Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Waloryzacja ekosystemów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Waloryzacja ekosystemów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii, fizyki i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena podatności zbiorników na degradację.2
T-A-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych.Klasyfikacja wód.1
T-A-3Ocena hydromorfologiczna rzek.3
T-A-4Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior i renaturyzacja rzek).4
10
wykłady
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.1
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.2
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.6
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.2
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Gromadzenie i opracowanie materiałów do ćwiczeń3
A-A-3Przygotowanie sprawozdań2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OC2_W01
Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
GP2_2A_W04, GP2_2A_W03R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OC2_U01
Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego.
GP2_2A_U08, GP2_2A_U03R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17InzA2_U02, InzA2_U04C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OC2_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
GP2_2A_K02R2A_K05, R2A_K06, T2A_K02C-1T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OC2_W01
Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
2,0
3,0Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w niewielkim stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OC2_U01
Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego.
2,0
3,0Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OC2_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
2,0
3,0Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r., 2011
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych, Dz. U. z 2011 r. Nr 258, poz. 1549, 2011
  3. J. Zelazo, Podstawy renaturyzacji rzek, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. K. Szoszkiewicz, T. Zgoła, Sz. Jusik, B. Hryc-Jusik, F. H. Dawson, P. Raven Boguck, Hydromorfologiczna ocena wód płynących, Wydawnictwo Naukowe, 2012
  2. W. Mioduszewski, W. Dembek (red.), Woda na obszarach wiejskich., Wydawnictwo IMUZ, arszawa Falenty, 2009
  3. Rychling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena podatności zbiorników na degradację.2
T-A-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych.Klasyfikacja wód.1
T-A-3Ocena hydromorfologiczna rzek.3
T-A-4Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior i renaturyzacja rzek).4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.1
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.2
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.6
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.2
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Gromadzenie i opracowanie materiałów do ćwiczeń3
A-A-3Przygotowanie sprawozdań2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OC2_W01Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
GP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.
Treści programoweT-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w niewielkim stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OC2_U01Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
GP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.
Treści programoweT-A-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych.Klasyfikacja wód.
T-A-1Ocena podatności zbiorników na degradację.
T-A-4Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior i renaturyzacja rzek).
T-A-3Ocena hydromorfologiczna rzek.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_OC2_K01Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.
Treści programoweT-A-4Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior i renaturyzacja rzek).
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.
T-A-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych.Klasyfikacja wód.
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.
T-A-3Ocena hydromorfologiczna rzek.
T-A-1Ocena podatności zbiorników na degradację.
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0