Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiadomości z zakresu botaniki, ekologii, gleboznawstwa, meteorologii i klimatologii, chemii rolnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-3Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie gospodarcze roślin uprawy polowej, udział w strukturze zasiewów, wykorzystanie rolnicze.2
T-A-2Zarys agrotechniki roślin rolniczych; wymagania siedliskowe, stanowisko w zmianowaniu, oddziaływanie na środowisko.2
T-A-3Ogólne wiadomości o chwastach; szkodliwość gospodarcza, właściwości biologiczne, przyczyny zachwaszczenia pól uprawnych, progi szkodliwości. Charakterystyka wybranych gatunków chwastów segetalnych z uwzględnieniem uciążliwości gatunku, nasilenia występowania, reakcj na herbicydy.2
6
wykłady
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki -wpływ na wielkość i jakość produkcji roślinnej. Pojęcie regionalizacji i rejonizacji; czynniki determinujące regionalny podział kraju; wpływ na wielkość i jakosć plonu.2
T-W-2Struktura użytkowania ziemi i zasiewów w Polsce i Unii Europejskiej; tendencje zmian, zasoby ziemi użytkowanej rolniczo, problem uprawy zbóż a ochrona środowiska .2
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli; agronomiczne właściwości gleby jako wskaźnik degradacji gleb. Systemy uprawy roli - wpływ na wielkość i jakość plonów oraz zachowanie potencjału produkcyjnego gleb.2
T-W-4Współczesne systemy gospodarowania- wielkość i jakość plonów, wpływ na środowisko. Rola zmianowania we współczesnym rolnictwie - choroby płodozmianowe, substancja organiczna w agroekosystemach.2
T-W-5Zagrożenie pól uprawnych chwastami, metody ograniczania zachwaszczenie -wpływ na środowiso. Herbicydy i ich rola w agrotechnice roślin rolniczych -wady i zalety stosowania, klasyfikacja,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół, technika i warunki stosowania.2
T-W-6Wpływ rolnictwa na środowisko naturalne; dewastacja i degradacja ekosystemów, sposoby zapobiegania.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
A-A-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury.10
A-A-4Przygotownie sie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych.12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
A-W-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury.7
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C09_W01
Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
OS_1A_W10, OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C09_U01
Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji.
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2, C-3T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C09_K01
Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2, C-3T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C09_W01
Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
2,0Student nie potrafi poprawnie charakteryzować celów i zadań produkcji roślinnej oraz nie interesuje się jej wpływem na środowisko.
3,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu.
3,5Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak niektóre grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska.
4,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska.
4,5Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobrać sposób gospodarowania aby zapobiegać degradacji środowiska.
5,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobrać sposób gospodarowania i uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C09_U01
Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji.
2,0Student nie potrafi poprawnie interpretować czynników siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować większość czynników siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
3,5Student potrafi poprawnie interpretować większość czynniki siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych i zna ich wpływ na środowisko.
4,0Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz zna ich wpływ na środowisko.
4,5Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych, zna ich wpływ na środowisko i niektórew sposoby zapobiegania dewastacji i degradacji agroekosystemów.
5,0Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych, zna ich wpływ na środowisko i sposoby zapobiegania dewastacji i degradacji agroekosystemów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C09_K01
Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie.
2,0Student nie ma świadomości wpływu rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych.
3,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na niektóre zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby uzupełniania wiadomości.
3,5Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby ciągłego uzupełniania wiadomości.
4,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę ciągłego uzupełniania wiadomości.
4,5Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę ciągłego uzupełniania wiadomości i doskonalenia umiejetności.
5,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę uzupełniania wiadomości i doskonalenia umiejetności przez całe życie.

