Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Wiera Michalcewicz <Wiera.Michalcewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca bezpieczeństwa i hiegieny pracy ze studiów I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
C-3przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
C-4Kształtowanie świadomości humanizacji procesu pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego2
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.3
5
wykłady
T-W-1Prawna ochrona pracy (podstawowe obowiązki w zakresie bhp, przygotowanie pracowników do pracy, organizacja stanowisk pracy, szczególna ochrona pracy, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, wykroczenia przeciwko prawom pracownika, nadzór i kontrola nad warunkami pracy)2
T-W-2Czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy (czynniki mechaniczne, energia elektryczna, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, widzialne, ultrafioletowe, substancje chemiczne).2
T-W-3Praca z maszynami i urządzeniami oraz środki ochrony pracowników (koncepcja kształtowania bezpieczeństwa maszyn, zasady ograniczania i nadzorowania ryzyka zawodowego przy użytkowaniu maszyn, wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń związanych z pracą biurową i technologiami informatycznym)2
T-W-4Ocena ryzyka zawodowego (co to jest ryzyko zawodowe?, ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego, działania wynikające z oceny ryzyka).2
T-W-5Pierwsza pomoc (zasady udzielania pierwszej pomocy, pierwsza pomoc w razie wypadku, pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań).2
T-W-6Elementy ergonomii (organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej, oświetlenie).2
T-W-7Ochrona przeciwpożarowa (organizacja ochrony przeciwpożarowej, zasady postępowania w przypadku pożaru i innych zagrożeń.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu20
A-A-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2studiowanie wskazanych pozycji literaturowych7
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczeń zajęć wykładowych5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_W01
student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
GP2_2A_W06R2A_W02, T2A_W08InzA2_W03C-3, C-4, C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_U01
student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
GP2_2A_U01R2A_U04, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07C-2, C-1, C-4, C-3T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-W-7, T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_K01
student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
GP2_2A_K01R2A_K01, R2A_K07, T2A_K01C-3, C-2, C-1, C-4T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_W01
student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_U01
student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
2,0
3,0student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_K01
student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
2,0
3,0student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu i jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marcinkowski J., Horst W.M., Aktualne problemy bezpieczeństwa pracy i ergonomii. Edukacja i badania., Monografia Instytutu Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskie, Poznań, 2007
  2. Małysz F., BHP w zakładzie pracy, Biblioteczka Pracownicza, Warszawa, 2008
  3. Romanowska-Słomka I., A. Słomka., Ocena ryzyka zawodowego., Tarbonus, Tarnobrzeg, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Wieczorek S., Ergonomia, Tarbonus, Tarnobrzeg, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego2
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prawna ochrona pracy (podstawowe obowiązki w zakresie bhp, przygotowanie pracowników do pracy, organizacja stanowisk pracy, szczególna ochrona pracy, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, wykroczenia przeciwko prawom pracownika, nadzór i kontrola nad warunkami pracy)2
T-W-2Czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy (czynniki mechaniczne, energia elektryczna, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, widzialne, ultrafioletowe, substancje chemiczne).2
T-W-3Praca z maszynami i urządzeniami oraz środki ochrony pracowników (koncepcja kształtowania bezpieczeństwa maszyn, zasady ograniczania i nadzorowania ryzyka zawodowego przy użytkowaniu maszyn, wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń związanych z pracą biurową i technologiami informatycznym)2
T-W-4Ocena ryzyka zawodowego (co to jest ryzyko zawodowe?, ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego, działania wynikające z oceny ryzyka).2
T-W-5Pierwsza pomoc (zasady udzielania pierwszej pomocy, pierwsza pomoc w razie wypadku, pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań).2
T-W-6Elementy ergonomii (organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej, oświetlenie).2
T-W-7Ochrona przeciwpożarowa (organizacja ochrony przeciwpożarowej, zasady postępowania w przypadku pożaru i innych zagrożeń.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach5
A-A-2Opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu20
A-A-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2studiowanie wskazanych pozycji literaturowych7
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczeń zajęć wykładowych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A05_W01student posiada ogólną wiedzę w zakresie organizacji systemu ochrony zdrowia pracowników oraz zna narzędzia metodyczne dla potrzeb analizy i oceny narażeń zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
C-4Kształtowanie świadomości humanizacji procesu pracy.
