Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)
Sylabus przedmiotu Bakterie w biosferze – do czego są potrzebne?:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona i kształtowanie środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bakterie w biosferze – do czego są potrzebne? | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy mikrobiologii, ekologii, biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rolą jaką bakterie pełnią w biosferze. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Historia bakteriologii. Ewolucja bakterii. Klasyfikacja i identyfikacja. Środowiska życia bakterii. Udział bakterii w obiegu materii i energii. Wykorzystanie bakterii w rolnictwie, w przemyśle i biotechnologii, ochronie środowiska. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach. | 12 |
A-K-2 | Konsultacje. | 2 |
A-K-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 10 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład dydaktyczny. |
M-2 | Konwersacja. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Udział w dyskusji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C05-1_W01 Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze. | OS_3A_W01, OS_3A_W03, OS_3A_W07 | — | C-1 | T-K-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C05-1_U01 Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii. | OS_3A_U09, OS_3A_U04 | — | C-1 | T-K-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OS_3A_C05-1_K01 Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce. | OS_3A_K01 | — | C-1 | T-K-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C05-1_W01 Student ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania komórki bakteryjnej, potrafi scharakteryzować środowiska występowania bakterii i potrafi wytłumaczyć jaką rolę pełnią bakterie w biosferze. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą roli bakterii w biosferze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C05-1_U01 Student umie interpretować procesy zachodzące w środowisku przy udziale bakterii. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny znaczenia bakterii w biosferze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_3A_C05-1_K01 Student ma świadomość potrzeby bieżącego aktualizowania zdobytej wiedzy oraz konieczności stosowania tej wiedzy w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość roli bakterii w biosferze i nie widzi potrzeby pogłebiania wiedzy w tym zakresie, nie wykazuje aktywności podczas pracy w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, Wyd. PWN, Warszawa, 2007
- Paul A., Clark F. E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS w Lublinie, 2000
- Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, Wyd. PWN, Warszawa, 2009