Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (biologia):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią II (biologia) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z biologii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z dyscyplinami nauki biologii oraz z jej metodami badawczymi, w tym z systematyką świata roślinnego i zwierzęcego, systematyką zbiorowisk roślinnych, wchodzących w skład szaty roślinnej, która jest istotnym elementem krajobrazu. |
C-2 | Nabycie umiejetności rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt (z podtypu kręgowce), zbiorowisk roślinnych w siedliskach naturalnych i antropogenicznych. Poznanie bioindykacyjnych właściwości gatunków i zbiorowisk roślinnych pozwalających ocenić stan środowiska przyrodniczego. |
C-3 | Przekazanie studentowi informacji i wyrobienia w nim umiejętności wyjaśniania związków przyczynowo-skutkowych zachodzacych w naturalnych i antropogenicznych ekosystemach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przegląd krajowych ryb, płazów i gadów. | 2 |
T-P-2 | Zróżnicowanie ekologiczne i geograficzne awifauny Polski. | 2 |
T-P-3 | Przegląd ważniejszych gatunków ssaków w Polsce i w biomach świata. | 2 |
T-P-4 | Podział roślin na grupy ekologiczne według różnych czynników środowiska. | 2 |
T-P-5 | Gatunki wskaźnikowe podstawą klasyfikacji zbiorowisk roślinnych w podejściu florystyczno-fitosocjologicznym. Gatunki jako bioindykatory określające cechy środowiska. | 4 |
T-P-6 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk naturalnych - roślinność wodna, bagienna i leśna. | 4 |
T-P-7 | Przegląd klas fitosocjologicznych i ważniejszych zbiorowisk roślinnych siedlisk antropogenicznych - roślinność seminaturalna i synantropijna. | 4 |
T-P-8 | Diagnozowanie zbiorowisk roślinnych na podstawie charakteru siedliska, składu florystycznego i analizy syntaksonomicznej - warsztaty terenowe. | 4 |
T-P-9 | Zaliczenie w formie pisemnej. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologia jako nauka, jej rozwój i dyscypliny. Metody badawcze w biologii. | 2 |
T-W-2 | Zasady podziału systematycznego organizmów świata roślinnego i zwierzęcego, jednostki taksonomiczne, nazewnictwo gatunków. | 2 |
T-W-3 | Struktura i funkcjonowanie przyrody - podstawowe pojęcia i zakres badań ekologicznych. Poziomy organizacji materii żywej. Populacja i jej właściwości. | 2 |
T-W-4 | Struktura i funkcjonowanie ekosystemu. Przegląd wybranych ekosystemów w Polsce. Ważniejsze biomy kuli ziemskiej. | 2 |
T-W-5 | Czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na Ziemi i ich tolerancja na nie. Dynamika rozmieszczenia organizmów. | 2 |
T-W-6 | Funkcje szaty roślinnej i jej znaczenie dla życia człowieka. | 2 |
T-W-7 | Przedmiot, zadania badawcze fitosocjologii i metody badań. | 2 |
T-W-8 | Przegląd ważniejszych zbiorowisk naturalnych, seminaturalnych i synantropijnych. Wykorzystywanie zbiorowisk roślinnych do kształtowania formy zieleni miejskiej. | 4 |
T-W-9 | Bioróżnorodność świata roślin, zwierząt i grzybów. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 25 |
A-P-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 20 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ocena z wykonywanych samodzielnie zadań i projektów |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń terenowych |
S-5 | Ocena formująca: wejściówki |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C05_W01 Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Zna systematykę świata roślinnego i zwierzęcego. Wie, że świat roślinny stanowi szatę roślinną i ma świadomość, że jest ona istotnym elementem krajobrazu. Orientuje się co do jej składu florystycznego oraz znaczenia dla świata zwierząt i w życiu człowieka. | GP_1A_W04 | R1A_W01, R1A_W03, S1A_W06, T1A_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
GP_1A_C05_W02 Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Student ma wiedzę na temat poziomów organizacji materii żywej w tym: gatunku, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery oraz czynników ekologicznych, wpływających na rozmieszczenie organizmów żywych. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | GP_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07 | — | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C05_U01 Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta. | GP_1A_U17, GP_1A_U01 | R1A_U02, R1A_U06, S1A_U01, S1A_U02 | — | C-2 | T-P-5, T-P-7, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-4, T-P-1, T-P-8 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3, S-4, S-5 |
GP_1A_C05_U02 Student potraf wykorzystać w praktyce poznane metody badawcze, pozwalające na ocenę stanu środowiska. Nabywa umiejętności rozwiązywania problemów na styku przyroda-gospodarka. | GP_1A_U18, GP_1A_U13 | R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U16 | InzA_U02 | C-2 | T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C05_K01 Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | GP_1A_K04 | R1A_K05, R1A_K06, S1A_K05, T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-P-8, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-6 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C05_W01 Student wie, czym zajmuje się biologia jako nauka, zna jej rozwój w ujęciu historycznym, umie wyróżnić dyscypliny i dziedziny tej nauki oraz zna ich metody badawcze. Zna systematykę świata roślinnego i zwierzęcego. Wie, że świat roślinny stanowi szatę roślinną i ma świadomość, że jest ona istotnym elementem krajobrazu. Orientuje się co do jej składu florystycznego oraz znaczenia dla świata zwierząt i w życiu człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
GP_1A_C05_W02 Posiada niezbędne wiadomości z zakresu ekologii i fitosocjlogii, pozwalające na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie. Student ma wiedzę na temat poziomów organizacji materii żywej w tym: gatunku, populacji, biocenozy, ekosystemu, biomu i biosfery oraz czynników ekologicznych, wpływających na rozmieszczenie organizmów żywych. Zna ważniejsze ekosystemy w krajobrazie naturalnym i antropogenicznym wraz z rozwijającą się w nich roślinnością oraz zna w tych ekosystemach świat zwierzęcy. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C05_U01 Student potrafi rozpoznać ważniejsze zbiorowiska roślinne w różnych ekosystemach oraz bytujące w nich zwierzęta. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący kompetencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C05_K01 Student potrafi indywidualnie rozwiązywać narzucone problemy oraz współpracować w grupie, przyjmować w niej różne role oraz ma świadomość dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekt kształcenia dotyczący kompetencji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, 2004
- Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
- Wysokcki Cz., Sikorski P., Fitosocjologia stosowana, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2002
- Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2011
- Campbell N., Biologia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2012
Literatura dodatkowa
- Matuszkiewicz J., Zespoły leśne Polski, PWN, Warszawa, 2002
- Praca zbiorowa, Polska Gady, płazy i ryby. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ssaki. Encyklopedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012
- Praca zbiorowa, Polska Ptaki. Encykloepedia ilustrowana, CARTA BLANCA, 2012