Literatura podstawowa

  1. Dzienia S., Romek B., Wrzesińska E., Agroekologiczne podstawy produkcji roślinnej, AR Szczecin Szczecin, Szczecin, 1998
  2. Świętochowski B., Jabłoński B., Krężel R., Radomska M., Ogólna uprawa roli i roslin, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Dzienia S., Dojss D., Szarek P., Teoretyczne podstawy uprawy roli, AR Szczecin Szczecin, Szczecin, 2000
  2. Woźnica Z, Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL Poznań, Poznań, 2008
  3. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, MULTUM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie gospodarcze roślin uprawy polowej, udział w strukturze zasiewów, wykorzystanie rolnicze.2
T-A-2Zarys agrotechniki roślin rolniczych; wymagania siedliskowe, stanowisko w zmianowaniu, oddziaływanie na środowisko.2
T-A-3Ogólne wiadomości o chwastach; szkodliwość gospodarcza, właściwości biologiczne, przyczyny zachwaszczenia pól uprawnych, progi szkodliwości. Charakterystyka wybranych gatunków chwastów segetalnych z uwzględnieniem uciążliwości gatunku, nasilenia występowania, reakcj na herbicydy.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki -wpływ na wielkość i jakość produkcji roślinnej. Pojęcie regionalizacji i rejonizacji; czynniki determinujące regionalny podział kraju; wpływ na wielkość i jakosć plonu.2
T-W-2Struktura użytkowania ziemi i zasiewów w Polsce i Unii Europejskiej; tendencje zmian, zasoby ziemi użytkowanej rolniczo, problem uprawy zbóż a ochrona środowiska .2
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli; agronomiczne właściwości gleby jako wskaźnik degradacji gleb. Systemy uprawy roli - wpływ na wielkość i jakość plonów oraz zachowanie potencjału produkcyjnego gleb.2
T-W-4Współczesne systemy gospodarowania- wielkość i jakość plonów, wpływ na środowisko. Rola zmianowania we współczesnym rolnictwie - choroby płodozmianowe, substancja organiczna w agroekosystemach.2
T-W-5Zagrożenie pól uprawnych chwastami, metody ograniczania zachwaszczenie -wpływ na środowiso. Herbicydy i ich rola w agrotechnice roślin rolniczych -wady i zalety stosowania, klasyfikacja,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół, technika i warunki stosowania.2
T-W-6Wpływ rolnictwa na środowisko naturalne; dewastacja i degradacja ekosystemów, sposoby zapobiegania.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
A-A-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury.10
A-A-4Przygotownie sie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń audytoryjnych.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Udział w konsultacjach przedmiotowych.2
A-W-3Samodzielne studiowanie zalecanej literatury.7
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia treści programowych wykładów.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_W01Student potrafi scharakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki decydujące o wielkości i jakości plonu. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobierać sposób gospodarowania czy uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji roślinnej i oddziaływaiem roślin rolniczych na środowisko.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
Treści programoweT-W-6Wpływ rolnictwa na środowisko naturalne; dewastacja i degradacja ekosystemów, sposoby zapobiegania.
T-W-1Rolnictwo jako dział gospodarki, rodzaje i specyfika produkcji roślinnej, siedlisko i jego czynniki -wpływ na wielkość i jakość produkcji roślinnej. Pojęcie regionalizacji i rejonizacji; czynniki determinujące regionalny podział kraju; wpływ na wielkość i jakosć plonu.
T-W-2Struktura użytkowania ziemi i zasiewów w Polsce i Unii Europejskiej; tendencje zmian, zasoby ziemi użytkowanej rolniczo, problem uprawy zbóż a ochrona środowiska .
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli; agronomiczne właściwości gleby jako wskaźnik degradacji gleb. Systemy uprawy roli - wpływ na wielkość i jakość plonów oraz zachowanie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-4Współczesne systemy gospodarowania- wielkość i jakość plonów, wpływ na środowisko. Rola zmianowania we współczesnym rolnictwie - choroby płodozmianowe, substancja organiczna w agroekosystemach.
T-A-1Znaczenie gospodarcze roślin uprawy polowej, udział w strukturze zasiewów, wykorzystanie rolnicze.
T-A-2Zarys agrotechniki roślin rolniczych; wymagania siedliskowe, stanowisko w zmianowaniu, oddziaływanie na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie charakteryzować celów i zadań produkcji roślinnej oraz nie interesuje się jej wpływem na środowisko.
3,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu.
3,5Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak niektóre grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska.
4,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska.
4,5Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobrać sposób gospodarowania aby zapobiegać degradacji środowiska.
5,0Student potrafi poprawnie charakteryzować cele i zadania produkcji roślinnej oraz czynniki wpływające na wielkość i jakość plonu. Wie jak poszczególne grupy roślin rolniczych wpływają na jakość środowiska. Potrafi odpowiednio do warunków siedliska dobrać sposób gospodarowania i uprawy roli aby zapobiegać degradacji środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_U01Potrafi dokonać standardowej analizy czynników agrotechnicznych i przyrodniczych (siedliskowych) wpływających na wielkość i jakość plonów roślin uprawnych w odniesieniu do środowiska i zna możliwości ich optymalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-3Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia.
