Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Modelowanie systemów w inżynierii rolniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie systemów w inżynierii rolniczej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 12 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z teorii systemów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej.
C-2Prowadzenie projektów badawczych wielokryterialnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia zbiorów rozmytych.1
T-K-2System (definicje, podstystem, nadsystem, system empiryczny, system abstrakcyjny, system statyczny, system dynamiczny)1
T-K-3Proces (deterministyczny, probabilistyczny, ciągły, dyskretny)1
T-K-4Metody analizy systemów.1
T-K-5Model (definicja, model matematyczny, model fizyczny).1
T-K-6Rodzaje modeli (relacyjne, neuronowe, alternatywne, optymalizacyjne, procesów decyzyjnych, prostych układów mechanicznych).1
T-K-7Modele rozmyte (fuzyfikacja, interferencja, defuzyfikacja).1
T-K-8Modelowanie (modelowanie baz danych, modelowanie obiektowe, modelowanie matematyczne, modelowanie fizyczne, modelowanie rozmyte na bazie wiedzy eksperta).1
T-K-9Sztuczne sieci neuronowe w procesie rozpoznania obiektów rolniczych.1
T-K-10Przygotowanie parametrów do budowy modelu w realizacji pracy badawczej.1
T-K-11Przykłady rozwiązań modelowych (model monitorowania stanu technicznego maszyn rolniczych, model diagnozowania obiektów bioagrotechnicznych, model systemu zarządzania techniką oparty na wiedzy, model - program doradczy)1
T-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu.12
A-K-3Przygotowanie prezentacji do zaliczenia przedmiotu.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Identyfikacja stanu wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C08-2_W03
Posiada wiedzę pozwalającą na budowanie oryginalnych rozwiązań systemowych w projektach badawczych realizowanych w obszarze inżynierii rolniczej.
TRL_3A_W03C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12M-1S-1, S-2
TRL_3A_C08-2_W07
Stosuje nowoczesne metody i techniki pomiarów i analizy danych w pracach badawczych realizowanyh w obszarze inżynierii rolniczej.
TRL_3A_W07C-1T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1, S-2
TRL_3A_C08-2_W09
Posiada bardzo dobre rozeznanie w treściach publikacji związanych z obszarem inżynierii rolniczej.
TRL_3A_W09C-2T-K-11, T-K-12M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C08-2_U01
Posiada umiejętności formułowania nowych kierunków badań na podstawie wcześniej zaobserwowanych zjawisk.
TRL_3A_U01C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1S-1
TRL_3A_C08-2_U03
Posiada umiejętność stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w realizowaniu zadań badawczych w obszarze inżynierii rolniczej.
TRL_3A_U03C-2T-K-10M-2S-2
TRL_3A_C08-2_U06
Poszukuje możliwości zastosowania uzyskiwanych wyników badań do nowych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w obszarze inżynierii rolniczej.
TRL_3A_U06C-1T-K-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_C08-2_K04
Wspomaga działania integrujące zespoły badawcze i biznesowe.
TRL_3A_K04C-1T-K-4, T-K-9, T-K-12M-1, M-2S-2
TRL_3A_C08-2_K3
Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołem wspólpracowników.
TRL_3A_K03C-2T-K-12M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C08-2_W03
Posiada wiedzę pozwalającą na budowanie oryginalnych rozwiązań systemowych w projektach badawczych realizowanych w obszarze inżynierii rolniczej.
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje podstawowe zagadnienia w przedmiocie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_3A_C08-2_W07
Stosuje nowoczesne metody i techniki pomiarów i analizy danych w pracach badawczych realizowanyh w obszarze inżynierii rolniczej.
2,0
3,0Student poprawie dokonuje wyboru właściwych instrumentów badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_3A_C08-2_W09
Posiada bardzo dobre rozeznanie w treściach publikacji związanych z obszarem inżynierii rolniczej.
2,0
3,0Student poprawnie rozpoznaje trendy w rozwoju modelowania w systemach inżynierii rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C08-2_U01
Posiada umiejętności formułowania nowych kierunków badań na podstawie wcześniej zaobserwowanych zjawisk.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje problem badawczy w modelowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_3A_C08-2_U03
Posiada umiejętność stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w realizowaniu zadań badawczych w obszarze inżynierii rolniczej.
