Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wskazane jest posiadanie podstawowej wiedzy ekonomicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmioty zarządzania (finansami, projektami, zasobami ludzkimi, wiedzą, środowiskiem, czasem, informacją, jakością, konfliktami, ryzykiem, stresem, zmianą, nieruchomościami)10
T-W-2style i metody zarządzania5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie zaleconej literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe
S-2Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C25_W01
zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji
GP_1A_W01R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, S1A_W01, S1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W11C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C25_U01
posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
GP_1A_U05R1A_U06, S1A_U04, T1A_U02, T1A_U09InzA_U07C-1T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C25_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
GP_1A_K04, GP_1A_K06R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, S1A_K03, S1A_K05, T1A_K02, T1A_K04InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C25_W01
zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji
2,0Student nie zna podstaw zarządzania głównymi zasobami organizacji
3,0Student potrafi wymienić 3 główne zasoby organizacji i omówić podstawy zarządania nimi
3,5Student potrafi wymienić 4 zasoby organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,0Student potrafi wymienić 5 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,5Student potrafi wymienić 6 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
5,0Student biegle porusza się w tematyce zasobów organizacji i zasad zarządzania nimi, swobodnie wypowiadając się na ten temat w mowie i piśmie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C25_U01
posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
2,0Student nie posiada umiejętności zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,0Student posiada zadowalające umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągnia w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,5Student posiada wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
5,0Student posiada bardzo wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP_1A_C25_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią, nie potrafi trafnie określać priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i nie może uwzględnić odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym pomocy nauczyciela.
3,5Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym ograniczonej pomocy nauczyciela.
4,0Student nazywa i definiuje podstawowe pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz samodzielnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych.
4,5Student nazywa i definiuje pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.
5,0Student nazywa i definiuje liczne pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005
  2. Robbins S.P. , DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmioty zarządzania (finansami, projektami, zasobami ludzkimi, wiedzą, środowiskiem, czasem, informacją, jakością, konfliktami, ryzykiem, stresem, zmianą, nieruchomościami)10
T-W-2style i metody zarządzania5
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie zaleconej literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C25_W01zna podstawy zarządzania głównymi zasobami organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
Treści programoweT-W-1Przedmioty zarządzania (finansami, projektami, zasobami ludzkimi, wiedzą, środowiskiem, czasem, informacją, jakością, konfliktami, ryzykiem, stresem, zmianą, nieruchomościami)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw zarządzania głównymi zasobami organizacji
3,0Student potrafi wymienić 3 główne zasoby organizacji i omówić podstawy zarządania nimi
3,5Student potrafi wymienić 4 zasoby organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,0Student potrafi wymienić 5 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
4,5Student potrafi wymienić 6 zasobów organizacji i omówić podstawy zarządzania nimi
5,0Student biegle porusza się w tematyce zasobów organizacji i zasad zarządzania nimi, swobodnie wypowiadając się na ten temat w mowie i piśmie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C25_U01posiada umiejętność zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
Treści programoweT-W-2style i metody zarządzania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,0Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów zarządzania zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,0Student posiada zadowalające umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągnia w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
4,5Student posiada wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
5,0Student posiada bardzo wysokie umiejętności w określaniu celów i sposobów ich osiągania w zarządzaniu zasobami powiązanymi z gospodarką przestrzenną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP_1A_C25_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz trafnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych, uwzględniając odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zasadami, procedurami, stylami i metodami zarządzania różnymi zasobami organizacji
Treści programoweT-W-1Przedmioty zarządzania (finansami, projektami, zasobami ludzkimi, wiedzą, środowiskiem, czasem, informacją, jakością, konfliktami, ryzykiem, stresem, zmianą, nieruchomościami)
T-W-2style i metody zarządzania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: case study - opis proponowanego rozwiązania problemu
S-1Ocena podsumowująca: test wiedzy obejmujący treści wykładowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią, nie potrafi trafnie określać priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i nie może uwzględnić odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym pomocy nauczyciela.
3,5Student podejmuje próby nazwania i zdefiniowania pozatechnicznych aspektów i skutków działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określenia priorytetów służacych realizacji zadań planistycznych i wykonawczych ale wymaga przy tym ograniczonej pomocy nauczyciela.
4,0Student nazywa i definiuje podstawowe pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz samodzielnie określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych.
4,5Student nazywa i definiuje pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.
5,0Student nazywa i definiuje liczne pozatechniczne aspekty i skutki działalności z zakresu gospodarowania przestrzenią oraz określa priorytety służące realizacji zadań planistycznych i wykonawczych i potrafi uwzglednić odpowiedzialność za podjmowane decyzje.