Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Związki architektury i psychologii - wprowadzenie2
T-W-2Metody badań środowiskowych.2
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.2
T-W-4Tendencje ludzkiej psychiki w odbiorze formy i przestrzeni.1
T-W-5Człowiek - podstawowe wymiary w przestrzeni.1
T-W-6Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).2
T-W-7Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.2
T-W-8Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni pracy i edukacji.2
T-W-9Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni rekreacji.2
T-W-10Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią2
T-W-11Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.2
T-W-12Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.2
T-W-13Odziaływanie przestrzeni na człowieka - wybrane przykłady8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
GP2_2A_W07, GP2_2A_W06R2A_W02, R2A_W09, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-6, T-W-4, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
GP2_2A_U01R2A_U04, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07C-1T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-13, T-W-1, T-W-11, T-W-5, T-W-7M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
GP2_2A_K02, GP2_2A_K03R2A_K02, R2A_K05, R2A_K06, T2A_K02, T2A_K03C-1T-W-13, T-W-12, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
2,0
3,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
2,0
3,0Student umie analizowa zjawiska dostrzeżone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
2,0
3,0Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P. E. i inni, Psychologia środowiskowa, Wyd. Psychologiczne, Gdańska, 2004
  3. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska, . The impact of playground spatial features on children's play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds' play and social value., J. Env. Psychol., 2014, 38, 6, str. 132-142

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki architektury i psychologii - wprowadzenie2
T-W-2Metody badań środowiskowych.2
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.2
T-W-4Tendencje ludzkiej psychiki w odbiorze formy i przestrzeni.1
T-W-5Człowiek - podstawowe wymiary w przestrzeni.1
T-W-6Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).2
T-W-7Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.2
T-W-8Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni pracy i edukacji.2
T-W-9Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni rekreacji.2
T-W-10Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią2
T-W-11Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.2
T-W-12Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.2
T-W-13Odziaływanie przestrzeni na człowieka - wybrane przykłady8
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A16_W01Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
GP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-7Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-2Metody badań środowiskowych.
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-12Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-6Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-4Tendencje ludzkiej psychiki w odbiorze formy i przestrzeni.
T-W-13Odziaływanie przestrzeni na człowieka - wybrane przykłady
T-W-5Człowiek - podstawowe wymiary w przestrzeni.
T-W-11Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
T-W-8Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni pracy i edukacji.
T-W-9Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni rekreacji.
T-W-10Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
Metody nauczaniaM-3analiza przypadku
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A16_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Tendencje ludzkiej psychiki w odbiorze formy i przestrzeni.
T-W-12Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-10Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-2Metody badań środowiskowych.
T-W-9Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni rekreacji.
T-W-6Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-8Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni pracy i edukacji.
T-W-13Odziaływanie przestrzeni na człowieka - wybrane przykłady
T-W-1Związki architektury i psychologii - wprowadzenie
T-W-11Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
T-W-5Człowiek - podstawowe wymiary w przestrzeni.
T-W-7Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
Metody nauczaniaM-3analiza przypadku
M-2wykład terenowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie analizowa zjawiska dostrzeżone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_A16_K01Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-13Odziaływanie przestrzeni na człowieka - wybrane przykłady
T-W-12Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
T-W-2Metody badań środowiskowych.
T-W-8Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni pracy i edukacji.
T-W-7Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-5Człowiek - podstawowe wymiary w przestrzeni.
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-9Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni rekreacji.
T-W-6Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-11Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
T-W-10Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-1Związki architektury i psychologii - wprowadzenie
T-W-4Tendencje ludzkiej psychiki w odbiorze formy i przestrzeni.
Metody nauczaniaM-3analiza przypadku
M-2wykład terenowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0