Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiadomości z zakresu botaniki, ekologii, gleboznawstwa, meteorologii i klimatologii, chemii rolnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska. |
C-3 | Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze roślin uprawy polowej, udział w strukturze zasiewów, wykorzystanie rolnicze. | 2 |
T-A-2 | Zarys agrotechniki roślin rolniczych; wymagania siedliskowe, stanowisko w zmianowaniu, oddziaływanie na środowisko. | 2 |
T-A-3 | Ogólne wiadomości o chwastach; szkodliwość gospodarcza, właściwości biologiczne, przyczyny zachwaszczenia pól uprawnych, progi szkodliwości. Charakterystyka wybranych gatunków chwastów segetalnych z uwzględnieniem uciążliwości gatunku, nasilenia występowania, reakcj na herbicydy. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rolnictwo jako dział gospodarki, rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki -wpływ na wielkość i jakość produkcji roślinnej. Pojęcie regionalizacji i rejonizacji; czynniki determinujące regionalny podział kraju; wpływ na wielkość i jakosć plonu. | 2 |
T-W-2 | Struktura użytkowania ziemi i zasiewów w Polsce i Unii Europejskiej; tendencje zmian, zasoby ziemi użytkowanej rolniczo, problem uprawy zbóż a ochrona środowiska . | 2 |
T-W-3 | Teoretyczne podstawy uprawy roli; agronomiczne właściwości gleby jako wskaźnik degradacji gleb. Systemy uprawy roli - wpływ na wielkość i jakość plonów oraz zachowanie potencjału produkcyjnego gleb. | 2 |
T-W-4 | Współczesne systemy gospodarowania- wielkość i jakość plonów, wpływ na środowisko. Rola zmianowania we współczesnym rolnictwie - choroby płodozmianowe, substancja organiczna w agroekosystemach. | 2 |
T-W-5 | Zagrożenie pól uprawnych chwastami, metody ograniczania zachwaszczenie -wpływ na środowiso. Herbicydy i ich rola w agrotechnice roślin rolniczych -wady i zalety stosowania, klasyfikacja,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół, technika i warunki stosowania. | 2 |
T-W-6 | Wpływ rolnictwa na środowisko naturalne; dewastacja i degradacja ekosystemów, sposoby zapobiegania. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych. | 2 |
A-A-3 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury. | 10 |
A-A-4 | Przygotownie sie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych. | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury. | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów. | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C09_W01 Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska. | OS_1A_W10, OS_1A_W07 | R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C09_U01 Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji. | OS_1A_U06 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C09_K01 Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C09_W01 Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie charakteryzować celów i zadań produkcji roślinnej oraz nie interesuje się jej wpływem na środowisko. |
3,0 | Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak niektóre grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobrać sposób gospodarowania aby zapobiegać degradacji środowiska. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobrać sposób gospodarowania i uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C09_U01 Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie interpretować czynników siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych. |
3,0 | Student potrafi poprawnie interpretować większość czynników siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie interpretować większość czynniki siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych i zna ich wpływ na środowisko. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz zna ich wpływ na środowisko. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych, zna ich wpływ na środowisko i niektórew sposoby zapobiegania dewastacji i degradacji agroekosystemów. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych, zna ich wpływ na środowisko i sposoby zapobiegania dewastacji i degradacji agroekosystemów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C09_K01 Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie. | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych. |
3,0 | Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na niektóre zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby uzupełniania wiadomości. | |
3,5 | Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby ciągłego uzupełniania wiadomości. | |
4,0 | Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę ciągłego uzupełniania wiadomości. | |
4,5 | Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę ciągłego uzupełniania wiadomości i doskonalenia umiejetności. | |
5,0 | Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę uzupełniania wiadomości i doskonalenia umiejetności przez całe życie. |
Literatura podstawowa
- Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin Szczecin, Szczecin, 1998
- Świętochowski B., Jabłoński B., Krężel R., Radomska M., Ogólna uprawa roli i roslin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin Szczecin, Szczecin, 2000
- Woźnica Z, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008
- Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, MULTUM, Poznań, 2000