2,0
3,0Student poprawnie dokonuje wyboru zestawu techniki badawczej i aparatu analitycznego w projektach modelowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_3A_C08-2_U06
Poszukuje możliwości zastosowania uzyskiwanych wyników badań do nowych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w obszarze inżynierii rolniczej.
2,0
3,0Student poprawnie wytycza kierunki zastosowania procesów modelowania w systemach inżynierii rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_C08-2_K04
Wspomaga działania integrujące zespoły badawcze i biznesowe.
2,0
3,0Student poprawnie ocenia efekty integracji prac badawczych prowadzonych w zakresie modelowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_3A_C08-2_K3
Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołem wspólpracowników.
2,0
3,0Student poprawnie dokonuje oceny efektów pracy zespołu bdawczego w projekcie modelowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Awrejcewicz J., Matematyczne modelowanie systemów, WNT, Warszawa
  2. Cempel Cz., Teoria i inżynieria systemów, e-skrypt WWW.neur.am.put.poznan.pl, 2004
  3. Jaros M., Pabis S., Inżynieria systemów, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Morrisom F., Sztuka modelowania układów dynamicznych., WNT, Warszawa, 1996
  2. Piegat A., Modelowanie i sterowanie rozmyte, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 1999
  3. Tarnowski W., Bartkiewicz S., Modelowanie matematyczne i symulacja komputerowa dynamicznych procesów ciagłych, Wyd. FENIKS, Koszalin, 1998

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia zbiorów rozmytych.1
T-K-2System (definicje, podstystem, nadsystem, system empiryczny, system abstrakcyjny, system statyczny, system dynamiczny)1
T-K-3Proces (deterministyczny, probabilistyczny, ciągły, dyskretny)1
T-K-4Metody analizy systemów.1
T-K-5Model (definicja, model matematyczny, model fizyczny).1
T-K-6Rodzaje modeli (relacyjne, neuronowe, alternatywne, optymalizacyjne, procesów decyzyjnych, prostych układów mechanicznych).1
T-K-7Modele rozmyte (fuzyfikacja, interferencja, defuzyfikacja).1
T-K-8Modelowanie (modelowanie baz danych, modelowanie obiektowe, modelowanie matematyczne, modelowanie fizyczne, modelowanie rozmyte na bazie wiedzy eksperta).1
T-K-9Sztuczne sieci neuronowe w procesie rozpoznania obiektów rolniczych.1
T-K-10Przygotowanie parametrów do budowy modelu w realizacji pracy badawczej.1
T-K-11Przykłady rozwiązań modelowych (model monitorowania stanu technicznego maszyn rolniczych, model diagnozowania obiektów bioagrotechnicznych, model systemu zarządzania techniką oparty na wiedzy, model - program doradczy)1
T-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.1
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu.12
A-K-3Przygotowanie prezentacji do zaliczenia przedmiotu.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_W03Posiada wiedzę pozwalającą na budowanie oryginalnych rozwiązań systemowych w projektach badawczych realizowanych w obszarze inżynierii rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia zbiorów rozmytych.
T-K-2System (definicje, podstystem, nadsystem, system empiryczny, system abstrakcyjny, system statyczny, system dynamiczny)
T-K-3Proces (deterministyczny, probabilistyczny, ciągły, dyskretny)
T-K-4Metody analizy systemów.
T-K-5Model (definicja, model matematyczny, model fizyczny).
T-K-6Rodzaje modeli (relacyjne, neuronowe, alternatywne, optymalizacyjne, procesów decyzyjnych, prostych układów mechanicznych).
T-K-7Modele rozmyte (fuzyfikacja, interferencja, defuzyfikacja).
T-K-8Modelowanie (modelowanie baz danych, modelowanie obiektowe, modelowanie matematyczne, modelowanie fizyczne, modelowanie rozmyte na bazie wiedzy eksperta).
T-K-9Sztuczne sieci neuronowe w procesie rozpoznania obiektów rolniczych.
T-K-10Przygotowanie parametrów do budowy modelu w realizacji pracy badawczej.
