Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie uwarunkowań ładu przestrzennego i potrzeb społecznych dotyczących zagospodarowania przestrzeni. |
C-2 | Nabycie umiejętności rozpoznawania potrzeb przestrzennych lokalnej wspólnoty, interpretacji zjawisk społecznych w analizowanej przestrzeni, analizy i oceny przestrzeni w kontekście możliwości realizacji potrzeb społecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wybrane koncepcje kształtowania przestrzeni dawniej i współcześnie | 10 |
T-A-2 | Waloryzacja przestrzeni. Analiza przestrzeni współczesnego miasta: wartości kulturowe, historyczne i krajobrazowe. | 10 |
T-A-3 | Potrzeby społeczne w gospodarowaniu przestrzeniu danej społeczności lokalnej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie harmonii i ładu przestrzennego | 2 |
T-W-2 | Potrzeby przestrzenne i behavioralne uwarunkowania zachowań przestrzennych. | 4 |
T-W-3 | Terytorialność i przestrzeń osobista. | 2 |
T-W-4 | Wybrane koncepcje kształtowania przestrzeni. Ideologie urbanistyczno-planistyczne | 2 |
T-W-5 | Przestrzeń prywatna i społeczna - sposoby ich gospodarowania | 2 |
T-W-6 | Kulturowe różnice w gospodarowaniu i postrzeganiu przestrzeni | 2 |
T-W-7 | Genius loci. Tożsamość krajobrazu | 2 |
T-W-8 | Problemy życia w mieście | 2 |
T-W-9 | Przestrzeń dospoleczniona i odspołeczniona | 2 |
T-W-10 | Krajobraz jako przekaz dziedzictwa kulturowego i historycznego | 4 |
T-W-11 | Problemy w gospodarowaniu przestrzenią w miastach. Rozwiązywanie problemów przestrzenych. Rewitalizacja we współczesnych maistach | 4 |
T-W-12 | Swojskość i poczucie bezpieczeństwa. Kształtowanie bezpiecznych przestrzeni publicznych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Praca na zajęciach | 30 |
A-A-2 | Praca w domu nad przygotowaniem analizy przestrzeni kulturowej miasta. Praca pisemna i prezentacja | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych problemów przestrzennych i potrzeb lokalnej wspólnoty | 8 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład terenowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Analiza wybranej przestrzeni miejskiej pod kątem wartości kulturowych, historycznych i krajobrazowych. Ocenie podlega wartość merytoryczna, stopień wyczerpania tematu oraz wartość estetyczna graficznej części opracowania a także sposób prezentacji. Praca pisemna (raport) i prezentacja multimedialna |
S-2 | Ocena formująca: Praca pisemna i prezentacja multimedialna dotycząca problemów przestrzennych wybranej przestrzeni i możliwości zaspokojenia potrzeb lokalnej wspólnoty. Ocenie podlega stopień wyczerpania tematu, wnikliwość i aktywność w identyfikacji problemów oraz sposób przedstawienia i zaprezntowania tematu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - ocenie podlega stopień świadomości studenta dotyczący wartości kulturowej przestrzeni, istoty ciągłości kulturowej krajobrazu i historycznych nawarstwień oraz problemów przestrzennych miast. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C14_W18 Zna uwarunkowania społeczne dla gospodarowania przestrzenią, problemy przestrzenne współczesnych miast, potrzeby przestrzenne człowieka oraz metody i narzędzia przeciwdziałania zidentyfikowanym problemom. | GP_1A_W18 | R1A_W02, R1A_W04, R1A_W09, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C14_U01 Student dostrzega i analizuje walory historyczne i kulturowe przestrzeni miejskiej. Przedstawia waloryzację przestrzeni w formie graficznej i opisowej. | GP_1A_U01 | R1A_U02, S1A_U01, S1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C14_K01 Student ma świadomość wartości warstwy kulturowej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni i lokalnej wspólnoty. | GP_1A_K09 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C14_W18 Zna uwarunkowania społeczne dla gospodarowania przestrzenią, problemy przestrzenne współczesnych miast, potrzeby przestrzenne człowieka oraz metody i narzędzia przeciwdziałania zidentyfikowanym problemom. | 2,0 | Student nie identyfikuje większości problemów przestrzennych oraz potrzeb lokalnej wspólnoty. Praca jest wybiórcza. |
3,0 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje większość problemów przestrzennych oraz potrzeb lokalnej wspólnoty. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje problemy przestrzenne oraz potrzeby lokalnej wspólnoty. | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje problemy przestrzenne i potrzeby lokalnej wspólnoty wykazując aktywność i staranność w przedstawieniu problemów. | |
4,5 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje problemy przestrzenne i potrzeby lokalnej wspólnoty wykazując aktywność i staranność w przedstawieniu problemów. Tłumaczy rolę potrzeb niezaspokojonych w stosunku do przestrzeni i kształtowaniu się więzi społecznych oraz proponuje rozwiązania przestrzenne sprzyjające likwidacji konkretnych problemów przestrzennych. | |
