Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe zagadnienia z zakresu chemii, fizyki, biochemii oraz mikrobiologii gleb. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb, a także wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną. |
C-2 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb. |
C-3 | Umiejętność określania żyzności gleb. |
C-4 | Poznanie sposobów klasyfikacji i bonitacji gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Areometryczne oznaczanie składu granulometrycznego gleb. | 2 |
T-A-2 | Ocena niektórych właściwości fizycznych gleb oraz wyliczanie retencji wodnej gleb. | 2 |
T-A-3 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną oraz zdolności magazynowania wody i powietrza przez utwory glebowe. | 2 |
T-L-2 | Metody oznaczania odczynu gleb i ich wykorzystanie do opisu właściwości gleb. | 2 |
T-L-3 | Pomiar kwasowości hydrolitycznej gleb i jej praktyczne znaczenie. | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie sumy zasad wymiennych i wyliczanie całkowitej pojemności wymiennej gleb. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie węgla ogólnego, wyliczanie zawartości próchnicy oraz jej funkcja w glebie. | 4 |
T-L-6 | Rozpoznawanie agregatów strukturotwórczych i ocena ich wodoodporności. | 2 |
T-L-7 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych - przykłady. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie cech morfologicznych na monolitach glebowych oraz rozpoznawanie cech procesu glebotwórczego. | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Antropogeniczne czynniki kształtujące skład kationowy kompleksu sorpcyjnego. | 2 |
T-W-2 | Struktura gleb - powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych. | 2 |
T-W-3 | Właściwości wodno-powietrzne i ich związek z produktywnością gleb. | 1 |
T-W-4 | Właściwości fizyczne fazy stałej i gazowej gleby. | 1 |
T-W-5 | Powstawanie gleb - czynniki glebotwórcze. | 1 |
T-W-6 | Budowa i cechy morfologiczne gleb. | 1 |
T-W-7 | Cechy i właściwości gleb początkowego stadium rozwojowego. | 1 |
T-W-8 | Proces darniowy i powstawanie gleb czarnoziemnych. | 1 |
T-W-9 | Proces brunatnienia oraz właściwości gleb brunatnych i płowych. | 1 |
T-W-10 | Proces bielicowania - właściwości, wartość i występowanie gleb bielicoziemnych. | 1 |
T-W-11 | Rola procesów glejowych i zabagniania w powstawaniu gleb i w ich właściwościach. | 1 |
T-W-12 | Powstawanie i właściwości gleb tworzących się w procesach bagiennch oraz rola i znaczenie roślinności bagiennej. | 2 |
T-W-13 | Rola procesów aluwialnych, zasolenia oraz antropogenicznych w powstawaniu gleb. | 1 |
T-W-14 | Sposoby oceny żyzności i wyceny wartości gleb - bonitacja gleb. | 2 |
T-W-15 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Praca własna. | 25 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach. | 20 |
A-L-2 | Konsultacje. | 20 |
A-L-3 | Praca własna. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Praca własna. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury specjalistycznej. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne. |
M-3 | Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Metoda formująco-podsumowująca, zaliczenie pisemne ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C03B_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09, GO_1A_W10 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C03B_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | GO_1A_U05, GO_1A_U06 | R1A_U04, R1A_U05 | InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-14, T-W-15 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_C03B_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | GO_1A_K01, GO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C03B_W01 W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C03B_U01 Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby, które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_C03B_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych. | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
- Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997