Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Kartograficzne metody wizualizacji danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kartograficzne metody wizualizacji danych
Specjalność Geoinformatyka
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,30zaliczenie
projektyP3 20 1,00,30zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość obsługi oprogramowania GIS oraz programów graficznych, podstawowa wiedza dotycząca geodezji i kartografii, statystyki oraz analizy danych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe zasady prezentacji danych kartograficznych.2
T-A-2Formalne wymogi prezentacji dokumentów planistycznych.2
T-A-3Kolor w kartografii.2
T-A-4Elementy informacyjne map. Kompozycja map.2
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.2
10
projekty
T-P-1Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.2
T-P-2Przykłady wizualizacji problemów trójwymiarowych na przykładzie analiz oświetlenia budynków.2
T-P-3. Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych i Statkart do wykonywania map tematycznych2
T-P-4Edycja i postprocessing map w programach graficznych.6
T-P-5Infografiki, kartografia w mediach społecznościowych.4
T-P-6Tworzenie geoportalu dla serwisu samorządowego lub pozarządowego na przykładzie usług ArcMap.4
20
wykłady
T-W-1Zasady prezentacji danych kartograficznych2
T-W-2Walory artystyczne i estetyczne w kartografii. Wykorzystanie barw, tekstur, symboli w kartografii2
T-W-3Dane ilościowe oraz metody ich wizualizacji kartograficznej.2
T-W-4Dane jakościowe oraz metody ich prezentacji2
T-W-5Instrukcje i standardy prezentacji danych państwowego zasobu kartograficznego, danych geodezyjnych i urbanistycznych.2
T-W-6Zasady konstrukcji i prezentacji modeli ukształtowania terenu, wykorzystanie modelowania 3d w kartografii.2
T-W-7Wizualizacja danych statystycznych, ekonomicznych i marketingowych w GIS.2
T-W-8Kartografia i wizualizacja danych w naukach społecznych i mediach społecznościowych.2
T-W-9Wizualizacje kartograficzne dla potrzeb medialnych i informacyjnych.2
T-W-10Infografiki i prezentacja danych multidyscyplinarnych.2
T-W-11Postprocessing kartograficzny. Wykorzystanie oprogramowania graficznego w celu zwiększenia wartości artystycznej i informacyjnej map.2
T-W-12Przygotowanie materiałów kartograficznych na potrzeby stron internetowych.2
T-W-13Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych.2
T-W-14Automatyzacja wizualizacji kartograficznych.2
T-W-15Tworzenie i funkcjonowanie geoportali kartograficznych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca indywidualna poza zajęciami20
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2projekt indywidualny10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1prezentacje multimedialne
M-2dyskusja panelowa
M-3projekty indywidualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: projekty śródsemestralne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G25_W01
Zna metody wizualizacji danych przestrzennych
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-13, T-W-11, T-W-15, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G25_U01
Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS
GP2_2A_U01, GP2_2A_U07R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U09InzA2_U03C-1T-P-1, T-A-4, T-A-1, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-A-3, T-A-5, T-P-6, T-A-2, T-P-2M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G25_K01
Rozpoznaje i umie analizować uwarunkowania przestrzenne o charakterze naturalnym i antropogenicznym.