5,0 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje problemy przestrzenne i potrzeby lokalnej wspólnoty wykazując aktywność i staranność w przedstawieniu problemów. Tłumaczy rolę potrzeb niezaspokojonych w stosunku do przestrzeni i kształtowaniu się więzi społecznych oraz proponuje rozwiązania przestrzenne sprzyjające likwidacji konkretnych problemów przestrzennych o dużych walorach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C14_U01 Student dostrzega i analizuje walory historyczne i kulturowe przestrzeni miejskiej. Przedstawia waloryzację przestrzeni w formie graficznej i opisowej. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie zidentyfikować i schrakteryzować większości zasobów historycznych i kulturowych przestrzeni a waloryzacja zawiera błędy. |
3,0 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje większość walorów historycznych i kulturowych przestrzeni. Dokonuje waloryzacji przestrzeni ale ma problemy z określeniem pożądanych kierunków działań. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje walory historyczne i kulturowe przestrzeni. Dokonuje waloryzacji przestrzeni i określa pożądane kierunki działań. Pojawiają się niewielkie braki w charakterystyce zasobów i wnioskach | |
4,0 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje walory historyczne i kulturowe przestrzeni. Dokonuje waloryzacji przestrzeni i określa pożądane kierunki działań. Opracowanie cechuje staranność i wyczerpanie tematu. | |
4,5 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje walory historyczne i kulturowe przestrzeni. Dokonuje waloryzacji przestrzeni i określa pożądane kierunki działań. Wskazuje zasoby kulturowe najbardziej istotne z punktu widzenia tworzenia ładu przestrzennego i poprawy warunków życia. Opracowanie cechuje duża staranność i wyczerpanie tematu. | |
5,0 | Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje walory historyczne i kulturowe przestrzeni. Dokonuje waloryzacji przestrzeni i określa pożądane kierunki działań. Wskazuje zasoby kulturowe najbardziej istotne z punktu widzenia tworzenia ładu przestrzennego i poprawy warunków życia. Opracowanie cechuje duża staranność i wyczerpanie tematu oraz samodzielność i kreatywnosć w formowaniu spostrzeżeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C14_K01 Student ma świadomość wartości warstwy kulturowej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni i lokalnej wspólnoty. | 2,0 | Studentowi brakuje świadomości wartości warstwy kulturowo-historycznej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni oraz nie widzi związeku pomiędzy problemi przestrzeni a jej cechami. |
3,0 | Student ma świadomość wartości warstwy kulturowo-historycznej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni oraz widzi związek pomiędzy większością problemów przestrzeni a jej cechami. | |
3,5 | Student ma świadomość wartości warstwy kulturowo-historycznej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni oraz widzi związek pomiędzy większością problemów przestrzeni a jej cechami, brak mu otwartości dla tworzenia ładu przestrzennego | |
4,0 | Student ma świadomość wartości warstwy kulturowo-historycznej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni, widzi związek pomiędzy problemami przestrzeni a jej cechami, wykazuje otwartość i wrażliwość dla tworzenia ładu przestrzennego i likwidacji problemów społecznych. | |
4,5 | Student ma świadomość wartości warstwy kulturowo-historycznej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni, widzi związek pomiędzy problemami a cechami przestrzeni, wykazuje wrażliwość i kreatywność dla worzenia ładu przestrzennego i likwidacji problemów społecznych. | |
5,0 | Student ma świadomość wartości warstwy kulturowo-historycznej dla prawidłowego funkcjonowania przestrzeni, widzi związek pomiędzy problemami a cechami przestrzeni, wykazuje wrażliwość i kreatywność dla poszukiwania metod tworzenia ładu przestrzennego i likwidacji problemów społecznych. Wykazuje chęć do intelektualnych rozważań dotyczących kulturowej wartości krajobrazu i problemów przestrzennych. |
Literatura podstawowa
- Królikowski J. T., Rylke J., Społeczno-kulturowe podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
- Karwińska A., Gospodarka przestrzenne. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, PWN, Warszawa, 2008
- Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW, Warszawa, 1987
- Jałowiecki B., Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Książka i Wiedza, Warszawa, 1998
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
- Hall E. T., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1987