i pozarządowe. Finansowanie ekorozwoju.
T-W-5Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja.
T-W-7Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska zbrojenia, wojny.
T-W-6Globalne przyczyny zmian i zagrożenia dla środowiska: systemy ekonomiczne, wzrost konsumpcji – wskaźniki dobrobytu, powszechna urbanizacja. Modele życia, Model społeczeństwa konserwacyjnego i konsumpcyjnego.
T-A-6Katastrofy ekologiczne a klęski żywiołowe Ocena wpływu najważniejszych katastrof ekologicznych na degradację środowiska i zdrowie ludności. Zaliczenie ćwiczeń
T-A-3Zasoby wody w Polsce, pobór wody na cele przemysłowe i komunalne Zmiany w użytkowaniu użytków rolnych i leśnych - degradacja i dewastacja gleb
T-A-1Klasyfikacja i rozmieszczenie zasobów przyrody w Polsce (Zasoby przyrody, twory przyrody, środowisko przyrodnicze. Ogólne zasady gospodarowania zasobami odnawialnymi i nieodnawialnymi)
T-A-5Zanieczyszczenia i skażenia żywności i ich wpływ na zdrowie człowieka. Ocena biologicznego zagrożenia środowiska ( mikrobiologicznego i parazytologicznego).
T-A-4Ocena zmian demograficznych w Polsce
Metody nauczaniaM-6Gry dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Film
M-5Metoda projektów
M-7Anegdota
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład problemowy
M-8Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje pracę w grupie. Potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrać i przedstawić zadanie badawcze.
3,5
4,0
4,5
5,0