Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz dyspersji zanieczyszczeń. |
W-2 | Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery. |
C-2 | Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy. | 2 |
T-A-2 | Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja. | 2 |
T-A-3 | Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych. | 2 |
T-A-4 | Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu. | 2 |
T-A-5 | Ocena stopnia obciążeń cieplnych człowieka na przykładzie wskaźnika UTCI. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania. | 2 |
T-W-2 | Teledetekcja naziemna i satelity w badaniach meteorologicznych - systemy pomiarowe, zakresy obserwacji. | 2 |
T-W-3 | Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. | 2 |
T-W-4 | Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery. | 2 |
T-W-5 | Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza. | 4 |
T-W-6 | Analiza szeregów czasowych - trend, okresowość. Współzależność między zmiennymi - korelacja, regresja (liniowa, nieliniowa). Wprowadzenie do analizy wielowymiarowej - analiza skupień. | 4 |
T-W-7 | Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji. | 2 |
T-W-8 | Metody opracowań w badaniach bioklimatycznych. Badania eksperymentalne, metody pomiarowe, metody obliczeniowe. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu |
M-3 | Ćwiczenia w Biurze Prognoz Meteorologicznych IMGW w Szczecinie Dąbiu |
M-4 | Ćwiczenia w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Obecność studenta na zajęciach w IMGW |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-M_W01 Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery. | GO_1A_W03 | R1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-M_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne. | GO_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U02 | InzA_U02 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_O09-M_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania. | GO_1A_K01, GO_1A_K03 | R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-2 | T-A-5 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-M_W01 Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-M_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_O09-M_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001