Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Teledetekcja i GIS:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teledetekcja i GIS | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska. |
C-2 | Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych. | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy. | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz. | 2 |
T-L-4 | Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling. | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych. | 4 |
T-L-7 | Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS. | 2 |
T-L-8 | Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi. | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS. | 2 |
T-W-2 | Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. | 2 |
T-W-3 | Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych. | 2 |
T-W-4 | Podstawowe zagadnienia teledetekcji i interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w sozologii. | 2 |
T-W-6 | Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu na podstawie danych i map numerycznych uzyskanych w trakice ćwiczeń. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie skryptu. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | czytanie literatury | 15 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C16_W01 Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska | OS_1A_W10, OS_1A_W01, OS_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W04, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1 | S-3 |
OS_1A_C16_W02 Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. | OS_1A_W10, OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W04, InzA_W05 | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C16_U01 Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. | OS_1A_U01, OS_1A_U07 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-L-2, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
OS_1A_C16_U02 Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map | OS_1A_U02, OS_1A_U07 | R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-2, S-1 |
OS_1A_C16_U03 Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS. | OS_1A_U03, OS_1A_U07 | R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U05 | C-2 | T-L-2, T-L-5, T-L-8 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C16_K01 Student potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-L-2 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
OS_1A_C16_K02 Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2 | T-W-1, T-W-6, T-L-2, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
OS_1A_C16_K03 Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych. | OS_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08 | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C16_W01 Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska | 2,0 | Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania. |
3,0 | Zna podstawy teoretyczne GIS i Teledetekcji. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS. | |
3,5 | Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS i teledetekcji. Zna podstawy teoretyczne GIS. | |
4,0 | Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji. | |
4,5 | Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji. | |
OS_1A_C16_W02 Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. | 2,0 | Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji. | |
3,5 | Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. Zna podstawy teoretyczne GIS. | |
4,0 | Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS. | |
4,5 | Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów; zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C16_U01 Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
3,5 | Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
4,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
4,5 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem. | |
OS_1A_C16_U02 Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
3,5 | Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
4,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
4,5 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem. | |
OS_1A_C16_U03 Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
3,5 | Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
4,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
4,5 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C16_K01 Student potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS | 2,0 | Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, nie potrafi zorganizować pracy przy projekcie GIS |
3,0 | Potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS | |
3,5 | Potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS | |
4,0 | Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady ochrony własności intelektualnej GIS | |
4,5 | Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS | |
5,0 | Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS, potrafi zaprojektować rozwiązanie zadania wykorzystującego GIS | |
OS_1A_C16_K02 Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS | 2,0 | Nieznajomość podstaw GIS i teledetekcji i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS. |
3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów. | |
3,5 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów. | |
4,0 | Dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. | |
4,5 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia. | |
5,0 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. | |
OS_1A_C16_K03 Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych. | 2,0 | Nieznajomość podstaw GIS i teledetekcji i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS. |
3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów. | |
3,5 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów. | |
4,0 | Dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. | |
4,5 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia. | |
5,0 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
- Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010