Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O13-M_U01 | Student umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami
zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym
u roslin |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_U06 | Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin. |
---|
C-3 | Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin |
C-4 | Student umie opisac prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin. |
C-1 | Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin. |
C-5 | Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi |
Treści programowe | T-A-1 | Reaktywne formy tlenu jako czasteczki sygnalizacyjne w organizmach roslinnych |
---|
T-W-7 | Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu. |
T-W-4 | Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin. |
T-A-2 | Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskazników przystosowywania sie roslin do
czynników niekorzystnych |
T-W-2 | Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych |
T-W-1 | Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na
roślinę. |
T-W-9 | Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie
RFT w strategiach obronnych roślin. |
T-W-3 | Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska. |
T-W-5 | Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin |
T-W-6 | Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci.
Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR). |
T-A-3 | Metody oznaczania metabolitów wtórnych roslin |
T-W-8 | Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy
antyoksydacyjne. |
Metody nauczania | M-2 | Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń |
---|
M-3 | Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja |
M-1 | Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych tresci przedmiotu |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczen |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w nieznacznym stopniu umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i
stresem oksydacyjnym u roslin |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |