Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia środowiskowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy mikrobiologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszczeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych. |
C-2 | Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego ich zastosowania. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium | 1 |
T-L-2 | Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej. | 3 |
T-L-3 | Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych. | 2 |
T-L-4 | Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych | 2 |
T-L-5 | Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy | 1 |
T-L-6 | Pozyskiwanie, ulepszanie, przechowywanie szczepów przemysłowych. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biotechnologia - rola i zadania w środwisku | 1 |
T-W-2 | Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku. | 1 |
T-W-3 | Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs | 1 |
T-W-4 | Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne | 1 |
T-W-5 | Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną | 2 |
T-W-6 | Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe) | 2 |
T-W-7 | Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw. | 2 |
T-W-8 | Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-L-4 | Konsultacje przedmiotowe | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | multimedialny wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D07_W01 Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradacji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym. Zna podstawowe techniki biologiczego oczyszczania matryc środowiskowych. | OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W05 | C-1 | T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D07_U01 Student posiada umiejętności doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów. | OS_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D07_K01 Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie. | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-4, T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-8, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D07_W01 Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradacji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym. Zna podstawowe techniki biologiczego oczyszczania matryc środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę (wymienia procesy i grupy mikroorganizmów bez szerszego opisu) z zakresu biotechnologii środowiska, tematyki realizowanej na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D07_U01 Student posiada umiejętności doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada niewielkie umiejętności oceny aktywości mikroorganizmów i potencjalnego ich wykorzystania w biotchnologii środowiskowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D07_K01 Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1994
- Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
- Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
- Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, PWroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
- Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
- Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
- Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001
Literatura dodatkowa
- Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
- Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 1982
- Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000