Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie krajobrazu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca ekologii oraz planowania przestrzennego. Podstawy projektowania. Wiedza w zakresie geografii fizycznej i regionalnej na poziomie szkoły średniej. Podstawowe umiejętności pracy z kmputerem.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami nauki o krajobrazie - ekologią i geografią krajobrazu. Zdobycie wiedzy dotyczącej zasad kształtowania krajobrazu w środowisku miejskim i wiejskim. Ochrona krajobrazu.
C-2Zdobycie umiejętności identyfikacji elementów i funkcji systemów krajobrazowych. Zapoznanie sie z metodami ocen, waloryzacji, analiz krajobrazu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mapy krajobrazowe. Matematyczne i kartograficzne metody opisu struktury krajobrazu.3
T-A-2Waloryzacje krajobrazowe – analiza dokumentacji i etapy waloryzacji2
T-A-3Metody analizy funkcji i struktury krajobrazu3
T-A-4Analiza konfliktów krajobrazowych w krajobrazach naturalnych i zurbanizowanych3
T-A-5Analiza powiązań elementów składowych krajobrazu wiejskiego. Określanie wariantów rozwojowych obszaru.2
T-A-6Analiza systemu zieleni miejskiej. Zarządzanie i kształtowanie terenów zieleni w miastach2
15
wykłady
T-W-1Krajobraz jako interdyscyplinarny obiekt zainteresowania. Poziomy organizacji oraz elementy krajobrazu, ich funkcje oraz wzajemne powiązania. Typy funkcjonalne krajobrazu. Egzo- i endogeniczne czynniki kształtujące krajobraz.3
T-W-2Współczesne teorie struktury i funkcjonowania krajobrazu. Model geokompleksów oraz matryc, płatów korytarzy w konfrontacji z metodologią i potrzebami analiz krajobrazowych2
T-W-3Percepcja krajobrazu. Waloryzacja estetyczna i kulturowa krajobrazu. Krajobraz w kształtowaniu rozwoju turystyki.2
T-W-4Krajobraz w czasie. Rozwój osadnictwa, kultury rolniczej oraz urbanizacja przestrzeni w Polsce i na świecie. Metody i cele badań chronostruktury krajobrazu.2
T-W-5Krajobraz wiejski. Cechy krajobrazów rolniczych, specyfika osadnictwa wiejskiego. Problemy ochrony bioróżnorodności w krajobrazie wiejskim. Odnawialne źródła energii a krajobraz wiejski. Walory kulturowe krajobrazu wiejskiego2
T-W-6Krajobrazy miejskie. Ekologia miasta. Zarządzanie miejskimi zasobami zieleni. Krajobraz a projektowanie sieci transportowej, ochrona przed hałasem. Problem ochrony powierzchni czynnych biologicznie.2
T-W-7Narzędzia ekonomiczne i planistyczne kształtowania krajobrazu. Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym. Udział i rola społeczeństwa w kształtowaniu przestrzeni2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca z podręcznikiem10
A-A-3Przygotowanie raportów i projektów25
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z podręcznikiem10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej i grupowej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: prezentacje i sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD1_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów krajobrazowych oraz metod i narzędzi zarządzania nimi.
GP_1A_W02, GP_1A_W06S1A_W03, S1A_W11, T1A_W04, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD1_U01
Potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska zachodzące w krajobrazie. Dostrzega przyczyny i skutki przemian krajobrazowych oraz konsekwencje decyzji gospodarczych i planistycznych.
GP_1A_U01, GP_1A_U05, GP_1A_U15R1A_U02, R1A_U06, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2
GP_1A_OD1_U02
Zna metody i techniki analiz krajobrazu.
GP_1A_U05R1A_U06, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U09InzA_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OD1_K01
Zna wagę i wpływ decyzji planistycznych na krajobraz. Zna założenia ochrony krajobrazów przyjęte w Europejskiej Konwencji Ochrony Krajobrazu
GP_1A_K06R1A_K03, S1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD1_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów krajobrazowych oraz metod i narzędzi zarządzania nimi.
2,0Nie zna podstaw zasad i mechanizmów kształtowania krajobrazu
3,0Zna podstawowe pojęcia zwiazane z kształtowaniem krajobrazu
3,5Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu
4,0Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu. Zna zasady i mechanizmy wplywające na przekształcenia krajobrazu.
4,5Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD1_U01
Potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska zachodzące w krajobrazie. Dostrzega przyczyny i skutki przemian krajobrazowych oraz konsekwencje decyzji gospodarczych i planistycznych.