C-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Treści programoweT-W-7Ochrona przeciwpożarowa (organizacja ochrony przeciwpożarowej, zasady postępowania w przypadku pożaru i innych zagrożeń.
T-W-5Pierwsza pomoc (zasady udzielania pierwszej pomocy, pierwsza pomoc w razie wypadku, pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań).
T-W-2Czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy (czynniki mechaniczne, energia elektryczna, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, widzialne, ultrafioletowe, substancje chemiczne).
T-W-3Praca z maszynami i urządzeniami oraz środki ochrony pracowników (koncepcja kształtowania bezpieczeństwa maszyn, zasady ograniczania i nadzorowania ryzyka zawodowego przy użytkowaniu maszyn, wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń związanych z pracą biurową i technologiami informatycznym)
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Prawna ochrona pracy (podstawowe obowiązki w zakresie bhp, przygotowanie pracowników do pracy, organizacja stanowisk pracy, szczególna ochrona pracy, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, wykroczenia przeciwko prawom pracownika, nadzór i kontrola nad warunkami pracy)
T-W-4Ocena ryzyka zawodowego (co to jest ryzyko zawodowe?, ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego, działania wynikające z oceny ryzyka).
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.
T-W-6Elementy ergonomii (organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej, oświetlenie).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A05_U01student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
C-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-4Kształtowanie świadomości humanizacji procesu pracy.
C-3przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Prawna ochrona pracy (podstawowe obowiązki w zakresie bhp, przygotowanie pracowników do pracy, organizacja stanowisk pracy, szczególna ochrona pracy, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, wykroczenia przeciwko prawom pracownika, nadzór i kontrola nad warunkami pracy)
T-W-3Praca z maszynami i urządzeniami oraz środki ochrony pracowników (koncepcja kształtowania bezpieczeństwa maszyn, zasady ograniczania i nadzorowania ryzyka zawodowego przy użytkowaniu maszyn, wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń związanych z pracą biurową i technologiami informatycznym)
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.
T-W-7Ochrona przeciwpożarowa (organizacja ochrony przeciwpożarowej, zasady postępowania w przypadku pożaru i innych zagrożeń.
T-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego
T-W-4Ocena ryzyka zawodowego (co to jest ryzyko zawodowe?, ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego, działania wynikające z oceny ryzyka).
T-W-2Czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy (czynniki mechaniczne, energia elektryczna, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, widzialne, ultrafioletowe, substancje chemiczne).
T-W-6Elementy ergonomii (organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej, oświetlenie).
T-W-5Pierwsza pomoc (zasady udzielania pierwszej pomocy, pierwsza pomoc w razie wypadku, pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań).
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe.
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A05_K01student ma świadomość współoddziaływania elementów systemu człowiek – maszyna - środowisko oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do problematyki zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, a także uczenia się przez całe życie, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
C-2przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
C-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-4Kształtowanie świadomości humanizacji procesu pracy.
Treści programoweT-A-1Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego
T-W-1Prawna ochrona pracy (podstawowe obowiązki w zakresie bhp, przygotowanie pracowników do pracy, organizacja stanowisk pracy, szczególna ochrona pracy, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, wykroczenia przeciwko prawom pracownika, nadzór i kontrola nad warunkami pracy)
T-W-4Ocena ryzyka zawodowego (co to jest ryzyko zawodowe?, ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego, działania wynikające z oceny ryzyka).
T-W-3Praca z maszynami i urządzeniami oraz środki ochrony pracowników (koncepcja kształtowania bezpieczeństwa maszyn, zasady ograniczania i nadzorowania ryzyka zawodowego przy użytkowaniu maszyn, wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń związanych z pracą biurową i technologiami informatycznym)
T-W-6Elementy ergonomii (organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej, oświetlenie).
T-W-7Ochrona przeciwpożarowa (organizacja ochrony przeciwpożarowej, zasady postępowania w przypadku pożaru i innych zagrożeń.
T-W-5Pierwsza pomoc (zasady udzielania pierwszej pomocy, pierwsza pomoc w razie wypadku, pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań).
T-A-2Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych.
T-W-2Czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy (czynniki mechaniczne, energia elektryczna, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, widzialne, ultrafioletowe, substancje chemiczne).
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe.
M-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych).
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu i jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad bhp i stosowania w praktyce przepisów
3,5
4,0
4,5
5,0