Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pierwotniaki | 1 |
T-A-2 | Płazińce, nicienie i kolcogłowy. Wykorzystanie pasożytnictwa w walce biologicznej. | 1 |
T-A-3 | Pierścienice i mięczaki - charakterystyka i znaczenie. | 2 |
T-A-4 | Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 2). | 1 |
T-A-5 | Zwierzęta synantropijne. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny. | 1 |
T-W-2 | Gąbki i parzydełkowce. Zwierzęta jako organizmy wskaźnikowe | 1 |
T-W-3 | Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1). | 1 |
T-W-4 | Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony. | 2 |
T-W-5 | Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony. | 1 |
T-W-6 | Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony. | 1 |
T-W-7 | Bioróżnorodność świata zwierząt. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny. | 1 |
T-W-8 | Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie. | 1 |
T-W-9 | Bioróżnorodność świata zwierząt. | 1 |
T-W-10 | Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny. | 1 |
T-W-11 | Domestykacja. Hodowla zwierząt a ochrona środowiska. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 6 |
A-A-2 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczająych ćwiczenia | 10 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 12 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematów | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczeniowych | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | film, ekspozycja |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. | OS_1A_W06, OS_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
OS_1A_B05_W02 Powinien być być w stanie zdefiniować cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju. | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
OS_1A_B05_W03 Student powinien być w stanie definiować największe zagrożenia dla fauny Polski i świata | OS_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-8 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność korzystania z kluczy do oznaczania poszczególnych bezkręgowców i kręgowców naszego kraju. | OS_1A_U01, OS_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
OS_1A_B05_U02 Student zyskuje umiejętność rozpoznawania przedstawicieli najważniejszych jednostek systematycznych naszej fauny | OS_1A_U01, OS_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_B05_K01 Przeprowadzone zajęcia mają kształtować świadomość wpływu działalności człowieka na stan otaczającego go środowiska, w tym także na egzystencję zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za utrzymanie bioróżnorodności dla dalszych pokoleń. | OS_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym na temat zasobów fauny Polski i świata | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B05_W02 Powinien być być w stanie zdefiniować cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju. | 2,0 | |
3,0 | Student słabo potrafi definiować najważniejsze cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B05_W03 Student powinien być w stanie definiować największe zagrożenia dla fauny Polski i świata | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski i świata | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność korzystania z kluczy do oznaczania poszczególnych bezkręgowców i kręgowców naszego kraju. | 2,0 | |
3,0 | Student posiadł umiejętność korzystania z kluczy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_1A_B05_U02 Student zyskuje umiejętność rozpoznawania przedstawicieli najważniejszych jednostek systematycznych naszej fauny | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozpoznać przedstawicieli poszczególnych jednostek systematycznych w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_B05_K01 Przeprowadzone zajęcia mają kształtować świadomość wpływu działalności człowieka na stan otaczającego go środowiska, w tym także na egzystencję zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za utrzymanie bioróżnorodności dla dalszych pokoleń. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje w stopniu podstawowym świadomość wpływu działalności ludzkiej na stan fauny zasiedlającej określone środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988