2,0Nie zna metod pracy związanych z badaniem i kształtowaniem systemów krajobrazowych.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
4,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
4,5Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
5,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. Potrafi zaplanować etapy i wykonanie waloryzacji krajobrazowych.
GP_1A_OD1_U02
Zna metody i techniki analiz krajobrazu.
2,0Nie zna metod pracy związanych z badaniem i kształtowaniem systemów krajobrazowych.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
4,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
4,5Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
5,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. Potrafi zaplanować etapy i wykonanie waloryzacji krajobrazowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_OD1_K01
Zna wagę i wpływ decyzji planistycznych na krajobraz. Zna założenia ochrony krajobrazów przyjęte w Europejskiej Konwencji Ochrony Krajobrazu
2,0Nie zna podstaw zasad i mechanizmów kształtowania krajobrazu
3,0Zna podstawowe pojęcia zwiazane z kształtowaniem krajobrazu
3,5Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu
4,0Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu. Zna zasady i mechanizmy wplywające na przekształcenia krajobrazu.
4,5Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi

Literatura podstawowa

  1. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, PWN, Warszawa, 2011
  2. Wolski P., Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2002
  3. Chmielewski J.T., SYSTEMY KRAJOBRAZOWE Struktura - Funkcjonowanie - Planowanie, PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Pieńkos K., Problemy zrównoważonego rozwoju turystyki, rekreacji i sportu w lasach., Wyd. AWF, 2005
  2. Arvay-Podhalańska E., Gospodarka przestrzenna gmin. Poradnik, Tom 1-3, Fundusz Współpracy, Warszawa, 1998
  3. Wojciechowski K., Problemy percepcji i oceny estetycznej krajobrazu, Wyd. UMCS, Poznań, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mapy krajobrazowe. Matematyczne i kartograficzne metody opisu struktury krajobrazu.3
T-A-2Waloryzacje krajobrazowe – analiza dokumentacji i etapy waloryzacji2
T-A-3Metody analizy funkcji i struktury krajobrazu3
T-A-4Analiza konfliktów krajobrazowych w krajobrazach naturalnych i zurbanizowanych3
T-A-5Analiza powiązań elementów składowych krajobrazu wiejskiego. Określanie wariantów rozwojowych obszaru.2
T-A-6Analiza systemu zieleni miejskiej. Zarządzanie i kształtowanie terenów zieleni w miastach2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krajobraz jako interdyscyplinarny obiekt zainteresowania. Poziomy organizacji oraz elementy krajobrazu, ich funkcje oraz wzajemne powiązania. Typy funkcjonalne krajobrazu. Egzo- i endogeniczne czynniki kształtujące krajobraz.3
T-W-2Współczesne teorie struktury i funkcjonowania krajobrazu. Model geokompleksów oraz matryc, płatów korytarzy w konfrontacji z metodologią i potrzebami analiz krajobrazowych2
T-W-3Percepcja krajobrazu. Waloryzacja estetyczna i kulturowa krajobrazu. Krajobraz w kształtowaniu rozwoju turystyki.2
T-W-4Krajobraz w czasie. Rozwój osadnictwa, kultury rolniczej oraz urbanizacja przestrzeni w Polsce i na świecie. Metody i cele badań chronostruktury krajobrazu.2
T-W-5Krajobraz wiejski. Cechy krajobrazów rolniczych, specyfika osadnictwa wiejskiego. Problemy ochrony bioróżnorodności w krajobrazie wiejskim. Odnawialne źródła energii a krajobraz wiejski. Walory kulturowe krajobrazu wiejskiego2
T-W-6Krajobrazy miejskie. Ekologia miasta. Zarządzanie miejskimi zasobami zieleni. Krajobraz a projektowanie sieci transportowej, ochrona przed hałasem. Problem ochrony powierzchni czynnych biologicznie.2
T-W-7Narzędzia ekonomiczne i planistyczne kształtowania krajobrazu. Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym. Udział i rola społeczeństwa w kształtowaniu przestrzeni2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca z podręcznikiem10
A-A-3Przygotowanie raportów i projektów25
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z podręcznikiem10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD1_W01Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów krajobrazowych oraz metod i narzędzi zarządzania nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami nauki o krajobrazie - ekologią i geografią krajobrazu. Zdobycie wiedzy dotyczącej zasad kształtowania krajobrazu w środowisku miejskim i wiejskim. Ochrona krajobrazu.