Treści programoweT-W-6Wpływ rolnictwa na środowisko naturalne; dewastacja i degradacja ekosystemów, sposoby zapobiegania.
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli; agronomiczne właściwości gleby jako wskaźnik degradacji gleb. Systemy uprawy roli - wpływ na wielkość i jakość plonów oraz zachowanie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-5Zagrożenie pól uprawnych chwastami, metody ograniczania zachwaszczenie -wpływ na środowiso. Herbicydy i ich rola w agrotechnice roślin rolniczych -wady i zalety stosowania, klasyfikacja,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół, technika i warunki stosowania.
T-A-3Ogólne wiadomości o chwastach; szkodliwość gospodarcza, właściwości biologiczne, przyczyny zachwaszczenia pól uprawnych, progi szkodliwości. Charakterystyka wybranych gatunków chwastów segetalnych z uwzględnieniem uciążliwości gatunku, nasilenia występowania, reakcj na herbicydy.
T-A-2Zarys agrotechniki roślin rolniczych; wymagania siedliskowe, stanowisko w zmianowaniu, oddziaływanie na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie interpretować czynników siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować większość czynników siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych.
3,5Student potrafi poprawnie interpretować większość czynniki siedliska kształtujących wielkość i jakość plonów roślin rolniczych i zna ich wpływ na środowisko.
4,0Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych oraz zna ich wpływ na środowisko.
4,5Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych, zna ich wpływ na środowisko i niektórew sposoby zapobiegania dewastacji i degradacji agroekosystemów.
5,0Student potrafi poprawnie interpretować czynniki siedliska kształtujące wielkość i jakość plonów roślin rolniczych, zna ich wpływ na środowisko i sposoby zapobiegania dewastacji i degradacji agroekosystemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C09_K01Ma świadomość zmian w agrotechnice roślin rolniczych spowodowanych postępem w ciągłym rozwoju nauk biologicznych i chemicznych i wynikajacą z tego potrzebę odskonalenia umiejętności i uczenia sie przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu regulowania wpływu czynników siedliska na plonowanie roślin i degradację środowiska.
C-3Nabycie umiejetności rozpoznawania gatunków chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze i możliwości regulowania ich nasilenia.
Treści programoweT-W-6Wpływ rolnictwa na środowisko naturalne; dewastacja i degradacja ekosystemów, sposoby zapobiegania.
T-W-2Struktura użytkowania ziemi i zasiewów w Polsce i Unii Europejskiej; tendencje zmian, zasoby ziemi użytkowanej rolniczo, problem uprawy zbóż a ochrona środowiska .
T-W-3Teoretyczne podstawy uprawy roli; agronomiczne właściwości gleby jako wskaźnik degradacji gleb. Systemy uprawy roli - wpływ na wielkość i jakość plonów oraz zachowanie potencjału produkcyjnego gleb.
T-W-4Współczesne systemy gospodarowania- wielkość i jakość plonów, wpływ na środowisko. Rola zmianowania we współczesnym rolnictwie - choroby płodozmianowe, substancja organiczna w agroekosystemach.
T-W-5Zagrożenie pól uprawnych chwastami, metody ograniczania zachwaszczenie -wpływ na środowiso. Herbicydy i ich rola w agrotechnice roślin rolniczych -wady i zalety stosowania, klasyfikacja,szkodliwość dla organizmów stałocieplnych i pszczół, technika i warunki stosowania.
T-A-3Ogólne wiadomości o chwastach; szkodliwość gospodarcza, właściwości biologiczne, przyczyny zachwaszczenia pól uprawnych, progi szkodliwości. Charakterystyka wybranych gatunków chwastów segetalnych z uwzględnieniem uciążliwości gatunku, nasilenia występowania, reakcj na herbicydy.
T-A-2Zarys agrotechniki roślin rolniczych; wymagania siedliskowe, stanowisko w zmianowaniu, oddziaływanie na środowisko.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Klasyczna metoda problemowa.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian podsumowujący wiedzę zdobytą na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych.
3,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na niektóre zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby uzupełniania wiadomości.
3,5Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych lecz nie widzi potrzeby ciągłego uzupełniania wiadomości.
4,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę ciągłego uzupełniania wiadomości.
4,5Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę ciągłego uzupełniania wiadomości i doskonalenia umiejetności.
5,0Student ma świadomość wpływ rozwoju nauk biologicznych i chemicznych na zmiany w agrotechnice roślin rolniczych i widzi potrzebę uzupełniania wiadomości i doskonalenia umiejetności przez całe życie.