Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna regionu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia,
W-2Meteorologia i klimatologia
W-3Matematyka - statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania zasobami wodnymi, na terenach z nadmiarem wody i niedoborem wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie, susze)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna, realizacja w Polsce. Działalność RZGW, Dyrektywa Powodziowa, Azotanowa3
T-A-2Określanie zasobów wodnych zlewni. Rozdział zasobów wodnych między użytkownikami5
T-A-3Strategia odnowy jezior (woj. zachodniopomorskie)2
10
wykłady
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodnej. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna2
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do 2030 roku.2
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernire uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów i drenów4
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wód. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniajace.Systemy wodno-gospodarcze i ichfunkcjonowanie6
T-W-6Kryteia gospodarowania zasobami wodnymi. Powodzie i wezbarania. Ochrona czystości wód4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3konsultacje5
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie prezentacji15
A-W-3Konsuttacje15
A-W-4Przygotowanie do zaliczeń10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne. Wykłady konwersatoryjne
M-2Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-3Seminaria - prezentacje własnych opracowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z zakresu ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające przedmiot

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O12-G_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O12-G_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-3, C-1T-A-2, T-A-3, T-W-1M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O12-G_K01
student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu, aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej
GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-A-1M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O12-G_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
2,0
3,0student zna przyczyny i skutki nadmiaru wody, interpretuje założenia Ramowej Dyrektywy Wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O12-G_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
2,0
3,0student korzysta z dostępnych danych hydrologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O12-G_K01
student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu, aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej
2,0
3,0student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ciepielowski A.., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  3. praca zbiorowa, Woda na obszarach wiejskich, IMUZ Falenty Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Wodna, czasopisma, 2015, miesięcznik
  2. strony internetowe RZGW, KZGW, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna, realizacja w Polsce. Działalność RZGW, Dyrektywa Powodziowa, Azotanowa3
T-A-2Określanie zasobów wodnych zlewni. Rozdział zasobów wodnych między użytkownikami5
T-A-3Strategia odnowy jezior (woj. zachodniopomorskie)2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodnej. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna2
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do 2030 roku.2
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernire uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów i drenów4
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wód. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniajace.Systemy wodno-gospodarcze i ichfunkcjonowanie6
T-W-6Kryteia gospodarowania zasobami wodnymi. Powodzie i wezbarania. Ochrona czystości wód4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń10
A-A-3konsultacje5
A-A-4Przygotowanie do sprawdzianu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie prezentacji15
A-W-3Konsuttacje15
A-W-4Przygotowanie do zaliczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O12-G_W01objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie, susze)
C-2Sposoby gospodarowania zasobami wodnymi, na terenach z nadmiarem wody i niedoborem wody
C-1Zapoznaie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
Treści programoweT-W-1Cele i założenia gospodarki wodnej. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna, realizacja w Polsce. Działalność RZGW, Dyrektywa Powodziowa, Azotanowa
T-W-6Kryteia gospodarowania zasobami wodnymi. Powodzie i wezbarania. Ochrona czystości wód
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne. Wykłady konwersatoryjne
M-2Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-3Seminaria - prezentacje własnych opracowań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające przedmiot
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna przyczyny i skutki nadmiaru wody, interpretuje założenia Ramowej Dyrektywy Wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O12-G_U01potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremalnymi (powodzie, susze)
C-1Zapoznaie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
Treści programoweT-A-2Określanie zasobów wodnych zlewni. Rozdział zasobów wodnych między użytkownikami
T-A-3Strategia odnowy jezior (woj. zachodniopomorskie)
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodnej. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
Metody nauczaniaM-3Seminaria - prezentacje własnych opracowań
M-1Wykłady informacyjne. Wykłady konwersatoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student korzysta z dostępnych danych hydrologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O12-G_K01student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu, aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania zasobami wodnymi, na terenach z nadmiarem wody i niedoborem wody
Treści programoweT-W-2Strategia gospodarki wodnej do 2030 roku.
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodnej. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna, realizacja w Polsce. Działalność RZGW, Dyrektywa Powodziowa, Azotanowa
Metody nauczaniaM-3Seminaria - prezentacje własnych opracowań
M-2Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze
3,5
4,0
4,5
5,0