Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z tego przedmiotu na poziomie studiów I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.2
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.2
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.2
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.2
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.2
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?2
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Praca własna przy wykorzystaniu platformy zdalnego kształcenia (quizy, czaty, zadania)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
M-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
S-2Ocena formująca: Quiz na platformie e-learningowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_07_W01
Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
GP2_2A_W08R2A_W08, T2A_W10C-1T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_07_U01
Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U02R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05C-1T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_07_K01
Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy
GP2_2A_K05R2A_K04, T2A_K02, T2A_K07C-1T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_07_W01
Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
2,0
3,0Student/ka ma ugruntowana wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_07_U01
Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
2,0
3,0Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_07_K01
Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy
2,0
3,0Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sienow T., Włodarczyk W., Własność intelektualna w społeczeństwie informacyjnym., Instytut na Rzecz Państwa Prawa, Warszawa, 2009
  2. Załucki M., Prawo własności intelektualnej. Repetytorium., Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2008
  3. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych., Dz. U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej., Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., 2003
  2. witryna internetowa Urzędu Patentowego, www.uprp.pl, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.2
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.2
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.2
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.2
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.2
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?2
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Praca własna przy wykorzystaniu platformy zdalnego kształcenia (quizy, czaty, zadania)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_07_W01Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W08Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.
Treści programoweT-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?
T-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.
Metody nauczaniaM-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Quiz na platformie e-learningowej
S-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka ma ugruntowana wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_07_U01Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.
Treści programoweT-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.
T-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?
Metody nauczaniaM-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_07_K01Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.
Treści programoweT-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?
Metody nauczaniaM-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0