Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Geoinformatyka

Sylabus przedmiotu Wybrane problemy hydrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane problemy hydrologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią -czynniki abiotyczne, Wybrane zagadnienia z Planowania infrastruktury technicznej II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
C-2Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne4
T-W-2Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód2
T-W-3Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie2
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych2
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe3
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie prezentacji z okreslonego zagadnienia7
A-W-4Studiowanie literatury technicznej3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny, film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C10_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych
GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06InzA2_W03C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C10_U04
Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony
GP2_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U06, T2A_U08, T2A_U10C-2T-W-4, T-W-1M-2S-1
GP2_2A_C10_U07
stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej
GP2_2A_U07, GP2_2A_U01R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U09InzA2_U03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C10_K04
Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem
GP2_2A_K04R2A_K03, R2A_K04, T2A_K04C-1T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C10_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych
2,0
3,0Student posiada wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna metody zarządzania wodami opadowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C10_U04
Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony
2,0
3,0Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
GP2_2A_C10_U07
stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C10_K04
Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem
2,0
3,0Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Hydrologia ogólna, Wyd. PWN, Warszawa, 1999
  2. Soczyńska U (red), Hydrologia dynamiczna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1997
  3. Łomotowski J., Problemy zagospodarowania wód opadowych, Wyd. Seidelk-Przywecki, Wrocław, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma techniczne; Gospodarkw Wodna, Przegląd Komunalny, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne4
T-W-2Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód2
T-W-3Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie2
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych2
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe3
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie prezentacji z okreslonego zagadnienia7
A-W-4Studiowanie literatury technicznej3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C10_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółowa wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią dotyczącą obszarów wrażliwych oraz wykorzystaniem technologi informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych
C-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
Treści programoweT-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych
T-W-2Pochodzenie mórz o oceanów, cyrkulacja wód
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne
T-W-3Morza śródlądowe - Morze Bałtyckie
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, film
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedze na temat obszarowych obiektów hydrograficznych, zna metody zarządzania wodami opadowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C10_U04Umie zidentyfikować zagrożenia srodowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Wiedza na temat obszarowych obiektów hydrograficznych
Treści programoweT-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić zagrożenia hydrologiczne dla terenów zurbanizowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C10_U07stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
Treści programoweT-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe
T-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia badawcze do oceny zagrożenia ze strony opadów atmosferycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C10_K04Odpowiednio okresla priorytety służące realizacji okreslonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywanym zawodem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie się z procesami cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych, poznanie metod zarządzania wodami opadowymi
Treści programoweT-W-6Zarządzanie wodami opadowymi w zlewniach zurbanizowanych
T-W-1Obszarowe obiekty hydrograficzne: małe zbiorniki wodne, jeziora, sztuczne zbiorniki wodne
T-W-4Procesy składowe cyklu hydrologicznego w zlewniach zurbanizowanych
T-W-5Wpływ urbanizacji i zmian klimatycznych na obieg wody i zagrożenia powodziowe
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny, film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie wykonanej prezentacji wybranego zagadnienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy aktywnie w rozwiązywaniu wybranych problemów z zarządzaniem wodami opadowymi
3,5
4,0
4,5
5,0