Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Ocena i waloryzacja przestrzeni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena i waloryzacja przestrzeni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student powinien znać podstawowe akty prawne z zakresu planowania przestrzennego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy z zakresu waloryzacji i oceny przestrzeni |
C-2 | Nauka posługiwania się dostępnymi materiałami kartograficznymi przydatnymi w waloryzacji |
C-3 | Kształtowanie kompetencji w podejmowaniu decyzji w zakresie waloryzacji |
C-4 | Nabycie wiedzy w zakresie zależności pomiędzy zasobami przyrodniczymi a działalnością człowieka |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawy waloryzacji przestrzeni przyrodniczej | 2 |
T-A-2 | Analiza zmian krajobrazu na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997 - część. 1. Podstawowe typy użytkowania terenu oraz metodyka analiz. | 3 |
T-A-3 | Analiza zmian krajobrazu na podstawie zdjęć lotniczych z lat 1948-1997 - część. 2. Podstawowe typy użytkowania terenu zmiany oraz ich przyczyny. | 4 |
T-A-4 | Różnice i podobieństwa oraz czynniki kulturowe i środowiskowe wpływające na strukturę krajobrazową i przyrodniczą. | 2 |
T-A-5 | Parca własna, analiza zmian krajobrazu i jego waloryzacja. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady zrównoważonego rozwoju w myśl polityki ekologicznej Państwa. | 2 |
T-W-2 | Podstawy waloryzacji w zakresie pojedynczego obiektu i przestrzeni. | 2 |
T-W-3 | Źródła danych przydatne w waloryzacji przestrzeni środowiska przyrodniczego i kulturowego. | 2 |
T-W-4 | Techniki analiz przestrzeni geograficznej. | 2 |
T-W-5 | Opracowania ekofizjograficzne, jako podstawa waloryzacji przyrodniczej. | 2 |
T-W-6 | Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, jego rola prawna i społeczna. | 2 |
T-W-7 | Miasto i wieś dwa bieguny waloryzacji przestrzeni. | 2 |
T-W-8 | Podsumowanie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie materiałów oraz wykonanie sprawodania | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | czytanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | objaśnienie |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zjęciach |
S-2 | Ocena formująca: potwierdzenie obecności na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: oddanie sprawozdanie z części ćwiczeniowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD3_W01 Zapoznanie studenta z aspektami prawnymi z zakresu waloryzacji przestrzeni i krajobrazu oraz zależnościami kulturowymi i przyrodniczymi zachodzącymi w krajobrazie. | GP_1A_W02, GP_1A_W06 | S1A_W03, S1A_W11, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W03 | C-1, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD3_U01 Po zrealizowaniu treści przedmiotu student będzie potrafił analizować zależności wynikające z uwarunkowań przyrodniczych występujących w krajobrazie. Nabędzie umiejętność oceny elementów przyrodniczych występujących w przestrzeni oraz nauczy się je rozpoznawać na podsatwie danych kartograficznych. | GP_1A_U01, GP_1A_U05 | R1A_U02, R1A_U06, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U09 | InzA_U07 | C-2 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_OD3_K01 Po zrealizowaniu treści zajęć student będzie potrafił określić priorytety i warunki oceny i waloryzacji przestrzeni | GP_1A_K06 | R1A_K03, S1A_K03, T1A_K04 | — | C-3 | T-A-5 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD3_W01 Zapoznanie studenta z aspektami prawnymi z zakresu waloryzacji przestrzeni i krajobrazu oraz zależnościami kulturowymi i przyrodniczymi zachodzącymi w krajobrazie. | 2,0 | student nie potrafi posługiwać się aspektami prawnymi w zakresie przedmiotu, nie identyfikuje czynników wpływających na waloryzcję i ocenę przestrzeni |
3,0 | student w stopniu zadowalającym potrafi posługiwać się aspektami prawnymi w zakresie przedmiotu, identyfikuje większość czynników wpływających na waloryzcję i ocenę przestrzeni | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się aspektami prawnymi w zakresie przedmiotu, identyfikuje większość czynników wpływających na waloryzcję i ocenę przestrzeni | |
4,0 | student w stopniu dobrym potrafi posługiwać się aspektami prawnymi w zakresie przedmiotu, identyfikuje większość czynników wpływających na waloryzcję i ocenę przestrzeni | |
4,5 | student w stopniu dobrym potrafi posługiwać się aspektami prawnymi w zakresie przedmiotu, identyfikuje wszystkie czynników wpływających na waloryzcję i ocenę przestrzeni | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym potrafi posługiwać się aspektami prawnymi w zakresie przedmiotu, identyfikuje wszystkie czynników wpływających na waloryzcję i ocenę przestrzeni |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD3_U01 Po zrealizowaniu treści przedmiotu student będzie potrafił analizować zależności wynikające z uwarunkowań przyrodniczych występujących w krajobrazie. Nabędzie umiejętność oceny elementów przyrodniczych występujących w przestrzeni oraz nauczy się je rozpoznawać na podsatwie danych kartograficznych. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznawać elementów występujących w przestrzeni ani nie jest w stanie analizować zależności pomiędzy nimi. |
3,0 | Student w stopniu zadowalającym potrafi rozpoznawać większość elemenów występujących w przestrzeni, potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy nimi. | |
3,5 | Student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznawać większość elemenów występujących w przestrzeni, potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy nimi. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznawać większość elemenów występujących w przestrzeni, potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy nimi. | |
4,5 | Student w stopniu dobrym potrafi rozpoznawać wszystkie elementy występujących w przestrzeni, potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy nimi. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym potrafi rozpoznawać wszystkie elementy występujących w przestrzeni, potrafi wskazać i analizować zależności pomiędzy nimi. Jest aktywny na zajęciach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_OD3_K01 Po zrealizowaniu treści zajęć student będzie potrafił określić priorytety i warunki oceny i waloryzacji przestrzeni | 2,0 | student nie potrafi określić priorytetów i warunków oceny w waloryzacji przestrzeni |
3,0 | student w stopniu zadowalającym potrafi określić priorytety i warunki oceny w waloryzacji przestrzeni | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym potrafi określić priorytety i warunki oceny w waloryzacji przestrzeni | |
4,0 | student w stopniu dobrym potrafi określić priorytety i warunki oceny w waloryzacji przestrzeni | |
4,5 | student w stopniu dobrym potrafi określić priorytety i warunki oceny w waloryzacji przestrzeni i jest aktywny na zajęciach | |
5,0 | student w stopniu bardzo dobrym potrafi określić priorytety i warunki oceny w waloryzacji przestrzeni i jest aktywny na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 września 2002 r. w sprawie opracowań ekofizjograficznych (Dz.U. 2002 nr 155 poz. 1298), 2002
- Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. 2001 Nr 62 poz. 627), 2001
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 717), 2003
Literatura dodatkowa
- Senetra A., Cieślak I., Kartograficzne aspekty oceny i waloryzacji przestrzeni., Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2004
- Richling. A., Solon J., Ekologia Krajobrazu, PWN, Warszawa, 1997