Treści programoweT-W-2Współczesne teorie struktury i funkcjonowania krajobrazu. Model geokompleksów oraz matryc, płatów korytarzy w konfrontacji z metodologią i potrzebami analiz krajobrazowych
T-W-3Percepcja krajobrazu. Waloryzacja estetyczna i kulturowa krajobrazu. Krajobraz w kształtowaniu rozwoju turystyki.
T-W-4Krajobraz w czasie. Rozwój osadnictwa, kultury rolniczej oraz urbanizacja przestrzeni w Polsce i na świecie. Metody i cele badań chronostruktury krajobrazu.
T-W-5Krajobraz wiejski. Cechy krajobrazów rolniczych, specyfika osadnictwa wiejskiego. Problemy ochrony bioróżnorodności w krajobrazie wiejskim. Odnawialne źródła energii a krajobraz wiejski. Walory kulturowe krajobrazu wiejskiego
T-W-6Krajobrazy miejskie. Ekologia miasta. Zarządzanie miejskimi zasobami zieleni. Krajobraz a projektowanie sieci transportowej, ochrona przed hałasem. Problem ochrony powierzchni czynnych biologicznie.
T-W-7Narzędzia ekonomiczne i planistyczne kształtowania krajobrazu. Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym. Udział i rola społeczeństwa w kształtowaniu przestrzeni
T-W-1Krajobraz jako interdyscyplinarny obiekt zainteresowania. Poziomy organizacji oraz elementy krajobrazu, ich funkcje oraz wzajemne powiązania. Typy funkcjonalne krajobrazu. Egzo- i endogeniczne czynniki kształtujące krajobraz.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej i grupowej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: prezentacje i sprawozdania
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw zasad i mechanizmów kształtowania krajobrazu
3,0Zna podstawowe pojęcia zwiazane z kształtowaniem krajobrazu
3,5Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu
4,0Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu. Zna zasady i mechanizmy wplywające na przekształcenia krajobrazu.
4,5Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD1_U01Potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska zachodzące w krajobrazie. Dostrzega przyczyny i skutki przemian krajobrazowych oraz konsekwencje decyzji gospodarczych i planistycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
GP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
GP_1A_U15ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
S1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności identyfikacji elementów i funkcji systemów krajobrazowych. Zapoznanie sie z metodami ocen, waloryzacji, analiz krajobrazu.
Treści programoweT-W-2Współczesne teorie struktury i funkcjonowania krajobrazu. Model geokompleksów oraz matryc, płatów korytarzy w konfrontacji z metodologią i potrzebami analiz krajobrazowych
T-W-3Percepcja krajobrazu. Waloryzacja estetyczna i kulturowa krajobrazu. Krajobraz w kształtowaniu rozwoju turystyki.
T-W-4Krajobraz w czasie. Rozwój osadnictwa, kultury rolniczej oraz urbanizacja przestrzeni w Polsce i na świecie. Metody i cele badań chronostruktury krajobrazu.
T-W-5Krajobraz wiejski. Cechy krajobrazów rolniczych, specyfika osadnictwa wiejskiego. Problemy ochrony bioróżnorodności w krajobrazie wiejskim. Odnawialne źródła energii a krajobraz wiejski. Walory kulturowe krajobrazu wiejskiego
T-W-6Krajobrazy miejskie. Ekologia miasta. Zarządzanie miejskimi zasobami zieleni. Krajobraz a projektowanie sieci transportowej, ochrona przed hałasem. Problem ochrony powierzchni czynnych biologicznie.
T-W-7Narzędzia ekonomiczne i planistyczne kształtowania krajobrazu. Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym. Udział i rola społeczeństwa w kształtowaniu przestrzeni
T-W-1Krajobraz jako interdyscyplinarny obiekt zainteresowania. Poziomy organizacji oraz elementy krajobrazu, ich funkcje oraz wzajemne powiązania. Typy funkcjonalne krajobrazu. Egzo- i endogeniczne czynniki kształtujące krajobraz.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej i grupowej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: prezentacje i sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod pracy związanych z badaniem i kształtowaniem systemów krajobrazowych.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
4,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
4,5Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
5,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. Potrafi zaplanować etapy i wykonanie waloryzacji krajobrazowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD1_U02Zna metody i techniki analiz krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami nauki o krajobrazie - ekologią i geografią krajobrazu. Zdobycie wiedzy dotyczącej zasad kształtowania krajobrazu w środowisku miejskim i wiejskim. Ochrona krajobrazu.
