Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Geograficzne systemy informacji przestrzennej II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geograficzne systemy informacji przestrzennej II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znają podstawowe funkcje programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródła danych. Potrafią wykorzystywać podstawowe moduły programów do analiz środowiska i gospodarki przestrzennej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności wykonywania prostych projektów w zakresie organizacji użytkowania przestrzeni, w tym ustalanie toków działań przy tworzeniu tych projektów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz. | 2 |
T-L-2 | Zastosowanie poligonów Thiessena do obliczenia wielkości imisji fluoru oraz określenia wielkości opadu docierającego do zlewni. | 2 |
T-L-3 | Analiza sieci dróg woj. zachodniopomorskiego i wpływu ruchu drogowego na możliwości migracyjne zwierząt. | 4 |
T-L-4 | Analiza zjawisk punktowych (wykorzystanie GPS). | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie programu CrimeStat do oceny rozmieszczenia zjawisk punktowych. | 2 |
T-L-6 | Interpolacja danych przestrzennych. Wykorzystanie programu Surfer w gospodarce przestrzennej. | 2 |
T-L-7 | Bazy danych związane z gospodarką przestrzenną (dostępne w Internecie) | 2 |
T-L-8 | Zapoznanie się ze specyfiką pracy w programach wektorowych (na przykładzie Quantum GIS). | 4 |
T-L-9 | Digitalizacja map i zdjęć lotniczych. | 2 |
T-L-10 | Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS. | 4 |
T-L-11 | Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling. | 2 |
T-L-12 | Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pozyskiwanie i przetwarzanie danych dla potrzeb gospodarki przestrzennej. | 3 |
T-W-2 | Zastosowanie danych geograficznych w administracji publicznej. | 2 |
T-W-3 | Bazy danych związane z planowaniem przestrzennym. | 2 |
T-W-4 | Projekty oceny środowiska przyrodniczego w technologii GIS. | 2 |
T-W-5 | Przykłady praktycznego wykorzystywania systemów GIS w gospodarce przestrzennej. | 4 |
T-W-6 | Standardy danych przestrzennych. Dyrektywa INSPIRE. Polski zasób kartograficzny. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia |
S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C22_W01 Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS w organizacji uzytkowania przestrzeni. Zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi GIS. Ma podstawową wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami krajobrazu, zna rządzące nimi prawidłowości i potrafi je wykorzystać przy tworzeniu projektów dotyczących gospodarownia przestrzenią. | GP_1A_W18, GP_1A_W02, GP_1A_W13 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W09, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C22_U01 Pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie. Posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych. | GP_1A_U11 | S1A_U05 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-5, T-L-10, T-L-8, T-W-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C22_K01 Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | GP_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06 | — | C-1 | T-L-11, T-L-3, T-L-12 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C22_W01 Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS w organizacji uzytkowania przestrzeni. Zna metody geodezyjne odwzorowania rzeźby terenu i jego pokrycia, także przy wykorzystaniu narzędzi GIS. Ma podstawową wiedzę o relacjach zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami krajobrazu, zna rządzące nimi prawidłowości i potrafi je wykorzystać przy tworzeniu projektów dotyczących gospodarownia przestrzenią. | 2,0 | Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS. |
3,0 | Zna podstawy teoretyczne GIS. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS. | |
3,5 | Zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS z elementami teledetekcji. Umie wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. | |
4,0 | Zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS z elementami teledetekcji. Umie wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne. Potrafi realizować toki postępowania, prowadzące do tworzenia skomplikowanych map wynikowych. | |
4,5 | Zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i Teledetekcji. Umie wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS. Potrafi zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych elementów środowiska. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i Teledetekcji. Umie wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS. Potrafi samodzielnie zaplanować toki postępowania, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki analiz przestrzennych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C22_U01 Pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie. Posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w gospodarce przestrzennej. |
3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
3,5 | Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
4,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
4,5 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
5,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C22_K01 Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS. |
3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów. | |
3,5 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów. | |
4,0 | Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. | |
4,5 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia. | |
5,0 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
- Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010