Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GP2_2A_A05_U01 | student potrafi identyfikować zagrożenia charakterystyczne dla danego środowiska pracy i przebywania ludzi oraz ocenić ryzyko zawodowe. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GP2_2A_U01 | Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U04 | samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R2A_U08 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
R2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
R2A_U10 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T2A_U03 | potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
T2A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_U06 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
T2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-2 | przygotowanie do pełnienia funkcji zawodowych ze świadomością praw i obowiązków wynikających z podstawowych aktów prawnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy |
---|
C-1 | zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce |
C-4 | Kształtowanie świadomości humanizacji procesu pracy. |
C-3 | przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy |
Treści programowe | T-W-1 | Prawna ochrona pracy (podstawowe obowiązki w zakresie bhp, przygotowanie pracowników do pracy, organizacja stanowisk pracy, szczególna ochrona pracy, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, wykroczenia przeciwko prawom pracownika, nadzór i kontrola nad warunkami pracy) |
---|
T-W-3 | Praca z maszynami i urządzeniami oraz środki ochrony pracowników (koncepcja kształtowania bezpieczeństwa maszyn, zasady ograniczania i nadzorowania ryzyka zawodowego przy użytkowaniu maszyn, wymagania bezpieczeństwa dotyczące urządzeń związanych z pracą biurową i technologiami informatycznym) |
T-A-2 | Kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania metod szacowania wartości ryzyka zawodowego z uwzględnieniem identyfikacji najistotniejszych zagrożeń biologicznych, chemicznych i fizycznych. |
T-W-7 | Ochrona przeciwpożarowa (organizacja ochrony przeciwpożarowej, zasady postępowania w przypadku pożaru i innych zagrożeń. |
T-A-1 | Omówienie wybranych metod oceny ryzyka zawodowego |
T-W-4 | Ocena ryzyka zawodowego (co to jest ryzyko zawodowe?, ocena i dokumentowanie ryzyka zawodowego, działania wynikające z oceny ryzyka). |
T-W-2 | Czynniki niebezpieczne i szkodliwe w środowisku pracy (czynniki mechaniczne, energia elektryczna, hałas, drgania mechaniczne, pole elektromagnetyczne, promieniowanie podczerwone, widzialne, ultrafioletowe, substancje chemiczne). |
T-W-6 | Elementy ergonomii (organizacja stanowisk pracy zgodnie z zasadami ergonomii, pozycja przy pracy - praca wykonywana w pozycji siedzącej i stojącej, oświetlenie). |
T-W-5 | Pierwsza pomoc (zasady udzielania pierwszej pomocy, pierwsza pomoc w razie wypadku, pierwsza pomoc w przypadku nagłych zachorowań). |
Metody nauczania | M-3 | ćwiczenia przedmiotowe. |
---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne opracowanie oceny ryzyka zawodowego dla wybranego zawodu zbieżnego z kierunkiem kształcenia (podsumowanie zdobytej wiedzy z zajęć audytoryjnych). |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |