Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Rolnicze i pozarolnicze obciążenia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rolnicze i pozarolnicze obciążenia środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przed rozpoczęciem nauki student powinien posiadać ppodstawowa wiedzę z zakresu ekologii, chemii środowiskowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagrożeniami dla srodowiska wynikającycmi z prowadzenia gospodarki rolnej i przemysłowej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami rolnictwa ekolgicznego i świadomości ekologicznej związanej z działalnością antropogeniczną człowieka |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień z działalności rolniczej i przemysłowej |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu oceny właściwych elementów w środowisku agrarnym lub przemysłowym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zjawiska związane z obiegiem pestycydów w środowisku. Kumulacja pestycydów w łańcuchu pokarmowym. | 2 |
T-A-2 | Oddziaływanie pestycydów na pszczoły. | 2 |
T-A-3 | Ołów i cynk w roślinach i w glebach w sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych. | 2 |
T-A-4 | Zmiany w środowisku w następstwie emisji hut metali kolorowych. | 2 |
T-A-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja rolniczych obciążeń środowiska. | 2 |
T-W-2 | Zagrożenie środowiska przez środki ochrony roślin. Źródła i obieg pestycydów w środowisku. Skutki uboczne stosowania pestycydów. Ujemne oddziaływanie biocydów na biocenozy. | 2 |
T-W-3 | Udział rolnictwa w emisji gazów cieplarnianych. | 2 |
T-W-4 | Klasyfikacja zanieczyszczeń. Przenoszenie się zanieczyszczeń (źródła, drogi, miejsca gromadzenia). Zanieczyszczenia transgraniczne. Krajowe i regionalne ogniska zanieczyszczeń. Obszary ekologicznego zagrożenia | 2 |
T-W-5 | Zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Eutrofizacja i zanieczyszczenie cieków oraz zbiorników wodnych jako rezultat chemizacji rolnictwa. Stan wdrażania dyrektywy azotanowej w Polsce na tle krajów członkowski UE. | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Opracowywanie zadań domowych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej z wybranego zagadnienia | 5 |
A-A-4 | Przygotowywanie sie studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej przedmiotu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego z części wykładowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metody programowe z uzyciem podrecznika programowego do przedmiotu |
M-3 | Metody aktywizujące z wykorzystaniem dyskusji dydaktycznej |
M-4 | Metody projektów |
M-5 | Metody pogadanek |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z części ćwiczeniowej po 2-3 odbytych zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach, aprobata |
S-3 | Ocena formująca: wykonywanie na ocenę zadań domowych |
S-4 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach w części pogadanek |
S-5 | Ocena formująca: Umiejętne zaprezentowanie przez Studenta wykonanej przez siebie prezentacji multimedialnej |
S-6 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta dodtycząca przeanalizowanych treści ćwiczeniowych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ze zrealizowanych treści wykładowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D03_W10 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie w stanie wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | OS_1A_W10 | R1A_W07 | InzA_W04 | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-1 | S-2, S-7, S-5, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D03_U06 Student po zrealizowaniu przediotu będzie znał techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-4, C-1, C-2 | T-W-5, T-A-3, T-A-4 | M-5, M-4, M-1 | S-3, S-6, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_D03_K04 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym | OS_1A_K04 | R1A_K04 | — | C-4 | T-W-1, T-W-5, T-A-1 | M-3, M-2, M-1 | S-7, S-6, S-5, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D03_W10 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie w stanie wyjaśnić zależności na temat czynników mogących wpływać na na prawidłowe funkcjinowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | 2,0 | Student nie wyjaśnia zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego |
3,0 | Student wyjaśnia w nieznacznym stopniu zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | |
3,5 | Student wyjaśnia podstawowe zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | |
4,0 | Student wyjaśnia wiekszość zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | |
4,5 | Student wyjaśnia znaczną wiekszość zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego | |
5,0 | Student wyjaśnia wszystkie zależności na temat czynników mogących wpływać na prawidłowe funkcjonowanie krajobrazu rolniczego i przemysłowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D03_U06 Student po zrealizowaniu przediotu będzie znał techniki umożliwiające ocenę siedliska rolniczego i przemysłowego, a także będzie potrafił ocenić zasadność ich użycia | 2,0 | Student nie zna technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, nie potrafi ocenić zasadności ich wykorzystania |
3,0 | Student zna w nieznacznym stopniu techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, w nieznacznym stopniu potrafi ocenić zasadność ich wykorzystania | |
3,5 | Student zna podstawowe techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadności ich wykorzystania w stopniu postawowym | |
4,0 | Student zna wiekszość technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadności wiekszości ich wykorzystania | |
4,5 | Student zna znaczną większość technik oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadność wykorzystania większości z nich | |
5,0 | Student zna wszystkie techniki oceny siedliska rolniczego i przemysłowego, potrafi ocenić zasadność wykorzystania ich wszystkich |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_D03_K04 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie potrafił docenić walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanych czynnikom negatywnym | 2,0 | Student nie potrafi ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym |
3,0 | Student w małym stopniu potrafi ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym | |
3,5 | Student potrafi w stopniu podtawowym ocenić prawidlowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym | |
4,0 | Student potrafi ocenić prawidłowo walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi ocenić prawidłowo walory estetyczne krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym | |
5,0 | Student potrafi sprawnie ocenić prawidłowość walorów estetycznych krajobrazu zurbanizowanego i rolniczego nie poddanym czynnikom negatywnym |
Literatura podstawowa
- Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Zakł. Chem. Police., Police, 1996, I
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego, Wyd. AR Wrocław., Wrocław, 2003, I
- Falencka-Jabłońska J., Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce a rolnictwo i gospodarka żywnościowa, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1991, I
- Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I
Literatura dodatkowa
- Kantowicz E., Walewski A, Zmiany klimatyczne - efekt cieplarniany - rolnictwo, Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 37-50, Falenty, 2000, I
- Zajączkowski K. 2000., Rola zadrzewień w kształtowaniu przyrodniczych warunków rolniczej przestrzeni produkcyjnej oraz akumulacji węgla z atmosfery., Zesz. Eduk. 6, Wyd. IMUZ: 72-84, Falenty, 2000, I
- Zabłocki Z., Fudali E., Podlasińska J., Kiepas-Kokot A., Pozarolnicze obciążenia środowiska., Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie., Szczecin, 1998, I
- Campbell B., Ekologia człowieka - Rolnictwo i zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1995, I
- Hamann J., Gleba- maszyna- roślina, PWN, Warszawa, 1978, I