Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | OS_1A_C07_W01 | W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | OS_1A_W09 | Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach |
---|
OS_1A_W08 | Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska. |
OS_1A_W11 | Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
R1A_W06 | ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach |
R1A_W07 | ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Historia Kosmosu, Układu Słonecznego i Ziemi jako planety |
---|
T-W-2 | Budowa Ziemi i jej skład chemiczny |
T-W-3 | Powstawanie minerałów i ich właściwości – procesy endogeniczne i egzogeniczne |
T-W-4 | Klasyfikacja minerałów, ze szczególnym uwzględnieniem minerałów ilastych |
T-W-5 | Skały magmowe i ich charakterystyka (wulkanizm, plutonizm, metamorfizm) |
T-W-9 | Surowce mineralne Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza. Lokalizacja, eksploatacja i ochrona |
T-W-6 | Skały osadowe – najważniejsze skały macierzyste gleb Polski |
T-W-8 | Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie, działalność rzek, mórz, wiatru, opadów, ruchów masowych, geologiczna działalność lądowych wód stojących) |
T-W-7 | Najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi. Zlodowacenia i ich zasięgi. Utwory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski |
Metody nauczania | M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
---|
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-1 | Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał |
---|
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student:
- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy,
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału,
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe,
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie,
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |