Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy mikrobiologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszczeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
C-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego ich zastosowania. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.3
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.2
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych2
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-6Pozyskiwanie, ulepszanie, przechowywanie szczepów przemysłowych.1
10
wykłady
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku1
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.1
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs1
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne1
T-W-5Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-6Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-7Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-8Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-L-4Konsultacje przedmiotowe1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D07_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradacji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym. Zna podstawowe techniki biologiczego oczyszczania matryc środowiskowych.
OS_1A_W08, OS_1A_W11, OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D07_U01
Student posiada umiejętności doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D07_K01
Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-L-4, T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-8, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D07_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradacji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym. Zna podstawowe techniki biologiczego oczyszczania matryc środowiskowych.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę (wymienia procesy i grupy mikroorganizmów bez szerszego opisu) z zakresu biotechnologii środowiska, tematyki realizowanej na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D07_U01
Student posiada umiejętności doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności oceny aktywości mikroorganizmów i potencjalnego ich wykorzystania w biotchnologii środowiskowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D07_K01
Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1994
  2. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
  4. Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
  5. Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, PWroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
  6. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
  7. Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
  8. Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
  9. Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
  2. Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 1982
  3. Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.3
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.2
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych2
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-6Pozyskiwanie, ulepszanie, przechowywanie szczepów przemysłowych.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku1
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.1
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs1
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne1
T-W-5Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-6Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-7Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-8Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-L-4Konsultacje przedmiotowe1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D07_W01Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradacji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym. Zna podstawowe techniki biologiczego oczyszczania matryc środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszczeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
Treści programoweT-W-7Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
T-W-5Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs
T-W-6Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-W-8Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę (wymienia procesy i grupy mikroorganizmów bez szerszego opisu) z zakresu biotechnologii środowiska, tematyki realizowanej na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D07_U01Student posiada umiejętności doboru właściwych metod biologicznej utylizacji zanieczyszczeń w zależności od rodzaju ksenobiotyków. Potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań aktywności biodegradacyjnej mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego ich zastosowania. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy
T-L-6Pozyskiwanie, ulepszanie, przechowywanie szczepów przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności oceny aktywości mikroorganizmów i potencjalnego ich wykorzystania w biotchnologii środowiskowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D07_K01Student ma świadomość korzyści wynikających ze stosowania metod biologicznych w oczyszczaniu środowiska z zanieczyszczeń. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i właściwy przebieg pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania wyników badań oceniających aktywność biodegradacyjną mikroorganizmów i wskazanie potencjalnego ich zastosowania. Uświadomienie pozytywnej roli mikroorganizmów środowiskowych zarówno tych naturalnie występujących, jak i stosowanych w biopreparatach.
C-1Zdobycie wiedzy o różnokierunkowym wykorzystaniu mikroorganizmów (procesów biochemicznych) do oczyszczania środowiska z zanieczyszczeń. Znajomość technik bioremediacji matryc środowiskowych.
Treści programoweT-W-4Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej. Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
T-W-5Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych. Biodegradacja substancji ropopochodnych i pestycydów w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów. GMO i GMMs
T-W-7Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-L-4Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-W-6Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-L-2Mikroorganizmy osadu czynnego, określenie stanu osadu na podstawie obserwacji mikroskopowej.
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium
T-L-3Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Biodegradacja różnych polimerów organicznych.
T-W-8Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory
T-L-6Pozyskiwanie, ulepszanie, przechowywanie szczepów przemysłowych.
T-L-5Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy
Metody nauczaniaM-1multimedialny wykład informacyjny
M-2ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0