T-K-11Przykłady rozwiązań modelowych (model monitorowania stanu technicznego maszyn rolniczych, model diagnozowania obiektów bioagrotechnicznych, model systemu zarządzania techniką oparty na wiedzy, model - program doradczy)
T-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Identyfikacja stanu wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje podstawowe zagadnienia w przedmiocie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_W07Stosuje nowoczesne metody i techniki pomiarów i analizy danych w pracach badawczych realizowanyh w obszarze inżynierii rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W07Ma pogłębioną wiedzę z zakresu stosowania nowoczesnych technologii i technik w praktyce rolniczej, ogrodniczej i ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej.
Treści programoweT-K-6Rodzaje modeli (relacyjne, neuronowe, alternatywne, optymalizacyjne, procesów decyzyjnych, prostych układów mechanicznych).
T-K-7Modele rozmyte (fuzyfikacja, interferencja, defuzyfikacja).
T-K-8Modelowanie (modelowanie baz danych, modelowanie obiektowe, modelowanie matematyczne, modelowanie fizyczne, modelowanie rozmyte na bazie wiedzy eksperta).
T-K-9Sztuczne sieci neuronowe w procesie rozpoznania obiektów rolniczych.
T-K-10Przygotowanie parametrów do budowy modelu w realizacji pracy badawczej.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Identyfikacja stanu wiedzy i umiejętności.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawie dokonuje wyboru właściwych instrumentów badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_W09Posiada bardzo dobre rozeznanie w treściach publikacji związanych z obszarem inżynierii rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W09Wykazuje się zaawansowaną znajomością najnowszej literatury naukowej krajowej i światowej z zakresu nauk rolniczych.
Cel przedmiotuC-2Prowadzenie projektów badawczych wielokryterialnych.
Treści programoweT-K-11Przykłady rozwiązań modelowych (model monitorowania stanu technicznego maszyn rolniczych, model diagnozowania obiektów bioagrotechnicznych, model systemu zarządzania techniką oparty na wiedzy, model - program doradczy)
T-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozpoznaje trendy w rozwoju modelowania w systemach inżynierii rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_U01Posiada umiejętności formułowania nowych kierunków badań na podstawie wcześniej zaobserwowanych zjawisk.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
Cel przedmiotuC-1Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia zbiorów rozmytych.
T-K-2System (definicje, podstystem, nadsystem, system empiryczny, system abstrakcyjny, system statyczny, system dynamiczny)
T-K-3Proces (deterministyczny, probabilistyczny, ciągły, dyskretny)
T-K-4Metody analizy systemów.
T-K-5Model (definicja, model matematyczny, model fizyczny).
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Identyfikacja stanu wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje problem badawczy w modelowaniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_U03Posiada umiejętność stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w realizowaniu zadań badawczych w obszarze inżynierii rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U03Wykazuje umiejętność właściwego porozumiewania się z różnymi podmiotami, np. z zakresu doradztwa rolniczego w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu technicznego
Cel przedmiotuC-2Prowadzenie projektów badawczych wielokryterialnych.
Treści programoweT-K-10Przygotowanie parametrów do budowy modelu w realizacji pracy badawczej.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie dokonuje wyboru zestawu techniki badawczej i aparatu analitycznego w projektach modelowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_U06Poszukuje możliwości zastosowania uzyskiwanych wyników badań do nowych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w obszarze inżynierii rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U06Poszukuje nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej.
Treści programoweT-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Identyfikacja stanu wiedzy i umiejętności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wytycza kierunki zastosowania procesów modelowania w systemach inżynierii rolniczej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_K04Wspomaga działania integrujące zespoły badawcze i biznesowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej.
Treści programoweT-K-4Metody analizy systemów.
T-K-9Sztuczne sieci neuronowe w procesie rozpoznania obiektów rolniczych.
T-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie ocenia efekty integracji prac badawczych prowadzonych w zakresie modelowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_C08-2_K3Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołem wspólpracowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K03Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołami ludzkimi wyznaczania priorytetów, z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców.
Cel przedmiotuC-2Prowadzenie projektów badawczych wielokryterialnych.
Treści programoweT-K-12Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie dokonuje oceny efektów pracy zespołu bdawczego w projekcie modelowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0