GP2_2A_K02, GP2_2A_K05R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, T2A_K02, T2A_K07

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G25_W01
Zna metody wizualizacji danych przestrzennych
2,0
3,0Zna metody wizualizacji danych przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G25_U01
Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS
2,0
3,0Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pasławski J. (red.), Wprowadzenie do kartografii i topografii, Nowa Era, Wrocław, 2006
  2. Żyszkowska W., Spallek W., Borowicz D., Kartografia tematyczna., PWN, Warszawa, 2012
  3. Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja., PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Tomlinson R., Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menadżerów., Wyd. ESRI Polska, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe zasady prezentacji danych kartograficznych.2
T-A-2Formalne wymogi prezentacji dokumentów planistycznych.2
T-A-3Kolor w kartografii.2
T-A-4Elementy informacyjne map. Kompozycja map.2
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.2
T-P-2Przykłady wizualizacji problemów trójwymiarowych na przykładzie analiz oświetlenia budynków.2
T-P-3. Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych i Statkart do wykonywania map tematycznych2
T-P-4Edycja i postprocessing map w programach graficznych.6
T-P-5Infografiki, kartografia w mediach społecznościowych.4
T-P-6Tworzenie geoportalu dla serwisu samorządowego lub pozarządowego na przykładzie usług ArcMap.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady prezentacji danych kartograficznych2
T-W-2Walory artystyczne i estetyczne w kartografii. Wykorzystanie barw, tekstur, symboli w kartografii2
T-W-3Dane ilościowe oraz metody ich wizualizacji kartograficznej.2
T-W-4Dane jakościowe oraz metody ich prezentacji2
T-W-5Instrukcje i standardy prezentacji danych państwowego zasobu kartograficznego, danych geodezyjnych i urbanistycznych.2
T-W-6Zasady konstrukcji i prezentacji modeli ukształtowania terenu, wykorzystanie modelowania 3d w kartografii.2
T-W-7Wizualizacja danych statystycznych, ekonomicznych i marketingowych w GIS.2
T-W-8Kartografia i wizualizacja danych w naukach społecznych i mediach społecznościowych.2
T-W-9Wizualizacje kartograficzne dla potrzeb medialnych i informacyjnych.2
T-W-10Infografiki i prezentacja danych multidyscyplinarnych.2
T-W-11Postprocessing kartograficzny. Wykorzystanie oprogramowania graficznego w celu zwiększenia wartości artystycznej i informacyjnej map.2
T-W-12Przygotowanie materiałów kartograficznych na potrzeby stron internetowych.2
T-W-13Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych.2
T-W-14Automatyzacja wizualizacji kartograficznych.2
T-W-15Tworzenie i funkcjonowanie geoportali kartograficznych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2praca indywidualna poza zajęciami20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2projekt indywidualny10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G25_W01Zna metody wizualizacji danych przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.
Treści programoweT-W-7Wizualizacja danych statystycznych, ekonomicznych i marketingowych w GIS.
T-W-12Przygotowanie materiałów kartograficznych na potrzeby stron internetowych.
T-W-8Kartografia i wizualizacja danych w naukach społecznych i mediach społecznościowych.
T-W-6Zasady konstrukcji i prezentacji modeli ukształtowania terenu, wykorzystanie modelowania 3d w kartografii.
T-W-13Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych.
T-W-11Postprocessing kartograficzny. Wykorzystanie oprogramowania graficznego w celu zwiększenia wartości artystycznej i informacyjnej map.
T-W-15Tworzenie i funkcjonowanie geoportali kartograficznych.
T-W-3Dane ilościowe oraz metody ich wizualizacji kartograficznej.
T-W-9Wizualizacje kartograficzne dla potrzeb medialnych i informacyjnych.
T-W-10Infografiki i prezentacja danych multidyscyplinarnych.
T-W-14Automatyzacja wizualizacji kartograficznych.
T-W-4Dane jakościowe oraz metody ich prezentacji
T-W-1Zasady prezentacji danych kartograficznych
T-W-2Walory artystyczne i estetyczne w kartografii. Wykorzystanie barw, tekstur, symboli w kartografii
T-W-5Instrukcje i standardy prezentacji danych państwowego zasobu kartograficznego, danych geodezyjnych i urbanistycznych.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-1prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna metody wizualizacji danych przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G25_U01Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.
Treści programoweT-P-1Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.
T-A-4Elementy informacyjne map. Kompozycja map.
T-A-1Podstawowe zasady prezentacji danych kartograficznych.
T-P-4Edycja i postprocessing map w programach graficznych.
T-P-3. Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych i Statkart do wykonywania map tematycznych
T-P-5Infografiki, kartografia w mediach społecznościowych.
T-A-3Kolor w kartografii.
T-A-5Zaliczenie przedmiotu.
T-P-6Tworzenie geoportalu dla serwisu samorządowego lub pozarządowego na przykładzie usług ArcMap.
T-A-2Formalne wymogi prezentacji dokumentów planistycznych.
T-P-2Przykłady wizualizacji problemów trójwymiarowych na przykładzie analiz oświetlenia budynków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3projekty indywidualne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: projekty śródsemestralne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować zjawiska przestrzenne za pomocą narzędzi GIS
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G25_K01Rozpoznaje i umie analizować uwarunkowania przestrzenne o charakterze naturalnym i antropogenicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia