Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka wodna regionu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia, |
W-2 | Meteorologia i klimatologia |
W-3 | Matematyka - statystyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznaie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce |
C-2 | Sposoby gospodarowania zasobami wodnymi, na terenach z nadmiarem wody i niedoborem wody |
C-3 | Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie, susze) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ramowa Dyrektywa Wodna, realizacja w Polsce. Działalność RZGW, Dyrektywa Powodziowa, Azotanowa | 3 |
T-A-2 | Określanie zasobów wodnych zlewni. Rozdział zasobów wodnych między użytkownikami | 5 |
T-A-3 | Strategia odnowy jezior (woj. zachodniopomorskie) | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i założenia gospodarki wodnej. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna | 2 |
T-W-2 | Strategia gospodarki wodnej do 2030 roku. | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne | 2 |
T-W-4 | Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernire uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów i drenów | 4 |
T-W-5 | Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wód. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniajace.Systemy wodno-gospodarcze i ichfunkcjonowanie | 6 |
T-W-6 | Kryteia gospodarowania zasobami wodnymi. Powodzie i wezbarania. Ochrona czystości wód | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | konsultacje | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie do sprawdzianu | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji | 15 |
A-W-3 | Konsuttacje | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczeń | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne. Wykłady konwersatoryjne |
M-2 | Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych |
M-3 | Seminaria - prezentacje własnych opracowań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa sprawdziany z zakresu ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające przedmiot |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O12-G_W01 objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych | GO_1A_W06 | R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O12-G_U01 potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować | GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-3, C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O12-G_K01 student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu, aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej | GO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O12-G_W01 objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych | 2,0 | |
3,0 | student zna przyczyny i skutki nadmiaru wody, interpretuje założenia Ramowej Dyrektywy Wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O12-G_U01 potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować | 2,0 | |
3,0 | student korzysta z dostępnych danych hydrologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O12-G_K01 student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu, aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej | 2,0 | |
3,0 | student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
- Ciepielowski A.., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- praca zbiorowa, Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Wodna, czasopisma, 2015, miesięcznik
- strony internetowe RZGW, KZGW, 2015