Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GP_1A_OD1_U01 | Potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska zachodzące w krajobrazie. Dostrzega przyczyny i skutki przemian krajobrazowych oraz konsekwencje decyzji gospodarczych i planistycznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GP_1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP |
---|
GP_1A_U05 | stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP |
GP_1A_U15 | ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
S1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U02 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U04 | potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U13 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Zdobycie umiejętności identyfikacji elementów i funkcji systemów krajobrazowych. Zapoznanie sie z metodami ocen, waloryzacji, analiz krajobrazu. |
---|
Treści programowe | T-W-2 | Współczesne teorie struktury i funkcjonowania krajobrazu. Model geokompleksów oraz matryc, płatów korytarzy w konfrontacji z metodologią i potrzebami analiz krajobrazowych |
---|
T-W-3 | Percepcja krajobrazu. Waloryzacja estetyczna i kulturowa krajobrazu. Krajobraz w kształtowaniu rozwoju turystyki. |
T-W-4 | Krajobraz w czasie. Rozwój osadnictwa, kultury rolniczej oraz urbanizacja przestrzeni w Polsce i na świecie. Metody i cele badań chronostruktury krajobrazu. |
T-W-5 | Krajobraz wiejski. Cechy krajobrazów rolniczych, specyfika osadnictwa wiejskiego. Problemy ochrony bioróżnorodności w krajobrazie wiejskim. Odnawialne źródła energii a krajobraz wiejski. Walory kulturowe krajobrazu wiejskiego |
T-W-6 | Krajobrazy miejskie. Ekologia miasta. Zarządzanie miejskimi zasobami zieleni. Krajobraz a projektowanie sieci transportowej, ochrona przed hałasem. Problem ochrony powierzchni czynnych biologicznie. |
T-W-7 | Narzędzia ekonomiczne i planistyczne kształtowania krajobrazu. Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym. Udział i rola społeczeństwa w kształtowaniu przestrzeni |
T-W-1 | Krajobraz jako interdyscyplinarny obiekt zainteresowania. Poziomy organizacji oraz elementy krajobrazu, ich funkcje oraz wzajemne powiązania. Typy funkcjonalne krajobrazu. Egzo- i endogeniczne czynniki kształtujące krajobraz. |
Metody nauczania | M-2 | dyskusja |
---|
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej i grupowej na ćwiczeniach |
---|
S-2 | Ocena formująca: prezentacje i sprawozdania |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie zna metod pracy związanych z badaniem i kształtowaniem systemów krajobrazowych. |
3,0 | Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. |
3,5 | Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. |
4,0 | Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. |
4,5 | Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. |
5,0 | Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. Potrafi zaplanować etapy i wykonanie waloryzacji krajobrazowych. |