C-2Zdobycie umiejętności identyfikacji elementów i funkcji systemów krajobrazowych. Zapoznanie sie z metodami ocen, waloryzacji, analiz krajobrazu.
Treści programoweT-A-2Waloryzacje krajobrazowe – analiza dokumentacji i etapy waloryzacji
T-A-5Analiza powiązań elementów składowych krajobrazu wiejskiego. Określanie wariantów rozwojowych obszaru.
T-A-6Analiza systemu zieleni miejskiej. Zarządzanie i kształtowanie terenów zieleni w miastach
T-A-1Mapy krajobrazowe. Matematyczne i kartograficzne metody opisu struktury krajobrazu.
T-A-4Analiza konfliktów krajobrazowych w krajobrazach naturalnych i zurbanizowanych
T-A-3Metody analizy funkcji i struktury krajobrazu
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy indywidualnej i grupowej na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: prezentacje i sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod pracy związanych z badaniem i kształtowaniem systemów krajobrazowych.
3,0Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
3,5Zna podstawowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych.
4,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
4,5Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań.
5,0Zna podstawowe i szczagółowe zagadnienia związane z wykonywaniem opracowań planistycznych. Dostrzega konsekwencje przyjętych rozwiązań. Potrafi zaplanować etapy i wykonanie waloryzacji krajobrazowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_OD1_K01Zna wagę i wpływ decyzji planistycznych na krajobraz. Zna założenia ochrony krajobrazów przyjęte w Europejskiej Konwencji Ochrony Krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami nauki o krajobrazie - ekologią i geografią krajobrazu. Zdobycie wiedzy dotyczącej zasad kształtowania krajobrazu w środowisku miejskim i wiejskim. Ochrona krajobrazu.
C-2Zdobycie umiejętności identyfikacji elementów i funkcji systemów krajobrazowych. Zapoznanie sie z metodami ocen, waloryzacji, analiz krajobrazu.
Treści programoweT-W-2Współczesne teorie struktury i funkcjonowania krajobrazu. Model geokompleksów oraz matryc, płatów korytarzy w konfrontacji z metodologią i potrzebami analiz krajobrazowych
T-W-3Percepcja krajobrazu. Waloryzacja estetyczna i kulturowa krajobrazu. Krajobraz w kształtowaniu rozwoju turystyki.
T-W-4Krajobraz w czasie. Rozwój osadnictwa, kultury rolniczej oraz urbanizacja przestrzeni w Polsce i na świecie. Metody i cele badań chronostruktury krajobrazu.
T-W-5Krajobraz wiejski. Cechy krajobrazów rolniczych, specyfika osadnictwa wiejskiego. Problemy ochrony bioróżnorodności w krajobrazie wiejskim. Odnawialne źródła energii a krajobraz wiejski. Walory kulturowe krajobrazu wiejskiego
T-W-6Krajobrazy miejskie. Ekologia miasta. Zarządzanie miejskimi zasobami zieleni. Krajobraz a projektowanie sieci transportowej, ochrona przed hałasem. Problem ochrony powierzchni czynnych biologicznie.
T-W-7Narzędzia ekonomiczne i planistyczne kształtowania krajobrazu. Konflikty w zagospodarowaniu przestrzennym. Udział i rola społeczeństwa w kształtowaniu przestrzeni
T-W-1Krajobraz jako interdyscyplinarny obiekt zainteresowania. Poziomy organizacji oraz elementy krajobrazu, ich funkcje oraz wzajemne powiązania. Typy funkcjonalne krajobrazu. Egzo- i endogeniczne czynniki kształtujące krajobraz.
T-A-2Waloryzacje krajobrazowe – analiza dokumentacji i etapy waloryzacji
T-A-5Analiza powiązań elementów składowych krajobrazu wiejskiego. Określanie wariantów rozwojowych obszaru.
T-A-6Analiza systemu zieleni miejskiej. Zarządzanie i kształtowanie terenów zieleni w miastach
T-A-1Mapy krajobrazowe. Matematyczne i kartograficzne metody opisu struktury krajobrazu.
T-A-4Analiza konfliktów krajobrazowych w krajobrazach naturalnych i zurbanizowanych
T-A-3Metody analizy funkcji i struktury krajobrazu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw zasad i mechanizmów kształtowania krajobrazu
3,0Zna podstawowe pojęcia zwiazane z kształtowaniem krajobrazu
3,5Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu
4,0Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kształtowaniem krajobrazu. Zna zasady i mechanizmy wplywające na przekształcenia krajobrazu.
4,5Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem systemów krajobrazowych i zarządzaniem nimi