Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania bezpieczeństwem pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria rolnicza | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania bezpieczeństwem pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu konstrukcji systemu prawnego i organizacyjnego ochrony pracy w Polsce. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi dotyczącymi systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy. |
C-2 | Doskonalenie umiejętności praktycznego zastosowania narzędzi metodycznych oraz zaleceń normatywnych ukierunkowanych na kreowania nowych standardów bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Wprowadzenie do zagadnień zarządzania bezpieczeństwem pracy – analiza podstawowych pojęć m.in.: zagrożenie, ryzyko, systemy techniczne i organizacyjne w zarządzaniu bezpieczeństwem pracy, pętla Deminga i in. | 2 |
T-K-2 | Metodyka badania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w procesie zarządzania ryzykiem zawodowym. | 2 |
T-K-3 | Ocena statystycznych modeli wypadków przy pracy. | 2 |
T-K-4 | Typowanie działań korygujących i zapobiegawczych, podejmowanych w celu wyeliminowania przyczyn rzeczywistych i potencjalnych niezgodności realizacji procesów pracy. | 1 |
T-K-5 | Wdrażanie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jako cel strategiczny w rozwoju działalności gospodarczej przedsiębiorstw. | 1 |
T-K-6 | Zarządzania czynnikami ryzyka w procesie dostosowywania bezpieczeństwa i higieny pracy do zmian legislacyjnych. | 1 |
T-K-7 | Analiza wytycznych norm krajowych PN–N–18001:2004, PN-N–18002:2002 oraz komplementarnych do nich międzynarodowych specyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (normy OHSAS). | 1 |
T-K-8 | Znaczenie procedur certyfikacji na zgodność z normami OHSAS i PN -18000 jako narzędzi kreowania wizerunku przedsiębiorstw przyjaznych humanizacji procesu pracy. | 1 |
T-K-9 | System oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi i szczegółowymi określonymi w dyrektywach nowego podejścia (wyjaśnienie pojęć: deklaracja zgodności, akredytacja, notyfikacja, autoryzacja). | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-K-2 | Konsultacje. | 5 |
A-K-3 | Studiowanie wskazanych pozycji bibliograficznych. | 6 |
A-K-4 | Samodzielne przygotowanie pracy projektowej jako podstawy zaliczenia zajęć. | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła (obserwacja pracy w grupie) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści programowych konwersatoriów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C05-2_W01 Ma wiedzę dotyczącą systemowego podejścia do problemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. | TRL_3A_W02 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-6, T-K-9, T-K-5, T-K-7, T-K-8, T-K-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C05-2_U01 Potrafi dokonać oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi oraz dokonać analizy krytycznej środków technicznych i organizacyjnych stosowanych w działalności rolniczej w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. | TRL_3A_U02 | — | C-2 | T-K-2, T-K-6, T-K-9, T-K-5, T-K-7, T-K-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C05-2_K01 Ma świadomość współoddziaływania czynników ludzkich, organizacyjnych i techjnicznych w procesie systemowego kreowania bezpiecznych warunków pracy. | TRL_3A_K02 | — | C-1, C-2 | T-K-2, T-K-3, T-K-6, T-K-9, T-K-5, T-K-8, T-K-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C05-2_W01 Ma wiedzę dotyczącą systemowego podejścia do problemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu systemowego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C05-2_U01 Potrafi dokonać oceny zgodności wyrobów z wymaganiami zasadniczymi oraz dokonać analizy krytycznej środków technicznych i organizacyjnych stosowanych w działalności rolniczej w celu poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać informacji przekazywanych na zajęciach w celu wykonania zadań indywidualnych i grupowych realizowanych w toku wykładów konwersatoryjnych. |
3,0 | Student potrafi, przy wydatnej pomocy nauczyciela, wykonać zadania indywidualne i grupowe realizowane w toku wykładów konwersatoryjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C05-2_K01 Ma świadomość współoddziaływania czynników ludzkich, organizacyjnych i techjnicznych w procesie systemowego kreowania bezpiecznych warunków pracy. | 2,0 | Student wykazuje brak zainteresowania problematyką przedmiotu, neguje korzyści społeczne i zawodowe jakie są możliwe do uzyskania dzięki zastosowaniu w praktyce podstaw systemowego zarządzania bezpieczeństwem pracy. |
3,0 | Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy podstawowych korzyści wynikających z systemowego zarządzania bezpieczeństwem pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Franciszek Małysz, Bhp w zakładzie pracy., Biblioteczka Pracownicza, Warszawa, 2008, Tom I-II
- Daniel Podgórski, Analiza uwarunkowań decyzji menadżerskich dotyczących wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy., CIOP-PIB, 2011, II
- Tomasz Izydorczyk, Małgorzata Pęciłło, SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY W UJĘCIU PROCESOWYM, CIOP-PIB, 2005
- Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy - Wymagania., PN – N- 18001: 2004, 2004
- Occupational health and safety management systems – Specification., OHSAS 18001:1999, 1999